Bojové vozidlo Marder, osvědčený matador německých mechanizovaných jednotek, slaví padesát let provozu

 30. 05. 2021      kategorie: Vojenská technika

Bojové vozidlo pěchoty Marder slaví kulaté výročí: přesně před půl stoletím, 7. května 1971, totiž německá armáda slavnostně převzala zahajovací dodávku prvních sériově vyráběných obrněnců. Ta se souběžně uskutečnila v sídlech obou původních výrobců transportérů – ve firmách Thyssen-Henschel a Krupp MaK v Kasselu a Kielu. Obě společnosti nyní spadají pod koncern Rheinmetall: Thyssen- Henschel od roku 1999, Krupp MaK od roku 2001.

V době jejich vzniku bylo hlavním úkolem nově vyvinutých bojových vozidel Marder chránit domácí německé území: spolu s tankem Leopard 1 měl Marder hrát klíčovou roli při mobilních operacích Bundeswehru. Osud však měl pro vozidlo připravené jiné plány. Během studené války byla role obrněnce Marder omezena na vojenská cvičení západního Německa a jeho partnerů z NATO, kde měly účastnické země jasně prokázat, že jsou připravené a schopné obrany. V průběhu této doby tank Leopard 1 již dávno zmizel z inventáře Bundeswehru.

marder_preFoto: Předsériová verze bojového vozidla pěchoty Marder | KTS / CC BY-NC-ND

To samé platí i o dalších platformách uplynulé éry. Mezi ně například patří obrněné průzkumné vozidlo Luchs, stíhací bombardér F-104 Starfighter či vrtulníky BO 105 a Bell UH-1D. Na druhou stranu platforma Marder prokázala svoji životaschopnost a užitečnost, zejména během nejrůznějších zahraničních misí, včetně těch do Kosova a Afghánistánu. V rámci využití silami rychlé reakce se zapojila do bojů v okolí Kundúzu a Mazáre Šeríf. Marder dodnes slouží německé armádě, avšak Německo není jeho jediným uživatelem. Vozidla jsou nasazená také v armádách Indonésie, Čile a Jordánska.

V průběhu času se Rheinmetallu podařilo nashromáždit obrovské množství odborných znalostí a detailních zkušeností, které s provozem obrněnce Marder úzce souvisí. I proto společnost získala pověření od Bundeswehru provést širokou paletu úprav zaměřených na zvýšení bojového výkonu a prodloužení životnosti části flotily vozidel Marder provozovaných právě německou armádou. Jednalo se například o instalaci klimatizace v bojovém prostoru; nové kamerové vybavení pro řidiče, střelce a velitele; integraci víceúčelových nízkohmotnostních protitankových řízených střel MELLS; a montáž nového hnacího ústrojí. Díky úpravám s cílem prodloužit životnost vozidel, které momentálně stále probíhají, je vysoce pravděpodobné, že Marder zůstane v provozu až do konce tohoto desetiletí.

marder_newFoto: Bojové vozidlo pěchoty Marder s integrovaným systémem MELLS | Rheinmetall / CC BY-NC-ND

Desítky let zkušeností Rheinmetallu s vývojem a výrobou tohoto mimořádně spolehlivého a osvědčeného vozidla se rovněž promítly i do vývoje nových platforem. V Německu Rheinmetall a jeho partnerské společnosti v současné době dodávají systém Panzergrenadier – skládající se z vylepšené verze bojového vozidla pěchoty Puma a systému vojáků pěchoty budoucnosti Future Soldier – Extended System. A při vývoji bojového vozidla pěchoty Lynx převzali inženýři společnosti Rheinmetall také osvědčené konstrukční detaily vozidla Marder. Mezi ně patří pohonná jednotka umístěná v přední části vozidla a modulární konstrukce. Díky novým technologiím ochrany a vysoké bojové účinnosti, síťovému propojení, otevřené architektuře a možnostem budoucího růstu se Lynx již nyní řadí mezi nejmodernější bojová vozidla nové generace. Maďarsko si v rámci celkové modernizace pozemních sil vybralo Lynx KF41 jako své nové bojové vozidlo pěchoty. Lynx KF41 je rovněž horkým kandidátem na příští generaci bojových vozidel v USA, Austrálii, České republice a na Slovensku.

 Autor: Martin Šiška

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP