Výcvik řidičů se u 71. mechanizovaného praporu stále více zdokonaluje
Na výcvik armádních řidičů se u 71. mechanizovaného praporu klade velký důraz. Ve spolupráci s Centrem bezpečné jízdy Libros Ostrava se řidiči učí reagovat na krizové situace, které se můžou v provozu vyskytnout. Řidiči se musí na ně naučit reagovat, aby se vždy snažili situaci vyhodnotit tak, aby hlavně ochránili cestující.
Foto: Na výcvik armádních řidičů se u 71. mechanizovaného praporu klade velký důraz. (ilustrační foto) | army.cz
"Myslím si, že díky tomuto výcviku u našeho praporu se minimalizovala nehodovost," sdělil nadrotmistr Michal Hovorka, který dodal "Snažíme se, aby i nová technika, kterou k útvaru dostáváme, se na tyto typy výcviků využívala a řidiči dostávali do podvědomí, jak se která technika v krizových situacích ovládá." Naposledy řidiči na Librosu testovali šestici zbrusu nových vozů TATRA 815-7, které prapor získal v první polovině letošního roku.
Video: Naposledy řidiči na Librosu testovali šestici zbrusu nových vozů TATRA 815-7, které prapor získal v první polovině letošního roku. / YouTube
Krizové situace se řidiči učí zvládat s vozidly jak s manuální převodovkou, tak i s automatickou, stejně tak i s vozidly, které disponují bezpečnostními prvky a s vozdily zcela bez bezpečnostních prvků. "Chceme s jednotlivými útvary Armády České republiky ověřovat všechny typy kolové vojenské techniky, tak aby byl každý řidič schopen ovládat jakékoliv vozidlo za jakékoliv krizové situace," řekl Ing. Dalimil Frič, ředitel Centra Bezpečné Jízdy Libros Ostrava.
Foto: Testování zbrusu nových vozů TATRA 815-7, které 71. mechanizovaný prapor získal v první polovině letošního roku | army.cz
Velkým specifikem nejen v českých podmínkách je výcvik jízdních souprav. Řidiči se učí reagovat na krizovou situaci za volantem TATRY s vlekem. "V českých podmínkách je to jedinečné. Chceme touto cestou jít, věnovat se výcviku jízdních souprav a ověřovat jejich jízdní vlastnosti a reakce řidičů ve všech krizových situacích," sdělil Frič. Širokou škálu výcvikových možností nabízí také technicko-terénní polygon, který na dvoukilometrové trati disponuje více než 40 různými překážkami. Překážky mají různou úroveň obtížnosti pro různé typy řidičů, pro různé typy výcviků.
Video: Velkým specifikem nejen v českých podmínkách je výcvik jízdních souprav. Řidiči se učí reagovat na krizovou situaci za volantem TATRY s vlekem. / YouTube
Na Librosu jsou k dispozici různé trenažery, které se taktéž využívají k výcviku. Např. u trenažeru, který simuluje převrácení vozidla, účastnicí poznají celkový pocit z této situace, do které se samozřejmě nikdo nechce dostat. Armádní řidiči také zjistí, jak se dokáže znásobit síla jakéhokoliv nezajištěného předmětu v kabině vozidla na základě volně položených bezpečných předmětů v kabině trenažeru apod.
Foto: Testování zbrusu nových vozů TATRA 815-7, které 71. mechanizovaný prapor získal v první polovině letošního roku | army.cz
Aktuálně probíhá ve výcvikovém prostoru Rukla v Litvě výcvik úkolového uskupení na bázi 71. mechanizovaného praporu „Sibiřského" v sestavě alianční brigády VJTF pod názvem operace BRILLIANT JUMP 20 II. Do výcviku je kromě České republiky a Polska, které brigádě velí, zapojeno také Španělsko a Velká Británie. Celkem je do Litvy kombinovaným přesunem (po železnici a po vlastní ose) dopravováno 200 vojáků a 60 kusů techniky. Především řidiči, jedoucí s kolovou technikou po vlastní ose, využijí mimo jiné i zkušenosti získané během výcviků na výše uvedeném centru bezpečné jízdy.
Foto. Především řidiči, jedoucí s kolovou technikou po vlastní ose, využijí mimo jiné i zkušenosti získané během výcviků na výše uvedeném centru bezpečné jízdy. | army.cz