Reportáž: CLV zařadilo do služby první dva letouny L-39 Skyfox
Nedávného slavnostního zařazení dvou nových letounů L-39 Skyfox do výcvikové flotily CLV státního podniku LOM PRAHA se zúčastnili ředitel státního podniku LOM PRAHA Jiří Protiva, prezident společnosti AERO Vodochody Viktor Sotona, ředitel Centra leteckého výcviku Jaroslav Špaček a první dva vyškolení piloti-instruktoři na L-39 Skyfox Tomáš Merta a Ervín Ehm, kteří s oběma novými letouny přiletěli na pardubické letiště.
Video: Reportáž: CLV zařadilo do služby první dva letouny L-39 Skyfox / CZ DEFENCE
Letoun Aero L-39 Skyfox je vybaven nejnovějšími technologiemi, včetně kompozitních materiálů a integrovaných palivových nádrží, které přispívají k nižším provozním nákladům a vynikajícímu doletu. Moderní avionika zajišťuje maximální bezpečnost i za nepříznivých povětrnostních podmínek. Skyfox disponuje full glass cockpitem – dvěma velkými barevnými displeji, průhledovým displejem a systémem HOTAS. Multifunkční displeje, včetně věrného zobrazení terénu ve 3D, poskytují intuitivní ovládání a komfort při dlouhých letech. Zásadní výhodou L-39 Skyfox je propojení s virtuálním výcvikovým systémem, který umožňuje simulaci komplexních bojových scénářů přímo v kokpitu.

Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA bude provozovat celkem čtyři nové podzvukové letouny L-39 Skyfox na základě kontraktu mezi výrobcem AERO Vodochody a státním podnikem LOM PRAHA, který byl podepsán v listopadu 2022 s možností opce na další čtyři stroje. Podpis smlouvy znamenal pro vodochodskou firmu velmi důležitou referenci, zatímco LOM PRAHA nákupem nových cvičných letounů získal možnost pokračovat ve výcviku taktických pilotů AČR na stejné, avšak modernější platformě letounu L-39. Výroba čtyř letounů L-39 Skyfox určených pro Centrum leteckého výcviku byla zahájena v květnu loňského roku, první dva letouny by pak měly být do Pardubic dodány do konce letošního roku, zbylé dva stroje by se k nim měly připojit začátkem léta 2025 a následně by měl začít plnohodnotný výcvik na těchto letounech.

Zavedení nového typu letounu do leteckého výcviku v CLV umožní postupné uzemnění předchozích typů L-39C, kterým postupně dobíhá jejich životní cyklus. Předpokládaná hodnota zakázky bude činit 2,1 miliardy korun, z toho 1,3 miliardy tvoří samotné náklady na pořízení nových letounů. Zbytek ceny bude zahrnovat související produkty a služby, především jde o pozáruční podporu, jejíž cena je garantována až do roku 2028.

Schopnosti nového letounu ocenil pilot-instruktor L-39 Skyfox Ervín Ehm, který na letišti přistál i s jedním z prvních žáků, kteří v CLV absolvují výcvik. „Přechod z letounu L-39C je obrovská změna. Je to glass kokpit, to znamená dva obrovské displeje,“ popsal hlavní výhodu nového letounu Ehm a zároveň ocenil virtuální systém radaru.

„Mezi dvěma Skyfoxy můžeme provádět vzdušné boje a můžeme simulovat radar, provádět přepady, odpaly raket a zároveň systém umožňuje pouze v jednom letadle výcvik pilota na navádění. To znamená, že já jako instruktor mohu posílat cíle simulované,“ dodává Ervín Ehm. Pilot-instruktor dále ocenil, že L-39 Skyfox má oproti L-39C Albatros o třetinu menší spotřebu, a proto vydrží ve vzduchu déle.

Ředitel CLV Jaroslav Špaček naší redakci potvrdil význam celkové modernizace strojů sloužících v pardubickém výcvikovém centru. „Skyfoxy přinesly úplně novou kvalitu do CLV a pevně věřím, že armáda bude s úrovní výcviku spokojena,“ uvedl ředitel CLV a doplnil, že od září letošního roku budou do Pardubic přicházet také nové tréninkové letouny Zlín, které budou vybaveny, stejně jako nové Skyfoxy, glass cockpity.

Centrum také disponuje novými vrtulníky Enstrom En-480 s glass cockpitem, které dokážou budoucí piloty lépe připravit na moderní techniku, která dnes přichází do armády v podobě vrtulníků H-1. CLV v Pardubicích je tak velmi dobře vybaveno na moderní výcvik budoucích pilotů nových vrtulníků i letounů F-35. „Záleží na tom, jaké požadavky bude mít armáda, kolik nám sem studentů na taktická letadla bude posílat. Já pevně věřím v to, že CLV bude připraveno, zatím se čtyřmi Skyfoxy. Máme však podepsanou opci na další 4 letouny,“ doplnil Jaroslav Špaček.

