Čeští vojáci obsluhují techniku starší, než jsou oni sami. Modernizace armády sice probíhá, ale pomalu.
Průměrný věk českého vojáka je přes třicet let, přesto využívá techniku staršího data výroby. Je to kuriozita, ale také smutný pohled. V České republice je řada vojenských muzeí a pokud jejich expozice obsahují poválečnou výzbroj vojsk Varšavské smlouvy, jsou mnohdy k nerozeznání od autoparků Armády České republiky. Pojďme si představit nejviditelnější příklady.
UAZ-469 je ruský terénní automobil s pohonem všech čtyř kol. Jeho výroba probíhala v letech 1971 až 1985 a dodnes je hlavním prostředkem pro přepravu českých vojáků po výcvikových prostorech. Tehdejší Československá lidová armáda (ČSLA) pořídila tyto vozy v roce 1974, takže v jejích službách slaví 45 let! Tyto vozy byly v Armádě České republiky částečně nahrazovány britskými Land Rover Defender, které vznikly v roce 1983 a vyráběny byly do roku 2016. Oba tyto terénní automobily jsou i přes své stáří českými vojáky oblíbeny. AČR nyní poptává modernější vozy.
Foto: Armáda má v současnosti něco přes 600 vozidel UAZ (na obrázku), a více než 700 vozů Land Rover Defender různých verzí | army.cz
Jednou z možností, jak nahradit stárnoucí UAZy a LR Defender, je především pro svou univerzálnost i pověstnou odolnost Toyota Land Cruiser řady 70 (LC 70). Možnosti variant LC 70 nejen že pokrývají vše, na co armáda dnes využívá LR Defendery a UAZy, ale existuje ještě v dalších verzích spadajících do kategorií N1G a N2G, které dávají ještě širší možnosti použití při unifikaci podvozkové platformy.
Řada 70 může být opatřena úplnými uzávěrkami obou diferenciálů, pohon náprav je řešen klasicky, permanentně hnaná je zadní náprava, náhon přední je kdykoliv připojitelný. V roce 2007 se řada 70 dočkala faceliftu a několika vylepšení, jako například systému stabilizace jízdní dráhy a kontroly trakce, asistenta rozjezdu do kopce, elektronického dělení brzdného účinku či podpůrného systému při krizovém brzdění. Obecně lze na osvědčený podvozek Toyota Land Cruiser 70 instalovat nejrůznější vojenské i pracovní aplikace, mnoho provedení kabin, nástaveb i užitných modulů a zbraňových systémů. Na rozdíl od LR Defenderu lze u LC 70 vedle manuální převodovky instalovat i automatické převodovky včetně unikátní bezstupňové hydrodynamické převodovky VDS a také systém nastavení tlaku v pneumatikách STIS.
Možnou náhradu automobilů LR Defender 110 Kovboj a LR Defender 130 Kajman, které nyní slouží u výsadkářů a 601. skupiny speciálních sil, mohou představovat vozidla pro výsadkové a speciální jednotky nazvané RDV Gepard (Rapid Deployment Vehicles) a LRPV Gepard (Long Range Patrol Vehicles).
Foto: RDV Gepard na podvozku Toyota LC 70
Vozidla RDV a LRPV Gepard na podvozku Toyota LC 70 jsou konstruovány s ohledem na odpovídající nosnost vybavení, výzbroje i přídavné ochrany s dostatečnou váhovou rezervou a přebytkem motorového výkonu. RDV Gepard je primárně rychlé průzkumné vozidlo se čtyřčlennou posádkou s maximální hmotností do 3,5 t, LRPV Gepard je určen pro jednotky speciálního určení s šestičlennou posádkou, velmi dlouhým dojezdem a maximální hmotností 5,5 t.
Foto: LRPV Gepard na podvozku Toyota LC 70
Konstrukce umožňuje instalaci prvků balistické ochrany až do úrovně Level 2 dle norem STANAG, přičemž nijak neomezuje výzbroj (1 těžký a dva lehké kulomety s lafetami, ruční protitankové zbraně, osobní zbraně posádky), elektronické a komunikační vybavení vozu, výstroj vozu i posádky (včetně maskovacích prostředků, montážních a ženijních materiálů), palebné průměry zbraní vozidla i posádky a zásoby stravy, pitné vody a pohonných hmot potřebných k několikadenní nezávislé činnosti posádky.
