Slovenská vláda řekla ano záměru nakoupit nová nákladní vozidla pro OS SR spolu s Českem

 03. 09. 2024      kategorie: Události

Na konci srpna oznámilo slovenské ministerstvo obrany klíčovou informaci v souvislosti s modernizací Pozemních sil Ozbrojených sil Slovenské republiky (OS SR). Vláda SR schválila záměr resortu obrany pořídit 1 307 nákladních vozidel v hodnotě přes 708 milionů eur (necelých 18 miliard Kč) společně s Českou republikou. Konkrétní podobu dohody s českou stranou by měl slovenský ministr obrany Robert Kaliňák slovenské vládě předložit ke schválení do konce letošního roku.

Problém se zastaralou logistickou, přepravní a zabezpečovací technikou v rámci OS SR je již několik let dobře znám. Pravidelně na mezery v této oblasti upozorňuje, mimo jiné, každoroční Komplexní hodnocení obrany SR, které na svém webu publikuje ministerstvo obrany. První plán na zlepšení situace v oblasti logistiky a přepravy vojenského materiálu představilo ministerstvo obrany v roce 2021. Tehdejší vedení resortu v čele s Jaroslavem Naďem chtělo nakoupit až 1 500 nových nákladních vozidel pro OS SR, avšak přesto, že na jaře toho roku proběhl i průzkum trhu, k výraznějšímu posunu v tomto směru nedošlo. V roce 2023 bývalý státní tajemník ministerstva obrany Marian Majer uvedl, že i navzdory tomu, že akvizice nových nákladních terénních vozidel byla pro vedení resortu jedním z klíčových projektů, do předčasných parlamentních voleb v září 2023 se jej pravděpodobně nepodaří dokončit. 

Po těchto předčasných volbách se novým ministrem obrany stal Robert Kaliňák, který několikrát zdůraznil, že je potřeba pokračovat v modernizaci OS SR a v obměně zastaralé vojenské techniky. Před pár dny, kdy Ministerstvo obrany SR oznámilo záměr pořídit nová nákladní vozidla společně s Českou republikou, ministr Robert Kaliňák uvedl, že průměrný věk nákladních vozidel v OS SR je v současnosti přibližně 37 let. Ve vozovém parku OS SR najdeme například vozy Praga V3S nebo starší modely vozů Tatra, jako třeba T-138, T-148, T-813, a také stroje URAL z dob Varšavské smlouvy.

O tom, že Slovensko uvažuje o možnosti připojit se k nákupu nákladních a logistických vozidel k České republice, informoval český resort obrany již ve druhé polovině července, kdy zástupci českého ministerstva podepsali rámcovou dohodu na nákup až 872 nákladních automobilů Tatra pro Armádu ČR. Jak uvádí český resort obrany, 872 nákladních vozidel Tatra Force ve verzích T815-7 6x6 (valník) a T815-7 8x8 (valník a hákový nakladač kontejnerů) v hodnotě do 13,35 miliard korun může obrana nakoupit do roku 2031 s tím, že se do projektu mohou zapojit i další alianční partneři.

Foto: Tatra Force 3. generace | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Tatra Force 3. generace | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Jak již bylo zmíněno, tuto možnost využije Slovensko. Tamní vláda schválila záměr Ministerstva obrany SR vstoupit do jednání o společném nákupu 1 307 nákladních vozidel společně s Českou republikou. Konkrétně má slovenská armáda zájem o 870 valníků v konfiguraci 6x6 a o 437 hákových nakladačů v konfiguraci 8x8. Předpokládaná cena za tento počet vozidel se odhaduje na více než 708 milionů eur (téměř 18 miliard Kč). V případě dosažení dohody do konce roku 2024 by dodávky prvních kusů vozidel měly proběhnout již v příštím roce a trvat budou až do roku 2031.

Foto: Tatra Force 3. generace (vlevo) a 2. generace | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Vojenská Tatra Force 3. generace (vlevo) a 2. generace | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Společná akvizice nákladních a logistických vozidel Tatra má pro Slovensko několik výhod. Tou nejzásadnější asi je, že vozy Tatra disponují vysokou průchodností těžkým terénem, a to díky své unikátní koncepci podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami. Tato konstrukce tvoří základ vozidel Tatra již více než 100 let a slovenská armáda tak tuto konstrukci dobře zná a má s ní bohaté zkušenosti. Dalším důležitým aspektem je, že v minulosti na Slovensku výroba vozidel Tatra probíhala a dnes v této tradici pokračuje společnost Tatra Defence Slovakia, která disponuje potřebným know-how na výrobu samotných vozidel a náhradních dílů, opravy, servis a školení obsluhy. Díky tomu by mohlo dojít k vytvoření robustní a lokalizované průmyslové základny, která by mohla společně participovat i na dalších obranných projektech České a Slovenské republiky. Prohlubování spolupráce v rámci obranného průmyslu rovněž znamená zvýšení obranyschopnosti v podobě bezpečnosti dodávek a nezávislosti na zahraničních výrobcích. Tato výhoda je dnes obzvlášť významná, neboť v důsledku nestabilní bezpečnostní situace v Evropě je obranný průmysl na hraně svých výrobních kapacit. Zároveň se nesmí zapomenout na cenový faktor, kdy větší množství objednaných kusů techniky povede ke snížení pořizovací ceny.

Foto: Tatra Force 3. generace | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Tatra Force 3. generace | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Ačkoliv zatím nejsou k dispozici žádné detaily, co se konkrétní podoby dohody týče, lze schválení záměru ministerstva obrany slovenskou vládou považovat za krok správným směrem. Logistické a přepravní kapacity OS SR neodpovídají moderním standardům, a proto je dobře, že se Slovensko chce připojit ke společnému nákupu nákladních terénních vozidel s Českou republikou.

Zdroj: Sme.sk, Ministerstvo obrany ČR

 Autor: Mgr. Otto Dóka

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP