Čeští vojáci obsluhují techniku starší, než jsou oni sami. Modernizace armády sice probíhá, ale pomalu.

 28. 08. 2019      kategorie: Armáda ČR

Průměrný věk českého vojáka je přes třicet let, přesto využívá techniku staršího data výroby. Je to kuriozita, ale také smutný pohled. V České republice je řada vojenských muzeí a pokud jejich expozice obsahují poválečnou výzbroj vojsk Varšavské smlouvy, jsou mnohdy k nerozeznání od autoparků Armády České republiky. Pojďme si představit nejviditelnější příklady.

UAZ-469 je ruský terénní automobil s pohonem všech čtyř kol. Jeho výroba probíhala v letech 1971 až 1985 a dodnes je hlavním prostředkem pro přepravu českých vojáků po výcvikových prostorech. Tehdejší Československá lidová armáda (ČSLA) pořídila tyto vozy v roce 1974, takže v jejích službách slaví 45 let! Tyto vozy byly v Armádě České republiky částečně nahrazovány britskými Land Rover Defender, které vznikly v roce 1983 a vyráběny byly do roku 2016. Oba tyto terénní automobily jsou i přes své stáří českými vojáky oblíbeny. AČR nyní poptává modernější vozy.

uaz
Foto: Armáda má v současnosti něco přes 600 vozidel UAZ (na obrázku), a více než 700 vozů Land Rover Defender různých verzí | army.cz

Jednou z možností, jak nahradit stárnoucí UAZy a LR Defender, je především pro svou univerzálnost i pověstnou odolnost Toyota Land Cruiser řady 70 (LC 70). Možnosti variant LC 70 nejen že pokrývají vše, na co armáda dnes využívá LR Defendery a UAZy, ale existuje ještě v dalších verzích spadajících do kategorií N1G a N2G, které dávají ještě širší možnosti použití při unifikaci podvozkové platformy. 

toyota_09
Foto: Toyota Land Cruiser 70

Řada 70 může být opatřena úplnými uzávěrkami obou diferenciálů, pohon náprav je řešen klasicky, permanentně hnaná je zadní náprava, náhon přední je kdykoliv připojitelný. V roce 2007 se řada 70 dočkala faceliftu a několika vylepšení, jako například systému stabilizace jízdní dráhy a kontroly trakce, asistenta rozjezdu do kopce, elektronického dělení brzdného účinku či podpůrného systému při krizovém brzdění. Obecně lze na osvědčený podvozek Toyota Land Cruiser 70 instalovat nejrůznější vojenské i pracovní aplikace, mnoho provedení kabin, nástaveb i užitných modulů a zbraňových systémů. Na rozdíl od LR Defenderu lze u LC 70 vedle manuální převodovky instalovat i automatické převodovky včetně unikátní bezstupňové hydrodynamické převodovky VDS a také systém nastavení tlaku v pneumatikách STIS.

Možnou náhradu automobilů LR Defender 110 Kovboj a LR Defender 130 Kajman, které nyní slouží u výsadkářů a 601. skupiny speciálních sil, mohou představovat vozidla pro výsadkové a speciální jednotky nazvané RDV Gepard (Rapid Deployment Vehicles) a LRPV Gepard (Long Range Patrol Vehicles).

toyota_05
Foto: RDV Gepard na podvozku Toyota LC 70

Vozidla RDV a LRPV Gepard na podvozku Toyota LC 70 jsou konstruovány s ohledem na odpovídající nosnost vybavení, výzbroje i přídavné ochrany s dostatečnou váhovou rezervou a přebytkem motorového výkonu. RDV Gepard je primárně rychlé průzkumné vozidlo se čtyřčlennou posádkou s maximální hmotností do 3,5 t, LRPV Gepard je určen pro jednotky speciálního určení s šestičlennou posádkou, velmi dlouhým dojezdem a maximální hmotností 5,5 t.

toyota_07
Foto: LRPV Gepard na podvozku Toyota LC 70

Konstrukce umožňuje instalaci prvků balistické ochrany až do úrovně Level 2 dle norem STANAG, přičemž nijak neomezuje výzbroj (1 těžký a dva lehké kulomety s lafetami, ruční protitankové zbraně, osobní zbraně posádky), elektronické a komunikační vybavení vozu, výstroj vozu i posádky (včetně maskovacích prostředků, montážních a ženijních materiálů), palebné průměry zbraní vozidla i posádky a zásoby stravy, pitné vody a pohonných hmot potřebných k několikadenní nezávislé činnosti posádky. 

