Drony Loyal Wingman pro F-35
Ačkoliv je schopnost ovládání dronů pilotem letounu F-35 v porovnání s ostatními schopnostmi často opomíjena, jedná se o schopnost, která může být v kontextu budoucích konfliktů vzhledem k nasazení pokročilých prostředků protivzdušné obrany (PVO) naprosto klíčová. Pokud se ČR stane členem klubu uživatelů letounů F-35, nelze zmíněnou schopnost ovládat a využívat drony opomíjet.
Koncept dronů kategorie Loyal Wingman vychází z technologie Manned-Unmanned Teaming (MUM-T), která, jak již název napovídá, využívá propojení mezi člověkem a strojem. Toto propojení má pak několik úrovní, z nichž první označuje možnost sdílení dat mezi strojem a člověkem, zatímco nejvyšší úroveň umožňuje člověku stroj ovládat a například s ním v případě potřeby přistávat nebo jako v případě kategorie Loyal Wingman odpalovat nejrůznější střely.
Foto: Ačkoliv je schopnost ovládání dronů pilotem letounu F-35 v porovnání s ostatními schopnostmi často opomíjena, jedná se o schopnost, která může být v kontextu budoucích konfliktů vzhledem k nasazení pokročilých prostředků protivzdušné obrany (PVO) naprosto klíčová. | Lockheed Martin
V rámci debat o budoucnosti amerického letectva se objevují různé nápady a možnosti, jak tyto bezpilotní prostředky využít. Například tajemník amerického letectva Frank Kendall v minulosti hovořil o možnosti propojení až pěti takových prostředků s pilotovaným letounem. Propojení bezpilotních prostředků a pilotovaných letounů je pro Kendalla jedna z priorit. Jak ukazuje prezentační video společnosti Lockheed Martin, drony mohou působit např. jako návnady pro prostředky protivníkovy PVO, zatímco jiné mohou nést systémy elektronického boje či průzkumu. Nelze však vyloučit, že tyto drony budou také vyzbrojeny. Do budoucna tak mohou nést například čtyři až osm střel AIM-120 AMRAAM. Podle všeho by bezpilotní prostředky kategorie Loyal Wingman mohly být zařazeny do služby v americkém letectvu již v příštím desetiletí.
Ve Spojených státech se podle posledních informací chystá výběrové řízení právě v této kategorii bezpilotních prostředků. Samotná soutěž by měla začít ve fiskálním roce 2024. Detaily jsou prozatím utajovány, nicméně tajemník amerického letectva Frank Kendall veřejně zmínil, že v rámci projektu Collaborative Combat Aircraft americké letectvo jedná se všemi společnosti podílejícími se na letounu šesté generace vyvíjeném v projektu Next-Generation Air Dominance (NGAD). Kendall přímo zmínil dva možné kandidáty, a to projekt Skyborg a australský MQ-28 Ghost Bat, o který má údajně kromě amerického letectva zájem také Japonsko a Velká Británie.
Ačkoliv ve Spojených státech běží vlastní program Skyborg, který je zaměřen na využití umělé inteligence u bezpilotních prostředků, americké letectvo podle posledních informací již obdrželo minimálně jeden kus výše zmíněného MQ-28 Ghost Bat. Ten se kromě velmi nízké odrazné plochy vyznačuje také možností rychlé výměny nesených systémů nacházejících se uvnitř jeho nosní části, kde může nést různé komunikační prostředky, průzkumné systémy nebo systémy pro elektronický boj. Prozatím není oficiálně jasné, zdali vůbec a případně jakou dron Ghost Bat ponese výzbroj, i když ze směru rozvoje kategorie Loyal Wingman v americkém letectvu lze dovodit, že v budoucnu dron výzbroj ponese, resp. to bude jeden z požadavků amerického letectva.
Sám výrobce letounu F-35, společnost Lockheed Martin, pak nedávno představil projekt Carrera, který počítá s nasazením dronů z paluby transportního letounu C-130. Jejich úkolem bude po vypuštění z paluby zmíněného letounu navázání spojení s letounem F-35, jehož pilot poté může jednotlivým dronům udílet různé pokyny a ovládat je. Prozatím však není jasné, zda drony v projektu Carrera ponesou zbraňové systémy. Společnost Lockheed Martin se chystá v následujících letech investovat zhruba 100 milionů dolarů jak do projektu Carrera, tak do celkové spolupráce letounů F-35 s bezpilotními prostředky. Výsledky pak chce Lockheed Martin využít v rámci projektu Collaborative Combat Aircraft.
Pokud budeme uvažovat o datu zavedení výše uvedené kategorie dronů do amerického letectva (příští desetiletí), je jasné, že případná integrace do českého letectva je záležitostí nejdříve roku 2040. Do té doby však mohou nastat další výrazné modernizace zejména v souvislosti s projektem NGAD, které z této kategorie dronů udělají plnohodnotného „parťáka“ pro lidské piloty sedící v letounech F-35.
Ačkoliv se podobná schopnost u českého letectva může zdát jako sci-fi, je třeba myslet na to, v jakém prostředí se potenciálně letouny F-35 (pokud se jejich nákup pro AČR uskuteční) mohou pohybovat. Je tak více než pravděpodobné, že budoucí operační prostředí, ve kterém by se české letouny F-35 mohly pohybovat, bude nasyceno prostředky PVO. Vzhledem k ceně a důležitosti letounů F-35 je tak třeba myslet na jejich maximální ochranu a riziko jejich ztráty minimalizovat, například právě nasazením dronů kategorie Loyal Wingman. Výhodou této kategorie může také do budoucna být možnost spolupráce s dalšími prvky na vzájemně propojeném bojišti. V rámci jednání s americkou stranou bychom tak neměli zapomínat na tuto schopnost F-35 a nadále bychom měli pozorně sledovat vývoj projektu Collaborative Combat Aircraft.
Zdroj: AFMag, Breaking Defense, Defense News, JAPCC, The Drive