LOM PRAHA s.p.: Nejsme sériová výroba. Každá oprava a modernizace je unikátní
O státním podniku LOM PRAHA se v poslední době hodně mluvilo a spekulovalo. V únoru nastoupil nový ředitel Jiří Protiva, který, jak sám řekl v rozhovoru pro CZ Defence, přišel jako krizový manažer. Jeho úkolem je najít cestu k rozvoji a prosperitě tohoto klíčového opravárenského závodu. Je tento úkol splnitelný a jaké cíle by si měl LOM PRAHA dát? Je další perspektiva podniku v servisu a opravách nebo v modernizaci letecké techniky?
Generálky nebo modernizace?
Státní podnik, to jsou vlastně 4 závody v jednom. Opravy těžkých agregátů najdete v malešické hale, generálky draků dělají ve Kbelích, na jiném místě této městské části sídlí modernizace. A konečně rodinné stříbro, Centrum leteckého výcviku (CLV), je v Pardubicích. Málo se ví, že LOM má jako opravárenský podnik, díky vlastním provozům, unikátní schopnost až 95 % oprav realizovat tzv. „in house“. Pracuje se zde v rámci většiny zakázek hlavně na východní platformě vrtulníků Mi. Jedním z klíčových úkolů závodu je zajistit modernizaci těchto strojů pro potřeby Armády České republiky tak, aby dosahovaly schopností pro začlenění do jednotek NATO.
Foto: Málo se ví, že LOM má jako opravárenský podnik, díky vlastním provozům, unikátní schopnost až 95 % oprav realizovat tzv. „in house“. Pracuje se zde v rámci většiny zakázek hlavně na východní platformě vrtulníků Mi. | Jan Juřica / CZ Defence / CC BY NC-ND
Svojí pozici i příležitost proto vidí podnik především v modernizačních projektech. „Dnes existuje minimum zákazníků, kteří by chtěli dělat generálku bez modernizace. Proto máme k dispozici divizi pro modernizace, která se skládá z konstrukcí draku i avioniky, technologie, integrované logistické podpory, oddělení letové způsobilosti a prototypové dílny. Tady navrhujeme modernizaci, kterou realizujeme v rámci generální opravy, ale i mimo ni,“ říká ředitel závodu modernizací a modifikací Ing. Jan Kalita. „Každý zákazník má svůj unikátní požadavek, proto už rok i dva před fyzickým převzetím stroje jednáme se zákazníkem a navrhujeme mu řešení šité přímo na míru,“ doplňuje manažerka modernizačních projektů Ing. Markéta Procházková.
Foto: Ředitel závodu modernizací a modifikací Ing. Jan Kalita a manažerka modernizačních projektů Ing. Markéta Procházková | Jan Juřica / CZ Defence / CC BY NC-ND
Dobrým příkladem je například současná zakázka na opravu strojů Mi ze Severní Makedonie. „Víme, jaké má zákazník požadavky a jaké by modernizované stroje měly mít schopnosti, ale konečné řešení bude na našich konstruktérech,“ říká M. Procházková. Projektový tým navrhne řešení, po jehož schválení následuje designová fáze, výroba v prototypové dílně a instalace komponent do vrtulníku, po níž je vrtulník podroben pozemním a letovým zkouškám. Klíčové jsou přitom standardy NATO. Jedním z vodítek je například STANAG 4555, který určuje podle typu mise doporučené vybavení a doporučený level ochrany, případně level výzbroje. Jiné požadavky jsou samozřejmě na průzkumné stroje, jiné na MEDEVAC (medical evacuation) nebo CASEVAC (casualty evacuation) nebo CSAR (combat search and rescue). Zcela jiné požadavky jsou pak na bojovou helikoptéru.
Nové vrtulníky, nové příležitosti
Velkou výzvou pro podnik je pořízení nových strojů UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu České republiky. Pro LOM PRAHA by to znamenalo mít možnost pracovat jak na východní, tak na západní platformě vrtulníků a při zkušenostech, které podnik má, by se tak LOM mohl díky této schopnosti stát v Evropě unikátním závodem. Proto je podle Markéty Procházkové důležité zajištění transferu know-how a technologií pro opravy a údržbu, a nesmí být opomenut ani výcviku personálu, aby byl podnik soběstačný v udržení životního cyklu vrtulníků. Proškolení technici by pak měli působit v režimu „Train the Trainer“, tedy sami následně školit další odborníky u nás.
