Nákup nových nákladních vozidel – zapomenutý modernizační projekt slovenské armády
Posledních několik let procházejí Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) největší modernizací ve své historii. Armáda je částečně přezbrojena na moderní houfnice Zuzana 2, do výzbroje je zavedeno i první ze 76 bojových obrněných vozidel Patria AMVXP 8x8, a nově i dva stíhací letouny F-16. Zároveň je podepsán kontrakt na nákup 152 pásových bojových vozidel pěchoty CV9035. V rámci modernizace OS SR však existují i plánované akvizice, které doposud nebyly úspěšně vyřešeny. Jednou z nich je přetrvávající absence moderních nákladních a logistických vozidel, které se resort obrany snaží obstarat už tři roky.
Akvizice nákladních vozidel na první pohled nemusí znít až tak zajímavě, jako nákup nových tanků nebo stíhacích letounů, jde však o velmi důležitý typ techniky, zejména pak z hlediska logistiky a zásobování jednotek na operační a taktické úrovni, kdy se potřebný materiál (munice nebo palivo) dostává z logistických center a skladišť přímo k vojákům na bojiště. Komplexní hodnocení obrany SR za rok 2022 jasně konstatuje, že je zabezpečovací a logistická technika slovenské armády po době životnosti, což je způsobeno zejména tím, že kostru logistických a přepravních kapacit OS SR i dnes stále tvoří nákladní automobily Praga V3S z dob Československa. Tyto vozy se již nevyrábějí a dostupnost dostatečného počtu náhradních dílů každým dalším rokem klesá. Ve výzbroji slovenské armády jsou pak starší i novější modely vozidel Tatra a několik náklaďáků značky Aktis.
Na nepříznivou situaci se resort obrany rozhodl reagovat již v roce 2021, kdy vedení ministerstva v čele s tehdejším ministrem Jaroslavem Naďem oznámilo záměr nakoupit 1 500 nových moderních nákladních vozidel. Cílem projektu bylo nakoupit vozy v různých modifikacích a provedeních na jednotném podvozku. Ve stejném roce pak ministerstvo obrany realizovalo průzkum trhu a seznámilo se s portfoliem společností Rheinmetall MAN Military Vehicles či Tatra Defence Slovakia.
Projekt akvizice nových nákladních vozidel pro OS SR se bohužel od roku 2021 nijak zvlášť neposunul. V roce 2023 tehdejší státní tajemník ministerstva obrany Marián Majer uvedl, že do zářijových předčasných parlamentních voleb se pravděpodobně akvizici nových nákladních vozidel nepodaří realizovat, a to navzdory tomu, že ho ministerstvo zařadilo mezi prioritní modernizační projekty. Obměna logistické techniky přitom patří i ke klíčovým prioritám v rámci Dlouhodobého plánu rozvoje resortu ministerstva obrany s výhledem do roku 2035.
Situace se však v blízké budoucnosti může zlepšit, a to na základě uzavření rámcové dohody Ministerstvem obrany ČR na nákup téměř 900 vozidel Tatra Force pro potřeby Armády ČR. Jak uvádí samotné ministerstvo, rámcová dohoda vytváří prostor také pro připojení aliančních partnerů k danému nákupu. Dle dostupných informací se pak o tuto možnost nákupu nákladních vozidel Tatra intenzivně zajímá právě Slovensko.
Tato možnost by mohla být pro Slovensko zajímavá hned z několika důvodů. Slovenská armáda má historické zkušenosti s provozováním vozidel značky Tatra a případné zavádění nových modelů by tak nebylo nijak složité. Zároveň by došlo k větší provázanosti armád obou zemí a výroba vozidel Tatra pro OS SR by mohla probíhat přímo na Slovensku, čímž by se zvýšila obranyschopnost země a zlepšila by se i dostupnost náhradních dílů, servisu a logistické podpory.
Zdroj: Ministerstvo obrany ČR, Dlhodobý plán rozvoja rezortu ministerstva obrany s výhľadom do roku 2035, Komplexné hodnotenie obrany SR za rok 2022