Techniku v Mali ničí vysoké teploty a prach. Vojenští mechanici z Klatov si s opravami umí poradit
Už téměř pět měsíců působí vojáci ze 43. výsadkového praporu z Chrudimi na misi v Mali, konkrétně ve výcvikovém středisku v Koulikoro Training Centre (KTC) a v dalších výcvikových prostorech. Jednotku, která se stará o ochranu mentorů a doprovody konvojů (Force Protection), doplňuje mimo jiné ještě družstvo oprav techniky a vyprošťovací družstvo z klatovského 142. praporu oprav. To má plné ruce práce, protože neustále udržuje v plně funkčním stavu techniku i zbraňové systémy.
Foto: Nejčastějšími závadami bývá poškození klínových řemenů | army.cz, kpt. Jiří Zedníček
„Vysoké africké teploty přes čtyřicet stupňů Celsia a vysoká prašnost spolu s velkým provozním vytížením kladou extrémní nároky na naši techniku,“ řekl kapitán Roman Kamenský ze 43. výsadkového praporu v Chrudimi, velitel jednotky Force Protection, která působí na ve výcvikovém středisku v Koulikoro.
Foto: Poškozený klínový řemen | army.cz, kpt. Jiří Zedníček
Defekty pneumatik i poškozená elektroinstalace
Klatovští mechanici a vyprošťovací družstvo mají řadu odborných a praktických dovedností a své práci rozumí. „Nejčastějšími závadami bývají defekty pneumatik, poškození klínových řemenů a elektroinstalace. Nezbytností je také pravidelné čištění filtrů a chladičů nebo údržba klimatizace,“ vysvětlil jeden z klatovských mechaniků četař L. Z.
Foto: Nezbytností je také pravidelné čištění filtrů a chladičů nebo údržba klimatizace | army.cz, kpt. Jiří Zedníček
Již několikrát museli vyjíždět s Tatrou typu Multilift pro vojenské vozidlo se závadou do vzdálených oblastí. K nejzávažnějšímu problému došlo hned ze začátku mise. Přetrhl se klínový řemen, zbytek řemenu se namotal na část bloku motoru a vytrhl ho, takže v něm zůstala díra. Zdánlivě neopravitelná závada zralá na výměnu motoru se po velkém úsilí, spojeném s vyjednáváním o náhradních dílech u koaličních partnerů, podařila vyřešit.
Foto: Čištění chladiče | army.cz, kpt. Jiří Zedníček
Půjčili si speciální lepidlo
Pomocí speciálního dvousložkového lepidla od rakouské armády se podařilo poškozený blok motoru zalepit tak, že je schopen provozu. Šlo o velký úspěch, neboť byla udržena v provozu veškerá techniku. Není to jenom technika, co musí klatovští vojáci opravovat. Jsou to i zbraňové systémy a zbraně, které jsou důležitou součástí bojových vozidel a pěchoty.
Foto: Pravidelné čištění filtrů a chladičů nebo údržba klimatizace je nezbytností | army.cz, kpt. Jiří Zedníček
Mechanici z Klatov také poskytují podporu jednotce ochrany Force Protection, která je dislokovaná ve výcvikovém centru KTC EUTM v Koulikoru, jejíž jsou součástí, a strážní jednotce na MHQ v Bamaku. V případě potřeby posilují jednotku Force Protection a zapojují se do střežení základny.
Foto: Pravidelné čištění filtrů a chladičů nebo údržba klimatizace je nezbytností | army.cz, kpt. Jiří Zedníček