Rozhovor s ředitelem LOM PRAHA s.p. nejen o partnerství s AČR a budoucím servisu nových vrtulníků

 14. 04. 2022      kategorie: Rozhovory

Když jsme před rokem připravovali rozhovor s tehdy novým ředitelem státního podniku LOM PRAHA Jiřím Protivou, bylo otázkou, zda firma ustojí tehdejší nezáviděníhodnou situaci – Hospodaření mínus 80 milionů, ne příliš dobré jméno podniku, problémy s dalším financováním. LOM PRAHA je přitom dlouholetým subjektem českého leteckého průmyslu a strategickým podnikem Ministerstva obrany ČR. Co všechno se změnilo a muselo změnit jsme se pana ředitele opětovně zeptali v následujícím rozhovoru.

Video: Rozhovor s ředitelem LOM PRAHA s.p.: Jsme zásadním partnerem pro Armádu ČR / YouTube

Pane řediteli, před rokem jste nastupoval vlastně jako krizový manažer, jak moc ten rok bolel?

Ten rok bolel v tom ohledu, že jsme museli zabrat a vše zvládnout s následující vizí: Stabilizovat podnik a v tom nejlepším případě dospět do černých čísel. A to se nám podařilo. Velkým problémem bylo i financování podniku, protože při mém nástupu jsme neměli finanční krytí na celý rok. Ale i tento úkol se podařilo vyřešit, takže celý rok nám vyšel. Je to ale pouze základní kamínek do další vize, která nás čeká. Máme už ale na čem stavět, proto vidím budoucnost optimisticky.

My se v našem rozhovoru nemůžeme vyhnout válečnému konfliktu na Ukrajině nebo energetickým problémům. Jak si s tím LOM PRAHA umí v současnosti poradit?

Celospolečensky se potýkáme s různými složitými situacemi, ať už se jednalo o covid resp. postcovidovou dobu, nyní energetickou krizi a samozřejmě následky ruské agrese na Ukrajině. Všechny tyto krize se dotýkají i LOM PRAHA. My přijímáme opatření k tomu, abychom všechno ustáli. Musím říci, že ve státním podniku právě díky těmto krokům, které činíme, nedochází k žádným restrikcím, které by měly dopady na zaměstnance nebo na naše schopnosti. V rámci technických opatření, vlastně na národní úrovni, činíme všechno proto, aby schopnosti byly zejména a primárně pro Armádu České republiky zachovány.

milFoto: V rámci technických opatření, vlastně na národní úrovni, LOM PRAHA s.p. činí všechno proto, aby schopnosti byly zejména a primárně pro Armádu České republiky zachovány. | Jan Juřica / CZ Defence

Když si vzpomenu na náš loňský rozhovor, tak tam zazněl jako jeden z plánů, že otevřete LOM i řekněme civilním zakázkám a výrobě, některé provozy by mohly sloužit i civilním složkám. Povedlo se to?

Přišel jsem do LOMu s tím, že je potřeba diversifikovat portfolio podniku a ve všech rozhovorech do médií říkám, že se nemůžeme orientovat pouze na vrtulníky. Proto jsem se zaměřil na činnosti v oblasti tzv. nevojenského portfolia. Tam patří například elektrochemické a chemické povrchové úpravy kovových materiálů, strojní obrábění, nedestruktivní testování nebo vyvažování rotačních dílů. Důležité je zmínit, že necílíme výhradně na civilní letecký sektor, ale i na strojírenství, automobilový průmysl, farmacii nebo zemědělství. Dobrou zprávou je, že i o tyto naše odborné služby je mezi civilními institucemi rostoucí zájem. 

Musíme vzpomenout spolupráci s Vojenským historickým ústavem, jaké zakázky se podařilo realizovat?

Spolupráce VHÚ a LOM v renovaci historických unikátů z muzejních sbírek trvá bezmála deset roků. V loňské roce jsme renovovali dva letouny, a to Aero L-29 Delfín ve speciální kamufláži a Avia CB-33. Aktuálně dokončenou zakázkou je SM-2 neboli vrtulník jediný svého druhu v bývalém Československu. Neopravujeme však jenom leteckou techniku. Příklad? V závodu pohonných jednotek probíhá expoziční příprava leteckého motoru AM-42. Co nás velice těší je to, že se na LOM PRAHA obracejí i další letecká muzea či letecké spolky a sdružení. Proto v našich halách můžete spatřit třeba „čtyřiadvacítku“ s trupovým číslem 0140, jejíž unikátnost spočívá v tom, že až do konce své technické životnosti létala v původní kamufláži od výrobce nebo repliku letounu Be 50 Beta Minor. Jsem rád, že s Vojenským historickým ústavem jsme nastavili dlouhodobou spolupráci. Komunikujeme na období dopředu a řešíme volné kapacity, které bychom VHÚ mohli nabídnout.

My teď právě stojíme před jedním pístovým motorem, kde se tady vzal?

Pístový program v LOMu pokračuje. Ten se tady měl původně utlumovat, ale při mém příchodu jsme zjistili, že je o něj zájem. Proto stále pokračujeme v servisování pístových motorů. Zrovna tento pochází z Alžíru, protože s jejich letectvem máme rámcovou smlouvu a v současné době jsme již opravili přes 30 motorů. A není to jenom Alžírsko. Zájem máme ze Slovenska i z tuzemska, kde spolupracujeme zejména s Českým aeroklubem. Takže pístový program dál žije a jsem moc rád, že to můžeme říct. Je to samozřejmě vidět i v tržbách a také v tom, že chceme zachovat schopnosti ve státním podniku a tohle je toho příkladem.