Mil Mi-24, resp. Mi-35 „Hind“, je proslulý ruský bitevní vrtulník zařazený do sovětské výzbroje v roce 1974. V 80. letech se uplatnil především v rusko-afghánské válce a sloužil už také v ČSLA. Slouží dosud, avšak jeho vyřazení je na spadnutí.
Foto: MIL Mi-35 ve službách AČR | Flickr se souhlasem majitele
Česká armáda koupí z USA bojové i víceúčelové vrtulníky Viper a Venom za 14,5 miliardy korun. V ceně nabídky je kromě vrtulníků také jejich vybavení zbraňovými systémy, munice, údržba a zaškolení a výcvik personálu. Vrtulníky by měly být k dispozici v roce 2023.
Foto: Bitevník AH-1Z Viper (v popředí) a víceúčelový bratříček UH-1Y Venom | army.cz
To dopravní vrtulník Mi-8, kód NATO „Hipp“, bude mít v českém dopravním letectvu své místo i nadále. Jeho původní konstrukce je přitom ještě starší, Sověti jej zařadili do služby v roce 1967 a tentýž rok je nakoupila i ČSLA. Abychom ale byly přesní, nynější Armáda České republiky disponuje jeho moderní verzí Mi-8AMTŠ (Mi-171Š), získala tyto vrtulníky v roce 2005 v rámci vyrovnání ruského dluhu.
Foto: Mil Mi-8 mimo jiné dosud přepravuje české vládní delegace | army.cz
Česká armáda dále disponuje modernizovanými tanky T-72 M4CZ. Sovětské tanky T-72 má dosud ve výzbroji řada armád, přičemž každá hledala vlastní cestu modernizace. Česká vláda rozhodla v roce 1994 o modernizaci 353 tanků, výsledek byl ale tristní: modernizováno na úroveň 3. generace bylo jen 30 kusů. Dnes dokonce disponuje AČR jediným tankovým praporem, v němž pouze jedna tanková rota disponuje deseti kusy T-72M4CZ. Jako v případě dalších výzbroje se o nákupu nových tanků hodně mluví, nicméně ve státním rozpočtu chybí peníze.
Foto: T-72 M4CZ v 1. tankové rotě 73. tankového praporu | army.cz
Mezi další velmi starou vojenskou techniku české armády patří bojová vozidla pěchoty BVP-2 (80. léta), samohybné kanónové houfnice DANA (70. léta), ostatní děla a minomety. Ve všech případech jsou plánovány nákupy moderních nástupců.
Foto: AČR se chystá nahradit již zastaralé stroje BVP-2 | army.cz
Vícekolové jednací řízení na dodávku 210 kusů nových pásových bojových vozidel pěchoty je nyní ve fázi výzvy zadavatele k podání předběžných nabídek. Výzva obsahuje kromě hlavní části dokumentu dalších 16 tematických příloh a podrobně popisuje dodavatelům strukturu podávané předběžné nabídky, jakým způsobem a kdy ji podat. Ministerstvo v předběžné nabídce očekává od dodavatelů akceptaci a konkretizaci technických parametrů nabízených vozidel, schválení harmonogramu dodávek a návrh ceny zboží (zejména vozidel, ale i školení, trenažérů, apod.), životního cyklu vozidel a náhradních dílů. Dodavatelé budou muset dále souhlasit s procesními pravidly a předložit návrh zapojení českého průmyslu do zakázky. Předložení předběžných nabídek očekává Ministerstvo obrany na začátku října 2019.
Foto: Nová bojová vozidla pěchoty pro AČR nabízejí firmy BAE Systems, General Dynamics European Land Systems (GDELS), Rheinmetall Landsysteme a PSM
Naopak se podařilo modernizovat stíhací letectvo, takže Česká republika vyřadila letouny Mig a pronajímá čtrnáct letounů JAS-39 Gripen, který konstrukčně spadá do přelomu 80. a 90. let 20. století. Podařilo se také nahradit kolové obrněné transportéry OT-64 (SKOT), které vzešly ze společného česko-polského projektu na přelomu 50. a 60. let. Dnešní česká armáda používá Pandur II. Zmíněné dvě dokončené modernizace ale byly doprovázeny vyšetřováním kvůli korupci. A také od nich uplynulo už deset, respektive patnáct let.