Armáda je schopna vyložit roušky z obřích letadel automaticky za pár desítek minut
Zásilky milionů roušek a respirátorů pro Českou republiku mohou být nyní z letadel přeloženy k dalšímu rozvozu během pouhých pár desítek minut díky speciálnímu systému pro vykládání palet K-loader, který Ministerstvo obrany cca před 2 lety zakoupilo pro vojenské letiště v Pardubicích.
Aby se však mohl daný systém efektivně použít, musí převoz materiálu zajišťovat nákladní letouny, nikoli dopravní, které jsou určené běžně pro cestující. Díky tomu tak po pátečním příletu první objednávky z Číny byli televizní diváci svědky, jak hasiči vynášejí náklad z dopravdního letounu dvě hodiny ručně, neboť krabice ležely i na sedačkách v prostoru pro cestující.
Než armáda pořídila K-loader, postupovala při vykládce materiálu z letadel stejným způsobem - ručně. Proto také posádky amerických zásobovacích letounů Hercules C-130 raději v minulosti přistávaly na polském letišti, kde díky modernímu paletovému sytému dokázaly zásilku pro ČR vyložit za pár minut a letadlo pak mohlo pokračovat dále v letu. Palety s nákladem pak do Česka cestovaly v kamionech. Toto je dnes však již minulostí. Vojenské letiště v Pardubicích totiž již cca 2 roky disponuje nejmodernějším systémem pro vykládání palet z nákladních letounů.
Foto: Nakládka do letounu pomocí K-loaderu | Správa letiště Pardubice
Pokud se tedy dalšího zásobování Česka rouškami ujmou vojenská či nákladní letadla a budou přistávat v Pardubicích, měla by být vykládka výrazně urychlena. Podle posledních informací nákladní letoun Antonov AN-124 Ruslan (v kódu NATO: "Condor") se svým nákladem roušek, respirátorů a ochranných pomůcek míří právě do Pardubic, kde systém pro vykládku nákladů umožní celou operaci významně urychlit.
K-loader si poradí jak s nákladními letouny Ruslan, tak i s mnohem menšími stroji jako jsou CASA C-295M, Hercules C-130, C-160, C-17, Airbus A400M, ale též Il-76 apod. K-loader je vhodný pro všechny transportní letouny vybavené systémem NATO – 463L (Airborn Standard Pallet) nebo kontejnery ISO 1C.
Foto: K-loader si poradí jak s nákladními letouny Ruslan, tak i s mnohem menšími stroji jako jsou CASA C-295M, Hercules C-130, C-160, C-17, Airbus A400M, ale též Il-76 apod. K-loader je vhodný pro všechny transportní letouny vybavené systémem NATO – 463L (ilustrační foto) | Twitter
Tato řízená pojízdná zdvihová plošina s válečkovým dopravníkem naráz vyzvedne přes 11 tun nákladu, a to do výšky přes pět a půl metru. Pardubické letiště má v rámci systému K-loader k dispozici také tzv. paletové vlaky, na nichž lze náklad přepravovat po letištní ploše, tři vysokozdvižné vozíky a mobilní váhy. Za celý tento systém zaplatilo Ministerstvo obrany zhruba 22 milionů korun. Tuto investici do logistických prostředků Armády ČR tedy nyní jistě ocení každý český občan.
Foto: Pardubické letiště má nově i tzv. paletové vlaky, na nichž lze náklad přepravovat po letištní ploše, tři vysokozdvižné vozíky a mobilní váhy, které jsou součástí systému. | Správa letiště Pardubice
Na rozdíl od sousedních států, ČR disponuje pouze jediným K-loaderem, který je právě na letišti v Pardubicích. Určitě by stálo za úvahu tento systém do budoucna zajistit alespoň pro dvě další letiště – Praha (Kbely/Ruzyně) a Ostrava. Pokud by pak bylo město Pardubice např. v karanténě anebo by počasí nedovolilo na pardubickém letišti přistát, přešlo by se k náhradnímu řešení v geograficky jiné části ČR.