Mil Mi-24, resp. Mi-35 „Hind“, je proslulý ruský bitevní vrtulník zařazený do sovětské výzbroje v roce 1974. V 80. letech se uplatnil především v rusko-afghánské válce a sloužil už také v ČSLA. Slouží dosud, avšak jeho vyřazení je na spadnutí. 

20186087259_486c6922fc_b
Foto: MIL Mi-35 ve službách AČR | Flickr se souhlasem majitele

Česká armáda koupí z USA bojové i víceúčelové vrtulníky Viper a Venom za 14,5 miliardy korun. V ceně nabídky je kromě vrtulníků také jejich vybavení zbraňovými systémy, munice, údržba a zaškolení a výcvik personálu. Vrtulníky by měly být k dispozici v roce 2023.

venom
Foto: Bitevník AH-1Z Viper (v popředí) a víceúčelový bratříček UH-1Y Venom | army.cz

To dopravní vrtulník Mi-8, kód NATO „Hipp“, bude mít v českém dopravním letectvu své místo i nadále. Jeho původní konstrukce je přitom ještě starší, Sověti jej zařadili do služby v roce 1967 a tentýž rok je nakoupila i ČSLA. Abychom ale byly přesní, nynější Armáda České republiky disponuje jeho moderní verzí Mi-8AMTŠ (Mi-171Š), získala tyto vrtulníky v roce 2005 v rámci vyrovnání ruského dluhu.

mi-8
Foto: Mil Mi-8 mimo jiné dosud přepravuje české vládní delegace | army.cz

Česká armáda dále disponuje modernizovanými tanky T-72 M4CZ. Sovětské tanky T-72 má dosud ve výzbroji řada armád, přičemž každá hledala vlastní cestu modernizace. Česká vláda rozhodla v roce 1994 o modernizaci 353 tanků, výsledek byl ale tristní: modernizováno na úroveň 3. generace bylo jen 30 kusů. Dnes dokonce disponuje AČR jediným tankovým praporem, v němž pouze jedna tanková rota disponuje deseti kusy T-72M4CZ. Jako v případě dalších výzbroje se o nákupu nových tanků hodně mluví, nicméně ve státním rozpočtu chybí peníze.

celne
Foto: T-72 M4CZ v 1. tankové rotě 73. tankového praporu | army.cz
  

Mezi další velmi starou vojenskou techniku české armády patří bojová vozidla pěchoty BVP-2 (80. léta), samohybné kanónové houfnice DANA (70. léta), ostatní děla a minomety. Ve všech případech jsou plánovány nákupy moderních nástupců.

bvp-2-09
Foto: AČR se chystá nahradit již zastaralé stroje BVP-2 | army.cz

Vícekolové jednací řízení na dodávku 210 kusů nových pásových bojových vozidel pěchoty je nyní ve fázi výzvy zadavatele k podání předběžných nabídek. Výzva obsahuje kromě hlavní části dokumentu dalších 16 tematických příloh a podrobně popisuje dodavatelům strukturu podávané předběžné nabídky, jakým způsobem a kdy ji podat. Ministerstvo v předběžné nabídce očekává od dodavatelů akceptaci a konkretizaci technických parametrů nabízených vozidel, schválení harmonogramu dodávek a návrh ceny zboží (zejména vozidel, ale i školení, trenažérů, apod.), životního cyklu vozidel a náhradních dílů. Dodavatelé budou muset dále souhlasit s procesními pravidly a předložit návrh zapojení českého průmyslu do zakázky. Předložení předběžných nabídek očekává Ministerstvo obrany na začátku října 2019.

bvp
Foto: Nová bojová vozidla pěchoty pro AČR nabízejí firmy BAE Systems, General Dynamics European Land Systems (GDELS), Rheinmetall Landsysteme a PSM

Naopak se podařilo modernizovat stíhací letectvo, takže Česká republika vyřadila letouny Mig a pronajímá čtrnáct letounů JAS-39 Gripen, který konstrukčně spadá do přelomu 80. a 90. let 20. století. Podařilo se také nahradit kolové obrněné transportéry OT-64 (SKOT), které vzešly ze společného česko-polského projektu na přelomu 50. a 60. let. Dnešní česká armáda používá Pandur II. Zmíněné dvě dokončené modernizace ale byly doprovázeny vyšetřováním kvůli korupci. A také od nich uplynulo už deset, respektive patnáct let.

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP