Nákup nových obrněných transportérů 8x8 pro slovenskou armádu
Koncem dubna 2020 se uskutečnila tisková konference ministra obrany SR Jaroslava Naďa a náčelníka generálního štábu OS SR Daniela Zmeka, na které byl komunikován další postup v modernizačních projektech slovenské armády. Jedním z klíčových projektů je i nákup nových bojových obrněných vozidel 8x8.
Návrh na pořízení nových obrněných vozidel 8x8 byl podán bývalým ministrem obrany Peterem Gajdošem ještě v roce 2017. Smlouva o dodání vozidel 8x8 byla podepsána s finskou společností Patria. Podle slov bývalého ministra obrany Petra Gajdoše mělo být až 70 % hodnoty vozu vyrobeno na Slovensku. Od té chvíle však projekt provázely problémy a nejasnosti.
Na tiskové konferenci označil současný ministr obrany SR Jaroslav Naď nákup obrněných vozidel 8x8 za návod na neprůhlednost. Kromě toho podle Jaroslava Nadě daný projekt není v souladu se závazky Slovenska vůči NATO. I z těchto důvodů se ministr obrany rozhodl prozatím v projektu nepokračovat.
Pro přetrvávající krizi spojenou s pandemií koronaviru se již několik měsíců o projektu příliš nemluví a jeho budoucnost je sporná. Čistě teoreticky se může stát, že ve snaze zachovat transparentnost projektu dojde k opětovnému výběrovému řízení na nová obrněná vozidla. Jaké typy obrněných vozidel pro slovenskou armádu by v takovém modelovém případě přicházely v úvahu? Níže si představíme 3 platformy, které by mohly být pro Slovensko zajímavé. Konkrétně půjde o obrněné transportéry Pandur II 8x8, Boxer a Piranha 5.
Pandur II 8x8
Obrněný transportér Pandur II 8x8 není pro Slovensko žádnou neznámou. Jeho modifikovanou verzi pod označením Corsac 8x8 představila slovenská společnost MSM Group (slovenská větev holdingu Czechoslovak Group) na veletrhu IDEB 2016 v Bratislavě a později jej nabízela slovenské armádě v rámci tendru na nákup nových obrněných vozidel 8x8, ve kterém soupeřila s finskou Patriií.
Foto: Konkrétně v konfigurací 8x8 slouží vozidla Pandur II v různých verzích v Armádě České republiky (na snímku), v Portugalsku a nedávno mezi uživatele Pandurů přibyla i Indonésie. | army.cz
Obrněný kolový transportér Pandur II byl poprvé představen v roce 2001 americko-rakouskou společností Steyr-Daimler-Puch, která se v roce 2003 stala součástí globálního koncernu General Dynamics. Vozidla Pandur II v různých verzích slouží v současné době v Armádě České republiky, v Portugalsku a nedávno mezi uživatele Pandurů II přibyla i Indonésie.
Z technického hlediska je třeba uvést, že obrněné vozidlo Pandur II 8x8 je vozem obojživelným. Zatímco na souši dokáže dosáhnout rychlosti 105 km/h, ve vodě dokáže plout rychlostí 10 km/h. Jde o zajímavou vlastnost, kterou mimo jiné v tendru na kolová vozidla v prvním desetiletí tohoto století požadovala i česká armáda, umožňující vozidlu Pandur II 8x8 plnit širší spektrum úkolů.
Neméně důležitým parametrem u obrněných vozidel je také výzbroj. V této oblasti disponuje obrněné vozidlo Pandur II 8x8 dostatečně širokou variabilitou výběru věží a kanonů. Vozidlo může být osazeno různými typy zbraní až do ráže 105mm, které plní roli primární zbraně. Úlohu sekundární výzbroje mohou plnit kulomety různých ráží, jakož i protitankové střely SPIKE LR,. Předností obrněných vozidel Pandur II 8x8 je i poměrně nízká bojová hmotnost, která činí 22 tun. Verze Corsac nabízená slovenské armádě byla dokonce vybavena slovenskou věží Turra 30.
