Vojáci ze 4. brigády rychlého nasazení se s Pandury plavili přes vodu

 03. 09. 2021      kategorie: Armáda ČR

Dnes končí třítýdenní cvičení zaměřené na plavby vozidel BVP-2 a KBVP Pandur v rámci přípravy řidičů bojových vozidel. Právě plavby se řadí jednoznačně k tomu nejtěžšímu z celého výcviku řidičů. Nácvik plaveb probíhá jednou za dva roky, naposledy jej vojáci absolvovali v Boleticích na Šumavě. Cvičení bylo zahájeno velitelem pozemních sil generálem Jungem, který ve svém proslovu mimo jiné zmínil pravděpodobný konec služby BVP-2 v dohledné době. Po dobu služby BVP-2 však 7. mechanizovaná brigáda stále schopností plavby disponuje a proto ji vojáci nadále cvičí.

Video: Reportáž z plaveb KBVP Pandur / YouTube

V rámci výše uvedeného cvičení proběhla kompletní ukázka plavby BVP-2 i KBVP Pandur, včetně zásahu jednotky ZVS (záchranná a vyprošťovací služba). Došlo také na vytažení "nepojízdného" KBVP a záchranu "muže přes palubu" s odvozem sanitou Iveco.

Cvičení trvalo celkem 3 týdny, kdy byl první týden zaměřený na přípravu techniky a lidí, druhý týden byl pak vyčleněn pro 7. mechanizovanou brigádu, která cvičila překonávání toku plavbou čtrnáctitunovými bojovými vozidly pěchoty BVP-2. Poslední, třetí týden si plavby vyzkoušely kolové Pandury 4. brigády rychlého nasazení.

Video: Plavba KBVP Pandur včetně zásahu jednotky záchranné a vyprošťovací služby (panoramatické video - pro otáčení kamery v požadovaném směru použije šipky v levém horním rohu obrazovky nebo stiskněte a držte levé tlačítko myši a následně myší pohybujte v požadovaném směru. Pro zoomování obrazu použijte klávesy "+" a "-") / YouTube

Plavby KBVP Pandur zahájil 41. mpr, řidiči spojovací roty a roty podpory z Velitelství 4. brn. Poté následovali řidiči z 42. mpr. Každý den začal vždy nástupem, poučením a ukázkou zásahu ZVS, následně se pak střídali řidiči s jednotlivými vozidly tak, aby plavby byly co nejvíce plynulé.

_MG_1311Foto: Plavby KBVP Pandur zahájil 41. mpr, řidiči spojovací roty a roty podpory z Velitelství 4. brn | 4. brn / Armáda České republiky

V rámci přípravy na plavby si všichni řidiči museli projít přezkoušením z plavání v záchranné plovací vestě, byli teoreticky proškoleni a činnost si vyzkoušeli nejprve na trenažeru. Technika dokáže být na plavbu připravena do 3 hodin (bojové podmínky). Příprava spočívá v utěsnění technických otvorů, poklopů apod. Dále se prostor pro roj naloží 25 pytli s pískem (cca 500 kg), které simulují částečně obsazený roj a řidič tak lépe získá návyky na plavbu s naloženým Pandurem.

_MGS2179Foto: Plavby KBVP Pandur | 4. brn / Armáda České republiky

Před samotnou jízdou se pak kontroluje stav vozidla včetně hydrojetů, které jsou na přímo napojeny na 2. nápravu kol, která se po celou dobu plavby otáčejí. Dále se zakryje sání motoru, které se musí po plavbě otevřít, aby se motor "neuvařil" a neudusil. Čas Panduru pohybujícího se na vodní hladině je omezený, není možné plavat např. hodinu a více. Samotná plavba je otázkou překonání vodní překážky, nikoliv přesunem na dlouhou vzdálenost po vodní hladině). Během plavby jsou ve voze tři vojáci - velitel vozu, řidič a vzadu je voják, který kontroluje, zda nedochází k průsakům.

_MG_1151Foto: Plavby jsou vyvrcholením přípravy řidičů bojových vozidel a plavby se řadí jednoznačně k tomu nejtěžšímu z výcviku řidičů. | 4. brn / Armáda České republiky

Plavby jsou vyvrcholením přípravy řidičů bojových vozidel a plavby se řadí jednoznačně k tomu nejtěžšímu z výcviku řidičů. Plavby probíhají jednou za dva roky, předloni byly ve Vojenském újezdu Boletice na vodní nádrži Loutka.

_MG_1268Foto: Plavby KBVP Pandur | 4. brn / Armáda České republiky

„Pandury nejsou lodě, ale jsou schopné s bojovým družstvem překonat vodní překážku, tedy brod, vodní plochu nebo řeku. Výcvik tohoto druhu je nezbytný pro všechny řidiče vozidel Pandur, aby byli schopni využít plný potenciál této techniky," sdělil vrchní praporčík 41. mechanizovaného praporu prap. Němec.

Zdroj: 4. brigáda rychlého nasazení

 Autor: Martin Šiška

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP