Jiří Protiva: I státní podnik dokáže být moderní firmou
O státním podniku LOM PRAHA se v posledních dvou letech hovoří jako o úspěšném podniku resortu obrany, kterému se daří nastartovat nové projekty a měnit dosavadní nabídku práce na perspektivní projekty. V čele podniku stojí již dva roky Jiří Protiva, pod jehož vedením se LOM PRAHA dostal z původní krizové situace ke kladným hospodářským výsledkům a unikátní pozici garanta podpory životního cyklu letecké techniky a leteckého výcviku pro Armádu ČR i Evropské unie a Aliance. Současně se státní podnik transformuje z východní na západní platformu a významně se zapojuje do strategických programů modernizace AČR. V dalším díle našeho pořadu CZ DIALOGY jsme si povídali právě s Jiřím Protivou.
Video: Rozhovor s ředitelem LOM PRAHA Jiřím Protivou / CZ DEFENCE
Kouzelným souslovím v obranném průmyslu je pojem „průmyslová spolupráce“ a pro státní podnik LOM PRAHA je v poslední době důležitá spolupráce, která běží v rámci projektu H-1 se společností Bell Textron Inc. „Průmyslová spolupráce byla započata před několika lety tím, že se podepsalo pět dohod,“ říká Protiva a dodává, že se postupem času podařilo přidat šestou. „Spolupráce probíhá tak, že si v jednotlivých dohodách postupně mapujeme vývoj spolupráce v různých oblastech. Dvě dohody jsou zaměřeny na výcvik našich techniků v Americe. Ty jsou teď pro nás úplně nejdůležitější. Další dohody se týkají například otázky vývoje a výroby konkrétních přípravků, které by se měly vyrábět tady v ČR. A pak je například dohoda, která se týká i dalšího vybavení zázemí, které bude potřebovat LOM PRAHA pro to, aby mohl naplnit požadavky Armády ČR v životním cyklu H-1,“ upřesňuje ředitel podniku Protiva.
Důležitým milníkem spolupráce s armádou je mimo jiné přesun simulátoru pro vrtulníky Venom a Viper do připraveného objektu letecké základny v Náměšti. „Simulátor máme už v naší hale složený a začíná se kompletovat. V současné době se simulátor buduje s tím, že by se měl v půlce roku spustit do ostrého provozu,“ říká Protiva, podle kterého je tento projekt ukázkovým příkladem spolupráce a propojení s AČR: „Ta propojenost je evidentní už jen z toho faktu, že jsme založeni ministerstvem obrany právě ve prospěch Armády ČR. Další přidanou hodnotou je podle Protivy umístění pracoviště v chráněném prostoru na území letecké základny. Ve státní podniku ostatně mají se simulačními technologiemi bohatou zkušenost.
Foto: Stavba výcvikového simulátoru Viper na simulačním centru H-1 v Náměšti nad Oslavou | LOM PRAHA
Foto: Stavba výcvikového simulátoru Viper na simulačním centru H-1 v Náměšti nad Oslavou | LOM PRAHA
Součástí podniku je také Centrum leteckého výcviku (CLV), které sídlí v Pardubicích. Podle zkušeností našich pilotů a techniků z doškolovacího výcviku v USA v rámci projektu H-1 bylo zhruba 50 % času stráveno právě na simulátorech. Podle Jiřího Protivy je to i otázka efektivity. Podle něj je CLV se svými simulačními technologiemi efektivnější, než když stroj vzlétne do vzduchu. „V našem Centru leteckého výcviku poskytujeme i simulační technologie k výcviku, který je efektivní v tom smyslu, že nejen šetří finanční prostředky, ale na simulátorech se dá cvičit efektivněji s tím, že máme také taktické simulační centrum (TSC), kde se piloti neučí létat, ale bojovat, což samozřejmě také přispívá ke zvyšování kvalifikace vojáků,“ vysvětluje ředitel Protiva.
Foto: UH-1Y Venom | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: AH-1Z Viper | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
V této souvislosti jsme se zeptali na údajně dočasné přestěhování Centra leteckého výcviku z Pardubic do Přerova, které proběhlo v únoru a mělo by trvat do května tohoto roku. Vysvětlení je prosté: „V Pardubicích je výluka na letišti, proto nebudeme moci z pardubického letiště létat a cvičit. Z tohoto důvodu jsme se přesunuli na dvě lokace. Společně s proudovými letouny jsme se přesunuli na letiště v Čáslavi. Vrtulníky, ať už se jedná o M-17 nebo Enstromy, se přesunuly na přerovské letiště, kde realizujeme výcvik, který by jinak probíhal v Pardubicích. Přemýšlíme dopředu, že by se Přerov mohl tímhle směrem rozvíjet i do budoucna v návaznosti na nárůst požadavků. Pardubice jako takové nebudou stačit a budeme muset přemýšlet o jiných lokacích. A myslím si, že CLV v Přerově by mohlo být zajímavým místem, kde by výcvik mohl do budoucna pokračovat,“ plánuje ředitel LOM Praha.