Pojďme do budoucna. Hitem letošní sezony pro LOM PRAHA je pořízení nových vrtulníků. V jaké jsme dnes fázi?

LOM PRAHA je zásadním partnerem pro Armádu České republiky. Simulační centrum na letišti v Náměšti nad Oslavou se už začalo stavět. Do konce roku bychom měli vystavět budovu a umístit do ní příslušný simulátor. To je jedna linie a druhá linie je tzv. podpora životního cyklu. Tam jsme ve fázi vyjednávání s Ministerstvem obrany o konkrétní smlouvě. V roce 2023 budeme začínat základnějšími formami údržby a chceme samozřejmě dospět až do tzv. „D levelu“. Já tomu říkám tzv. národní schopnost. Prostě chceme přispět k tomu, aby se veškeré servisní činnosti přenesly do České republiky.

Nový servisní tým už má svojí podobu nebo je ještě šance se přihlásit a stát se servismanem nových vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y Venom?

My jsme v únoru založili nový závod H1 a v současné době se stále ještě provádí nábor. Dáváme tak příležitost nejen zaměstnancům ze státního podniku, ale samozřejmě je tady příležitost jak pro bývalé, ale i stávající vojáky, kteří budou v nějaké dohledné době končit a samozřejmě nabíráme i z civilu. Takže odpověď na vaši otázku zní: Probíhá výběrové řízení a ta šance tady pořád je.

natodays2021_03Foto: Americký vrtulník AH-1Z Viper | Martin Šiška / CZ Defence

Noví zaměstnanci absolvují školení ve Spojených státech, pokud se pamatuji.

Ano, my předpokládáme, že na přelomu letošního a příštího roku proběhne školení asi ve formátu osmi týdnů, kdy tito lidé budou vysláni a následně se vrátí se schopnostmi, aby mohli v novém závodu H1, primárně pro Armádu České republiky, pracovat.

Důležitou součástí pro LOM je Centrum leteckého výcviku v Pardubicích, jaký program čeká toto centrum v letošním roce?

Toto centrum nabízí a realizuje výcvik primárně ve prospěch AČR. Máme ambici ho nadále poskytovat i zahraničním zákazníkům. Chceme rozvíjet toto centrum, a to nejen v oblasti praktického výcviku, ale i Taktického simulačního centra (TSC), kam jsme v minulosti implementovali i novou entitu F-16.

simulator_02Foto: Jednoduchý simulátor, kde je obraz tvořen třemi velkoplošnými televizory v Taktickém simulačním centru (TSC) | Jan Zilvar / CZ Defence

Rádi bychom do budoucna propojili centra výcviku nejen na evropské, ale i na světové úrovni, aby mohli navzájem cvičit alianční armády. Co se týká praktického výcviku, tam máme určitou flotilu letadel a vrtulníků, které je potřeba modernizovat. A to je teď zásadní úkol pro CLV. 

Při oslavách 10. výročí TSC v Pardubicích se hovořilo o propojení center napříč státy NATO a možnosti online cvičení.

Vy jste teď narazil na ambici, kterou do budoucna máme. Ono už jedno propojení tady v minulosti proběhlo mezi Českem a Švédskem. Teď máme snahu propojovat CLV s dalšími obdobnými světovými centry. Propojení těchto center je veliká přidaná hodnota, kterou Česká republika může nabídnout.

Ještě se nabízí zapojení Centra leteckého výcviku do mezinárodních aktivit.

To je další věc, na které pracujeme. My jsme se už v současné době zapojili do alianční aktivity NFTE (NATO Flight Training Europe) a CLV bylo vybráno jako jedno z prvních dvou center, které bylo certifikováno právě pro tuto aktivitu. Nabízí se nejen praktický výcvik v rámci flotily, kterou máme, ale i v rámci taktického simulovaného výcviku.

tsc_01Foto: Velitel Vzdušných sil AČR, generálmajor Petr Mikulenka, ve sférickém kabinovém simulátoru v TSC | Jan Zilvar / CZ Defence

V této souvislosti se mluví o nákupu nových L-39 NG, 4 nových a 4 záložních. V jaké fázi je tento obchod? 

Vyjednáváme s Aero Vodochody konkrétní smlouvu a já bych rád smlouvu podepsal už v průběhu letošního roku. Jde skutečně o nákup čtyř letounů plus čtyři letouny tam budou jako opce. V současné době jsou vydefinovány jak technické podmínky, tak podmínky servisu a samozřejmě dolaďujeme financování nákupu.

Znamená to, že novým L-39 NG bude LOM dělat i servis?

Znamená to, že v této chvíli servis zajišťuje Aero Vodochody, ale my se budeme snažit mu nabídnout kapacity, abychom jim v tom pomohli.

Je tento nákup L-39 NG možno brát jako referenční pro tento typ letounu?

Já se domnívám, že ano. Každá domácí zakázka, v tomto případě domácí pro český státní podnik LOM PRAHA a pro výcvik českých pilotů bude určitě zásadní referencí pro další obchodní příležitosti pro Aero Vodochody do zahraničí.

Pane řediteli, úspěšný rok máte za sebou a nové cíle před Vámi. Jakou další metu jste si vytýčil pro tento a příští rok?

Já bych to řekl zjednodušeně. Na základních kamenech, které jsme v minulém roce položili, ten podnik rozvíjet. To je naprosto zásadní. Máme konkrétní úkoly: Je to projekt H1, jak v simulačních technologiích, tak v životním cyklu. Pak je to rozvoj dalších schopností v odborném portfoliu a směrování na další zákazníky. Výzvou jsou i sofistikované modernizace nebo softwarová propojení na různých platformách.

 Autor: Jan Zilvar

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP