Vojenská Tatra Force 3. generace: nový design i schopnosti
Naše redakce měla unikátní možnost navštívit kopřivnický testovací polygon, kde se prezentovala nová vojenská Tatra Force 3. generace. Měli jsme také možnost si o nové Tatře promluvit s průmyslovým designérem Lukášem Tanečkem, jehož prací bylo navrhnout podobu jejího exteriéru i interiéru.
Video: Vojenská Tatra Force 3. generace: nový design i schopnosti / CZ DEFENCE
Nová generace řady Tatra Force pro armádní použití byla společností Tatra Trucks, která je součástí skupin Czechoslovak Group a Promet Group, poprvé slavnostně představena na prestižním pařížském veletrhu Eurosatory 2024 za účasti velvyslance ČR ve Francii Michela Fleischmanna, vrchní ředitelky Sekce průmyslové spolupráce Ministerstva obrany České republiky Radky Konderlové, prezidenta Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR Jiřího Hynka a dalších.
3. generace modelové řady Tatra Force má nově řešenou kabinu, na jejímž designu i interiéru pracoval právě Lukáš Taneček, kterého jsme se mimo jiné zeptali na hlavní rozdíly v designu mezi 2. a 3. generací (viz videoreportáž v úvodu tohoto článku). Lukáš Taneček není ohledně navrhování designu pro společnost Tatra Trucks žádným nováčkem, jelikož už předtím se podílel na designu pro terénní nákladní vozidlo Tatra Tactic a nejnověji i Tatra Phoenix.
My jsme měli možnost prohlédnout si Tatru Force 3. generace se standardní kabinou ve dvoudveřovém provedení, avšak k dispozici bude i verze čtyřdveřová. Kromě těchto standardních kabin se později počítá i s kabinami pancéřovanými, s různými úrovněmi balistické i protiminové ochrany osádky ve dvou i čtyřdveřovém provedení.
Nová kabina má celou řadu nadstandardních bezpečnostních prvků, má znatelně vylepšený interiér s digitalizovanou palubní deskou (dotykové displeje apod.), multifunkční volant a moderní elektroniku, která zvládne pojmout i případné další rozšíření o speciální prvky související s potřebami armád. Z nové kabiny je také lepší výhled, nežli tomu bylo u předchozí generace. Nově bude u 3. generace Tatry Force možné instalovat vzduchem odpružené sedačky, což opět zvýší celkový komfort osádky vozidla.
Oproti předchozí generaci nová Tatra Force nabídne možnost alternativní montáže motoru pod přední částí kabiny nad přední nápravou, nebo pod zadní částí kabiny za přední nápravou.
V případě instalace motoru vepředu bude kabina o 110 mm výše než v případě instalace pohonné jednotky dozadu. Poloze motoru bude odpovídat i maska s jedním nebo dvěma průduchy.
Pod kabiny Tatra Force bude možné umístit jak klasické tatrovácké vzduchem chlazené motory, tak i vybrané zahraniční motory s kapalinovým chlazením. U provedení s motorem vpředu lze nově umístit chladicí systém vybraných kapalinou chlazených motorů pod kabinu v přední části, čímž odpadne nutnost instalace chlazení za kabinu, což je výrazný znak druhé generace vozů řady Force.
V případě motorů Tatra bude pro 3. generaci Tatra Force k dispozici buď elektronicky řízený, vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 340 kW či dvanáctiválec s výkonem 440 kW (oba motory si zachovají možnost používat standardní vojenské palivo F-34 či vysokosírnatou naftu). Oba motory pak splňují normu Euro 3 resp. Euro 5. Především pro zahraniční zájemce budou v nabídce i kapalinou chlazené motory Cummins (v rozmezí zdvihového objemu 7 až 15 litrů). Úplnou novinkou je použití motoru Caterpillar C9.3B o objemu 9,3 litrů, jehož zajímavostí je možnost přepnout jej za jízdy do bojového režimu, který zvýší jeho výkon z 392 kW na 447 kW a točivý moment až na 2 250 Nm.
Nová Tatra Force bude disponovat deseti nebo čtrnáctistupňovými převodovkami Tatra s vylepšeným elektronickým řazením. Nově bude v nabídce také dvanáctistupňová automatizovaná převodovka ZF TraXon a automatická verze ZF EcoLife 2. Již zavedeným standardem jsou pak šestistupňové nebo sedmistupňové automatické převodovky Allison.
Budoucí vývoj rodiny vozidel Tatra Force se ubírá i směrem k využití alternativních druhů pohonů pro vojenské účely, a to v rámci řady značené jako e-Drive. V Tatře například pracují na hybridních vozidlech se spalovacím motorem a elektromotorem, která by mohla využívat čistě elektrický pohon v bojových a jinak exponovaných oblastech pro snížení zvukové i infračervené stopy, či na vozidlech, u nichž spalovací motor plní roli range extenderu.
Nová Tatra Force 3. generace bude v budoucnu sloužit společně s vozidly Tatra Force 2. generace také v Armádě ČR, a to ve verzích 6x6 (valník) a 8x8 (valník a nakladač kontejnerů). Ministerstvo obrany plánuje do konce září 2031 nakoupit až 872 terénních automobilů Tatra Force výše uvedených tří typů obou generací v celkové hodnotě až 13,35 miliardy korun.