Stane se Airbus A330 novou posilou Armády České republiky?
Armáda České republiky má v současné době nedostatečné vzdušné přepravní kapacity. Tento fakt se projevil zejména při nedávné potřebě okamžité evakuace osob z nebezpečného prostředí v Afghánistánu, o čemž jsme tehdy naše čtenáře informovali. Dvojice stávajících dopravních letounů Airbus A-319CJ má značně omezené možnosti a o ostatních letounech, které má naše armáda k dispozici, nemá smysl s ohledem na dolet a kapacitu ani hovořit. Deník Právo však nedávno přišel s informací, že AČR aktuálně uvažuje o nákupu letounu s přepravní kapacitou okolo 200 osob, kdy favoritem je dopravní letoun Airbus A330.
Foto: Airbus A330 MRTT (ilustrační foto) | Airbus
„Zkušenosti s evakuací z území Afghánistánu ukázaly chybějící kapacitu v dopravním letectvu Armády ČR. Proto bylo rozhodnuto analyzovat dostupnost nového anebo olétaného velkého letounu,“ uvedl mluvčí resortu obrany Jan Pejšek. Dodal, že stroj by měl mít dolet až 12 tisíc km bez mezipřistání a přepravní kapacitu ideálně až 200 osob. Tímto letounem nyní armáda nedisponuje, má pouze možnost pronájmu vysokokapacitních transportních letounů v rámci systému SALIS (ovšem nikoliv pro přepravu osob, ale pro přepravu nákladu). Výše uvedený systém volných kapacit byl v minulosti například využit při transportu techniky v rámci zahraničních misí, ale i transportu zdravotnických pomůcek v začátcích pandemie koronaviru.
Armáda České republiky si potřebu velkokapacitního přepravního letounu dobře uvědomuje, proto uskutečnila zrychlený průzkum trhu civilních i vojenských letounů výše uvedené kapacity, tedy okolo 200 osob. Dle deníku Právo byl jako vhodný stroj zvažován také např. nejrozšířenější vojenský turbovrtulový letoun Hercules C-130. V tomto případě je však kapacita letounu nedostačující, navíc je s tímto strojem spojený i náročný servis, který by bylo nutné nasmlouvat a který by byl pravděpodobně mimo území ČR.
„Výsledkem u A330 bylo zjištění, že kromě objednávky nového stroje současně existuje na trhu několik desítek olétaných strojů,“ dodal mluvčí resortu obrany Jan Pejšek. Airbusy A-319CJ má naše letectvo k dispozici ve dvou kapacitních verzích, jde tedy o známou, ověřenou techniku, na kterou jsou navíc technici školeni. Částečný servis a celková adaptace na pokročilejší model širokotrupého letounu Airbus A330 by byla tedy jednodušší než u jiných výrobců.
Foto: Armádní letecký speciál A-319CJ | Ministerstvo obrany ČR
Z dalších letounů, které má naše armáda k dispozici, lze jmenovat Turbolet L-410, který je, vzhledem k doletu a kapacitě, vhodný maximálně pro blízké lety. Podobně jsou na tom letouny CASA.
Foto: Další přepravní variantou v rámci AČR jsou letouny CASA. Ty mají sice uvedený dolet bez zatížení zhruba 5 500 kilometrů, ale reálný dolet s plně zatíženým letadlem není ani poloviční. | Ministerstvo obrany ČR
Business CL-601 Challenger má sice dobrý dolet, avšak minimální kapacitu a navíc bude brzy vyřazen z provozu. Dopravní letouny JAK-40 již vyřazené jsou.
Foto: CL-601 Challenger, má sice dobrý dolet, ale minimální kapacitu a navíc bude brzy vyřazen z provozu | Ministerstvo obrany ČR
Aktuálně lze tedy říci, že dlouhodobý problém s přepravními kapacitami v rámci AČR možná nalezne řešení. Nebude to jistě laciné, nový letoun stojí zhruba pět miliard korun a olétaný pak méně než polovinu, jedná se však o nutnost. AČR se tak možná konečně dočká velkokapacitního přepravního letounu a nebude se již muset spoléhat na alternativní řešení či systém SALIS, se kterým se v okamžiku, kdy je třeba řešit záležitosti doslova ze dne na den, nedá počítat. Samostatnou otázkou pak jistě bude případné financování nového přepravního letounu.
Zdroj: Ministerstvo obrany ČR, Právo