Fabrika na špičkové vojenské piloty
Centrum leteckého výcviku (CLV) je součástí státního podniku LOM PRAHA již od roku 2004. Není určeno jen pro Armádu České republiky, cvičí se tu také budoucí piloti zahraničních partnerů. Součástí střediska je i taktické simulační centrum. „Tady se neučí pouze praktický výcvik pilotáže, ale simulovaně cvičíme a učíme se na simulačních technologiích bojovat,“ říká ředitel státního podniku LOM PRAHA Mgr. Jiří Protiva. Ohledně činnosti CLV jsme se dále ptali ředitele centra Ing. Jaroslava Špačka, leteckého instruktora a vicemistra světa v akrobatickém létání Martina Šonky a inspektora bezpečnosti údržby Ing. Svatopluka Plevy.
Video: Reportáž z Centra leteckého výcviku státního podniku LOM PRAHA / YouTube
„Pro výcvik budoucích armádních pilotů je důležitá nejen pozemní teoretická příprava, ale zejména ta praktická ve vzduchu. A to o to víc, že ve většině případů přicházejí do střediska adepti, kteří nemají žádnou předchozí praktickou zkušenost s létáním. Proto je důležité mít k dispozici odpovídající stroje. „Základní výcvik probíhá na letadlech Zlín Z-142C AF, pro vrtulníky pak na typech Enstrom-480. V rámci proudového výcviku pokračujeme na letounech L-39C a nabídku doplňují vrtulníky řady Mi. A ještě musím doplnit L-410 pro výcvik dopravních pilotů,“ uvádí ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva.
Foto: Ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva | Jan Juřica / CZ Defence / CC BY NC-ND
Jak vypadá systém praktické výuky pak doplňuje bývalý armádní pilot a ředitel Centra leteckého výcviku Ing. Jaroslav Špaček. Podle něj projde ročně výukou zhruba 100 pilotů v tříletých až čtyřletých cyklech. „Všichni projdou základním výcvikem na Zlínu 142, potom jsou rozděleni na vrtulníky, taktické letectvo nebo dopravní letectvo a létají na L-410 nebo L-39 nebo jdou na vrtulníky. Letos jsme poprvé vyzkoušeli, že ti, co chtěli cvičit na vrtulníky, šli rovnou létat na Enstromu,“ dodává Špaček. Pokud jde o úspěšnost zvládnutí studia, tak ta je podle ředitele CLV Špačka velmi vysoká: „Naši instruktoři se dokáží věnovat každému žákovi individuálně.“
Foto: Ředitel Centra leteckého výcviku Ing. Jaroslav Špaček | Jan Juřica / CZ Defence / CC BY NC-ND
Bezchybná provozuschopnost, zejména proudových letounů, je prvořadým úkolem. Klíčovým momentem je určitě podpis memoranda o spolupráci s Aero Vodochody, které umožní nejen prodloužení životnosti letounů L-39C, ale i další strategickou spolupráci. „Strategická spolupráce je širšího charakteru,“ uvádí ředitel LOM PRAHA Protiva. „Dohodli jsme se na tom, že v LOM PRAHA by se do budoucna měly opravovat motory pro letadla L-39. Ono se to nabízí. Jsme dvě české firmy na českém území, takže to není úplně vhodné posílat do zahraničí, když máme firmu téměř za rohem. Takže to je nějaká další spolupráce, která by se měla objevit brzy. Pro mě to má dvojí pozitivní efekt a to, že se tím naplní práce pro závod pohonných jednotek, který dlouhodobě tu práci v minulosti neměl, ale teď děláme všechno pro to, aby se ten závod zvedl a i tohle je pro ně velká obchodní příležitost.“ Zajímalo nás také, zda je součástí dohody řešena i otázka využití nových letounů řady L-39 NG. „NG je platforma, která nahrazuje L-39. Je ve fázi pokročilého vývoje a my plánujeme, že bychom rádi tuto platformu implementovali do výcvikových programů CLV. Proto i z toho důvodu byla podepsána dohoda o strategické spolupráci s Aero Vodochody,“ odpověděl Protiva.
Foto: Vrtulníkový simulátor | Jan Juřica / CZ Defence / CC BY NC-ND
Není v současnosti žádnou výjimkou, že do CLV nastupují posluchači a posluchačky bez předchozí praktické zkušenosti s létáním. To potvrzuje jeden z leteckých instruktorů Martin Šonka, kromě jiného vicemistr světa v akrobatickém létání. Ten si pochvaluje vlastnosti letounu Zlín Z-142 jako prvního stroje pro seznámení kandidátů s létáním. „Za mě je to nejlepší cvičné letadlo na světě, speciálně pro vojenský výcvik. Mladý holky a kluky potřebujete obrátit taky hlavou dolů, abyste poznal, kdo je vhodný na proudová letadla,“ říká Šonka. K současnému trendu, kdy v některých zemích přecházejí nováčci rovnou po základním výcviku na nadzvuková letadla se Martin Šonka staví rezervovaně. „Ti nejšikovnější to určitě zvládnou, ale stoprocentně by osnova výcviku na nadzvukovém letounu musela být delší. Také budou mít nulové zkušenosti s bojovým výcvikem. Takže smysl dává mít cvičné proudové letadlo, na kterém pilota vycvičíte,“ dodává Šonka, který je na své žáky, jak sám přiznává, přísný. Přísnost totiž k poctivému leteckému výcviku patří.
Foto: Letecký instruktor a vicemistr světa v akrobatickém létání Martin Šonka | Jan Juřica / CZ Defence / CC BY NC-ND
V Centru leteckého výcviku se připravuje také pozemní personál. A nejedná se pouze o české, ale i zahraniční studenty. Ti procházejí plnohodnotným kurzem, jehož výsledkem je zisk osvědčení na údržbu různých typů letecké techniky. S technikou se do servisního hangáru přicházejí seznamovat i budoucí piloti. „Smyslem výcviku je, aby měli piloti povědomost o materiální části strojů. Čili, když se letoun učí, tak se v hangáru provádějí praktické ukázky technické části letounu,“ říká inspektor bezpečnosti údržby Svatopluk Pleva.
Tématem roku pro LOM PRAHA i Centrum leteckého výcviku je určitě nákup nových vrtulníků pro Armádu České republiky. Jak to bude s výcvikem pilotů jsme se zeptali ředitele LOM PRAHA Jiřího Protivy: „Tak pro LOM do budoucna je to úkol číslo 1 zapojit se do nákupu nových vrtulníků. My v současné době už začínáme budovat simulační pracoviště v Náměšti nad Oslavou na základně letectva. A samozřejmě tam plánujeme vybudovat tzv. Depot Hub pro servisní údržbu strojů. CLV plánuji zapojit do tréninkových programů z pohledu jejich zkušeností, znalostí. To znamená, je to komplex činností, které dokáže státní podnik nabídnout právě pro přezbrojení americkými vrtulníky,“ sdělil ředitel Protiva.
Zdroj: Centrum leteckého výcviku