V rámci leteckého výcviku je kladen stále větší důraz na nové technologie. V této souvislosti je pro LOM PRAHA určitě výhodou zaměření dceřiné společnosti VR Group, která se vývojem a instalací takovýchto technologií zabývá. V CLV tak mohou fungovat cvičná pracoviště pro L-39, L-159, Gripen a F-16. „I vzhledem k tomu, že jsme uzavřeli kupní smlouvu na L-39NG, budeme přidávat simulátor právě pro tento nový typ podzvukového letounu. VR Group je pro nás důležitá z pohledu propojení kapacit a schopností,“ říká Protiva. Podle něj jde o příkladné propojení schopností jednotlivých subjektů nejen při pořízení simulační techniky, ale zároveň při její údržbě a vývoji. Ostatně pro LOM PRAHA jsou nové technologie a virtuální služby výzvou do budoucna. V současnosti mu byla svěřena zakázka na vybudování virtuálního náborového střediska. Ovládnutí virtuálního světa je obecně jednou z nových schopností armád. „My do této oblasti virtuálního světa směřujeme, a to jsou ty trendy, kterými se samozřejmě chceme dál zabývat. Jde o projekty, jako je virtuální náborové středisko nebo i rozšíření možností, které se dají nabízet v CLV v rámci virtuální reality. To jsou všechno věci, které s VR Group ruku v ruce řešíme a chceme je nabízet primárně Armádě ČR. Nabídka se potkává s poptávkou, protože armáda jde těmito podobnými trendy,“ prozrazuje Protiva. Vylučuje však, že by se LOM PRAHA odchýlil od svého původního zadání. „Opravárenská činnost určitě převažuje. Ale snažíme se postupně navyšovat podíl v rámci ostatních projektů. Stále jsme však u opravárenské a servisní činnosti,“ potvrzuje ředitel.
Foto: V tomto díle našeho diskusního pořadu CZ DIALOGY jsme si popovídali s ředitelem LOM PRAHA Jiřím Protivou | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
To, co doslova vystřelilo státní podnik LOM PRAHA mezi úspěšné podniky obranného průmyslu je zvládnutí nové orientace z východní na západní platformy. Tato otočka o 180 stupňů je podle Jiřího Protivy reakcí na trendy a dobu, ve které žijeme. „Obecně platí, že LOM PRAHA by se takhle transformovat jednou musel. Samozřejmě probíhající válečný konflikt na území Ukrajiny tento proces urychluje. Já si myslím, že státní podnik by v tomhle právě měl být hodně flexibilní. Dalším faktorem, který v tom hraje roli, je například i to, že si musíme uvědomit, že státní podniky nebudou vždy každý rok financovány ze sta procent ze strany Armády ČR. To je fakt a je potřeba, aby se téhle situaci státní podniky přizpůsobovaly a hledaly nové zákazníky, nová portfolia,“ říká Protiva. Právě válka na Ukrajině je pro množství firem příležitostí a poučením.
„Já se snažím i ze svých předchozích působení ukazovat, že státní podniky nejsou jen nějaké socialistické molochy, ale že i státní podnik dokáže být moderní firmou, která má co nabídnout. Co se týká státních podniků jako takových, je důležité si uvědomit, že je to propojení schopností. Když se podíváte na strukturu státních podniků, tak je to zabezpečení schopností od výzkumu, vývoje, výroby, opravárenství až po testování, ne-li likvidaci. A to je potřeba si udržet v českých rukách. Nicméně je také potřeba říci, že státní podniky nemají na všechno kompetenci, a proto je potřeba spolupracovat i s obranným a bezpečnostním průmyslem. A to je velmi důležité,“ říká ředitel Jiří Protiva, pro kterého je propojování schopností obranného průmyslu v ČR vizí.
V této souvislosti je důležitá také spolupráce s univerzitami, zejména technickými. „Praktická spolupráce se u nás realizuje nejen s Univerzitou obrany, ale také aktuálně s ČVUT. Teď jsme podepsali memorandum s Univerzitou Pardubice, s Dopravní fakultou Jana Pernera. My totiž musíme využívat univerzity i z toho pohledu, že ony mají trošku jiný pohled na věc a dokáží přinést mnoho inovativních myšlenek a námětů, které se pak mohou promítnout velice dobře právě do průmyslové spolupráce,“ říká ředitel státního podniku LOM PRAHA Jiří Protiva.
Pokud vás zajímá celý náš rozhovor s Jiřím Protivou, ve kterém dále probíráme pořízení nových L-39NG pro výcvik pilotů, plánovanou spolupráci se společností Lockheed Martin či připravované projekty podniku LOM PRAHA ,pusťte si video v úvodu tohoto článku.
Zdroj: CZ DEFENCE