Brzké předání další dvojice letounů L-39 Skyfox nám potvrdil prezident Aero Vodochody Viktor Sotona. „Další dva jsou prakticky před dokončením. Jeden už se, myslím, chystá na zálet a druhý bude brzy dokončen. Pak máme opci na čtyři další kusy, takže dohromady bychom rádi dodali osm letadel,“ plánuje Sotona. Ten také připomněl, že samotný vývoj letounu L-39 Skyfox stál 3 miliardy korun a prozradil, že ve firemních plánech je zatím optimální výroba a prodej 100 kusů Skyfoxů. Dodávka nových letounů do CLV i předešlé uzavření kontraktu s Vietnamem podle prezidenta AERO Vodochody vzbuzuje další zájem o tyto stroje.

Sotona také připomněl, že od zavedení předchozího typu letounu L-159 uplynulo 20 let. „Já doufám, že ta perioda bude kratší než dvacet let. Ale ruku na srdce, Skyfox se vyvíjel 10 let. Takže pokud se bavíme o kratší periodě, tak bychom měli už teď začít,“ plánuje Sotona. Aero už s novými stroji Skyfox najelo na plnohodnotnou sériovou výrobu, kdy ročně vyprodukuje 12 strojů. Do roka by podle ředitele AERO Vodochody společnost měla uzavřít dva až tři nové kontrakty na dodávky letounů L-39 Skyfox. O jaké země by se mělo jednat, Viktor Sotona neupřesnil. V roce 2026 by pak produkce měla stoupnout na 18 letounů ročně.
Nové Skyfoxy vnímá jako milník v CLV také ředitel LOM PRAHA s.p. Jiří Protiva. „Začali jsme obměňovat flotilu a tím prvním krokem je obměna L-39C za Skyfoxy. Nicméně jsme už před pár týdny podepsali smlouvu i na obměnu letadel Zlín. Do budoucna budeme místo Zlín 142 používat typy 242 a 143,“ popsal současnou situaci v CLV Protiva. Moderní výcvikové stroje tak naplní požadavky AČR na počty nových pilotů. „Počet výcviků, respektive požadavky, se navyšují. V současné době se věnujeme zejména vrtulníkářům, a to s ohledem na zavádění platformy systému H-1. Ale samozřejmě už nám nabíhají požadavky na nové taktické piloty. Na F-35 musíte mít vycvičený personál. A tím dneškem vlastně začínáme, protože my si začínáme cvičit vlastní instruktory tak, aby jich na flotilu, kterou očekáváme, bylo dostatek. V půlce letošního roku k nám budou již přicházet noví piloti, kteří na Skyfoxech budou zahajovat výcvik třeba pro budoucí pilotování F-35,“ uvedl ředitel LOM PRAHA.

Při splnění kapacit výcviku pro AČR se pro CLV otevírá také možnost nabídky výcviku pro zahraniční zákazníky. „Jakmile oznámíme, že dvě nové platformy budeme ve výcviku implementovat a spouštět, pak se můžeme bavit o tom, že budeme výcvik nabízet i do zahraničí,“ prozradil Jiří Protiva.

Celková spolupráce mezi AERO Vodochody a LOM PRAHA funguje dobře, což lze doložit i na servisu nových letadel. „My jsme s AERO Vodochody jako s dodavatelem domluveni, že základní údržba zůstane tady v CLV Pardubice. Je to stejný systém jako u L-39C. Servis nám bude zabezpečovat dodavatel AERO Vodochody. Samozřejmě se bavíme o tom, jak do budoucna zefektivnit tuhle spolupráci, kdy třeba některé další práce by z Aera mohly přejít k nám a naopak, že bychom třeba měli další požadavky na Aero, co u letadel dál do budoucna servisovat. Předpokládá se, že letadla mohou mít i nějaké upgrady,“ plánuje ředitel Protiva. Mezi významné investice patří též certifikovaný letecký simulátor letounu L-39 Skyfox (tzv. Full Mission Simulator) od dceřiné společnosti LOM PRAHA VR Group, který bude součástí komplexní výcvikové platformy, která výrazně urychlí a zefektivní přípravu pilotů. Pilotní výcvik v Centru leteckého výcviku bude zahájen v dubnu letošního roku.

Důležitá je také další komunikace státního podniku LOM PRAHA se společností Lockheed Martin. „Není tajemstvím, že jsme první česká společnost, která podepsala průmyslovou dohodu z Lockheed Martin v programu F-35. A právě v současné chvíli už probíhá naplnění průmyslové dohody. Týmy LOM PRAHA a Lockheed Martin se sešly dokonce tady v Pardubicích a začaly posuzovat výcvikové osnovy našeho výcvikového centra. Výsledek by měl být v tom, jak je upravit, aby právě Skyfox mohl být přímým předstupněm pro pilotování F-35,“ prozradil naší redakci Jiří Protiva, který zároveň upozornil i na další projekty, které státní podnik v letošním roce čekají. „My jsme v současné době zahájili participaci na programu H-1, ale prioritou je teď Embraer a samozřejmě F-35. To je program, ve kterém nechceme zůstat jen u výcviku, ale chceme se s Lockheedem bavit i o dalších možnostech, jak spolupracovat. A samozřejmě LOM PRAHA je podnik, který je flexibilní a reaguje na požadavky kolem nás. To znamená, že se v něm můžou objevit i nějaká nová portfolia, třeba jako naposledy další letiště. Tak uvidíme, co život přinese,“ uzavírá ředitel státního podniku LOM PRAHA Jiří Protiva.