Foto: Velkou výzvou pro podnik je pořízení nových strojů UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu České republiky. | Ministerstvo obrany ČR
Bude se také stavět. Na 22. základně vrtulníkového letectva AČR v Náměšti nad Oslavou vzniknou 2 nové specializované objekty. V jednom bude Centrum simulovaného leteckého výcviku, kde bude umístěn simulátor pro výcvik letových posádek nových strojů. Tím druhým na základě dalších jednání bude „Depot hub“, nebo-li hangár pro nejvyšší úroveň údržby, opravy a modifikace.
Nejde jen o to, aby týmy, které se budou starat o obě platformy (ruskou a americkou), byly důsledně odděleny. Ambicí LOMu je, aby proškolení odborníci prováděli všechny úrovně oprav amerických strojů až po tu nejvyšší, která je srovnatelná s naší současnou servisní prací na vrtulnících Mi v úrovni generální opravy. Z toho důvodu probíhají intenzivní jednání nejen s výrobcem, společností Bell, ale i s americkou vládou, jejichž cílem je na maximální možné úrovni zapojení českého průmyslu a soběstačnost v co největším množství činností. „Na světě je několik „Hubů“ pro vrtulníky Bell, ale ty jsou civilní. Jsme první stát, který tyto stroje pořizuje a chce si na nich sám provádět nejvyšší stupně údržby. Doposud uživatelé platformy H-1 vozily všechny své stroje do USA,“ plánuje ředitel závodu modernizací Jan Kalita. Vedle servisu nových strojů je na stole také customizační proces, což je jinými slovy optimalizace strojů podle požadavků Armády České republiky. Tato zkušenost pak pomůže úspěšně realizovat i pozdější modernizační projekty vrtulníků. „V technickém životě vrtulníku nastávají jedna až dvě velké modernizace,“ doplňuje Kalita.
Kapacita, lidi, čas, místo
LOM PRAHA v souvislosti s pořízením nových strojů UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu České republiky hledá nové odborníky. Jejich nábor však nebude jednoduchý, protože všichni, kromě vysoké úrovně odbornosti, budou muset ovládat cizí jazyk a odbornou terminologii. Kromě současných zaměstnanců je tu příležitost pro vojáky ve výslužbě, kteří mají o tuto práci zájem, čerstvé absolventy Univerzity obrany a další zájemce, pro které je toto povolání celoživotním hobby.
Nejvíce ze všeho tlačí čas. První americké stroje přicestují do České republiky již v roce 2023. V té době by v Náměšti již měl stát objekt CSV. Dokončení druhého hangáru je pak plánováno během roku 2025. Vzhledem k tomu, že v té době by již měly být všechny týmy odborně připraveny, měly by kompletační a servisní práce do doby dokončení objektu probíhat ve stávajících kapacitách 22. vrtulníkové základny.
Investice do nových pracovišť, ale neznamenají konec modernizace vrtulníků typu Mi. „Na světě létá asi 3 500 těchto strojů a při zkušenostech, které s modernizačními projekty máme, by bylo chybou toto opustit,“ vrací se zpět do kbelského hangáru Kalita. Opravy a modernizace ruských strojů trvají podle náročnosti od několika měsíců po rok až dva. Ve Kbelích navíc probíhá dostavba nové haly, která umožní zvýšení produkce oprav a modernizací.
Máme co nabídnout
„Nejsme již dnes úzce navázáni pouze na platformu Mi. Máme zkušenosti ze spolupráce s Bell Praha na civilních customizačních procesech (modely Bell 429 a Bell 206), máme zkušenosti s francouzským Eurocopter AS 365 Dauphin, respektive s jeho čínskou verzí Z-9 Harbin,“ říká ředitel závodu modernizací Kalita. Dalším strategickým potenciálem pro podnik je servis velkých těžkých dronů, například typu Heron nebo Hermes. Také je potřeba dodat, že jsme vůbec nemluvili o servisu a modernizacích letounů. Stejně jako poskytování služeb třetím stranám. Perspektivu LOM PRAHA tedy rozhodně má, záleží na tom, jak jí využije. Pokud se podaří vybudovat silné a funkční zázemí pro západní i východní platformu, stane se z něj evropsky unikátní podnik.