Nakládání techniky představuje nejen práci, ale i adrenalin
Správně si najet, zařadit jedničku a pak už jen udržet směr – to je základ nakládání techniky na dopravní prostředek. Právě tuto dovednost trénovali v bechyňské posádce na sníženém plošinovém podvalníku P 50 N vojáci 152. ženijního praporu.
Foto: Nakládání Tatry - 810 | army.cz
„ Zaměstnání v nakládání musí plnit každý řidič profesionál zařazený na tomto služebním místě jednou za dva roky. Je to norma podle nového předpisu Vševojsk-7-11, který nabyl platnosti 1. července 2020, „ upřesnil nadrotmistr Pavel Křivohlavý, instruktor bojové přípravy štábu 152. ženijního praporu.
Právě Křivohlavý má na starosti výcvik řidičů a strojníků. Podle něj je při nakládání nejdůležitější souhra navigátora a samotného řidiče. „ Musí být mezi nimi důvěra, aby ten, co je v autě, věřil tomu navádějícímu. Je tam moment, kdy technika při najíždění stoupá nahoru na podvalník a řidič kouká do nebe a nic jiného nevidí. To je takový psychologický zlom a je to i lehce adrenalinový zážitek obzvlášť pro ty, co jedou vůbec poprvé.“
Foto: Nakládání IVECO LOV 4x4 | army.cz
Právě tuto zkušenost má za sebou i četařka Monika Marešová z pontonové roty: “Měla jsem z toho opravdu respekt, ale všechno dopadlo dobře. Nakonec se mi nakládání líbilo a klidně bych to cvičila i častěji.“ Pětadvacetiletá řidička, která má v současné době řidičské oprávnění skupiny C i civilní E, nejraději sedí za volantem Tatry „osmikoly“ soupravy PMS (pontonová mostní souprava). Ta je určená na převážení pontonových dílů.
Foto: Nakládání zemního stroje JCB 4CX | army.cz
„ Zaměstnání v nakládání je pro nás důležité, protože ho hned na konci srpna využijeme v praxi. Jedeme totiž na cvičení na Labi v Litoměřicích a část techniky chceme převážet po železnici. Je to vlastně taková příprava na příští rok, kdy se podobným způsobem budeme přesouvat na nasazení v zahraniční operaci v Lotyšsku,“ potvrdil důležitost cvičení velitel pontonové roty kapitán Josef Kurfiřt.
Kromě klasických vojenských vozidel, jako jsou Tatra 815 a 810, se zkoušela nakládat i speciální technika, jako je např. IVECO roty EOD nebo zemní stroj JCB. Podle četaře Libora Svobody z roty logistiky je nejdůležitější si všechno dobře vyměřit. “Tam jde hlavně o to, aby se vozidlo dobře navedlo na střed, protože jinak se z toho nájezdu může spadnout. Za celou dobu mé vojenské praxe, což už je více jak 15 let, jsem ale nezažil, že by se to někomu podařilo.“
Foto: Nakládání Tatry - 815 PMS | army.cz
V současné době je v rámci 15. ženijního pluku 252 řidičů na pozicích řidič, starší řidič a starší řidič – specialista. Více jak stovka míst je ale neobsazených. Kromě mužů za volant v poslední době usedají i ženy. U pluku je jich na jmenovaných pozicích celkem 20.