AERO Vodochody zdvojnásobí své tržby i díky novému letounu L-39NG
Tržby největšího českého leteckého výrobce, společnosti AERO Vodochody AEROSPACE, se letos zdvojnásobí na téměř 6 miliard korun v porovnání s očekávanými výsledky roku 2019. Na nárůstu tržeb se podílí zejména nové zakázky v oblasti údržby letounů, navýšení výroby na programu Airbus A220, ale i zahájení sériové výroby nového cvičného a lehkého bojového letounu L-39NG, který právě absolvuje řadu pevnostních zkoušek.
Foto: První veřejné představení L-39NG na Dnech NATO 2019 | Wikimedia Commons
Právě sériová výroba nejočekávanějšího letounu posledních let, L-39 NG, nástupce legendárního Albatrosu, bude nejvýraznějším artiklem z Vodochod. V nedávné době náš magazín informoval o plánovaném podpisu smlouvy na prodej čtyř cvičných L-39 NG do Senegalu a nyní již pomalu finišují práce, aby bylo možné získat všechny potřebné certifikace a zahájit sériovou výrobu. „Pozemní i letové zkoušky běží naplno a naším cílem je získat certifikaci na pokročilý cvičný letoun ve třetím čtvrtletí roku 2020. Koncept industrializace L-39NG je připravený, v letošním roce spustíme sériovou výrobu a završíme některé prodejní kampaně, což rovněž přispěje k růstu tržeb,” uvedl Dieter John, prezident Aero Vodochody.
L-39NG právě prochází řadou zkoušek ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze. Nedávno proběhl další test ze série pevnostních zkoušek draku trupu letounu L-39NG (sériové výrobní číslo 7002). Úspěšně provedená statická zkouška představuje důležitý milník na cestě k plné certifikaci letounu. Účelem zkoušek bylo ověřit pevnost trupu dle požadavku evropského vojenského předpisu EMACC. Během předchozích zkoušek došlo k ověření pevnosti trupu zatíženého ohybem, od motoru a také od vodorovné ocasní plochy. Posledním realizovaným a zároveň nejkritičtějším případem bylo kombinované zatížení ohybem vodorovné a svislé ocasní plochy.
Foto: L-39NG | AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
Drak trupu letounu byl při této zkoušce nejdříve zatěžován do provozního zatížení odpovídajícímu maximálnímu možnému zatížení letounu za letu, při kterém bylo prokázáno, že nedošlo k trvalým deformacím. Následovalo namáhání draku do početního zatížení (150 % provozního zatížení) a dále byl trup záměrně zatěžován ještě většími silami vedoucími až k poruše konstrukce, která nastala při 110 % početního zatížení. Rozdíl početního a provozního zatížení 1,5 představuje v letectví celosvětově standardní součinitel bezpečnosti.
Foto: L-39NG | AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
V rámci certifikace letounu L-39NG tak byl proveden další z mnoha důležitých kroků. Ještě ale zdaleka není hotovo. „Čeká nás teď kampaň, kdy budeme zkoušet limitní stavy křídla, potom nás čekají ještě další dílčí zkoušky a v tuto chvíli se v podstatě spouští kampaň únavových experimentů ve VZLÚ, což je další velká část certifikačního procesu,“ uvedl ke ukouškám a jejich průběhu Pavel Henzl z Aera Vodochody Aerospace. Letoun L-39NG je společným projektem dvou soukromých společností, největšího českého leteckého výrobce AERO Vodochody AEROSPACE a jeho strategického partnera, obchodní a vojenské výrobní společnosti OMNIPOL.