Z pohledu Slovenské republiky je obrněné vozidlo Pandur II zajímavé i z hlediska možného zapojení domácího průmyslu. Díky strategickému partnerství mezi holdingem Czechoslovak Group (CSG) a společností General Dynamics European Land Systems (GDELS) získala česká společnost Tatra Defence Vehicle (která je součástí CSG) licenci nejen na výrobu vozidel Pandur II 8x8, ale i na jejich prodej na vybrané trhy včetně střední Evropy. Holding CSG navíc působí i na Slovensku, a to prostřednictvím zmiňované společností MSM Group. Ta disponuje výrobními i vývojovými kapacitami, které jsou schopny zajistit produkci obrněných vozidel Pandur II přímo na Slovensku, což demonstrovala právě vozidlem Corsac 8x8. Zapojení domácího obranného průmyslu by mělo i příznivý vliv na slovenskou ekonomiku. Jde o zásadní faktor, který společně s vizí kompatibility s pro Slovensko nejbližším spojencem, Českou republikou, určitě stojí za opětovné uvážení.
Boxer 8x8
Obrněné vozidlo Boxer 8x8 vyrábí společnost ARTEC GmbH, což je společný podnik firem Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall MAN Military Vehicles. V současnosti je toto vozidlo zavedeno ve výzbroji armád Německa, Nizozemí, Litvy a Austrálie a v příštích letech se počítá se zavedením vozidel Boxer také do výzbroje Velké Británie a Alžírska. Platforma Boxer 8x8 dokáže potenciální zájemce zaujmout širokou škálou nadstavbových modulů pro různé typy misí, které lze během několika desítek minut měnit podle potřeby vojska.
Foto: V současnosti je toto vozidlo zavedeno ve výzbroji armád Německa (na snímku), Holandska, Litvy a Austrálie a v příštích letech se počítá se zavedením vozidel Boxer také do výzbroje Velké Británie a Alžírska. | Wikimedia Commons
V závislosti na verzi vozidla Boxer 8x8 se odvíjí i výzbroj vozidla. Ta může být u verzí obrněný transportér tvořena dálkově ovládanými stanicemi s kulomety ráže 7,62mm, věžemi LANCE a Samson Mk II s kanony středních ráží u verzí bojové vozidlo pěchoty, nechybějí ani protitankové řízené střely či granátomety. Další zajímavostí platformy Boxer 8x8 je neobvykle vysoká bojová hmotnost vozidla, pohybující se v rozmezí od 31,5 tuny do 38,5 tuny v závislosti na konkrétních verzích. Vysoká hmotnost je způsobena zejména poskytovaným stupněm ochrany vozidla, která patří mezi nejvyšší ve své kategorii. Platforma Boxer 8x8 poskytuje nejvyšší ochranu ve své třídě proti těžkým kulometům, automatickým kanónům středního kalibru, dělostřeleckým šrapnelům nebo kazetovým bombám. Vysoká hmotnost vozidla sice neumožňuje vozidlu plavat, avšak motor s výkonem až do 600 kW umožňuje vozidlu dosáhnout rychlosti na silnicích 103 km/h, díky čemuž se Boxer dokáže rychlostně vyrovnat lehčím obrněným vozidlům.
Z pohledu Slovenska je důležité uvést, že o vozidlo Boxer má zájem stále více zemí. Mluví se o něm jako o jednom z nejúspěšnějších obrněných vozidel v kategorii 8x8 za posledních 20 let. Slovenská republika by tak mohla využívat při rozhodování zkušenosti zemí, kde si vozidlo Boxer již vybrali. Případnou akvizicí obrněného vozidla Boxer by Slovensko mohlo uvažovat o zapojení se do skupiny BOXER Support Partnership, sloužící k zajištění logistické podpory mezi uživateli vozidel Boxer. Do této skupiny již nyní patří Německo, Nizozemsko a Litva, členem se chce stát i Velká Británie.
Piranha 5 8x8
Vozidlo Piranha 5 představuje pátou generaci platformy Piranha, vyráběné švýcarskou společností GDELS-Mowag (od roku 2010 je společnost součástí General Dynamics European Land Systems). Poprvé se vozidlo představilo na výstavě Eurosatory v Paříži v roce 2010. Původně bylo vozidlo Piranha 5 8x8 navrženo pro britský armádní program FRES (Future Rapid Effect System).
Podobně jako v případě vozidla Pandur II 8x8 i obrněné vozidlo Piranha 5 je obojživelné. Při vývoji vozidla Piranha 5 byly využity několik desetiletí sbírané zkušenosti z bojových misí, kterých se vozidla platformy Piranha zúčastnily. Výsledkem je například zvýšená úroveň ochrany v porovnání se staršími verzemi vozidel Piranha. Vozidlo Piranha 5 může být vybaveno systémem aktivní ochrany a doplňkovým pancéřováním, nabízející různé úrovně ochrany. Velmi zajímavými jsou i další prvky vylepšené ochrany, jako například integrovaná sedadla chránící posádku proti minámnebo speciální tvarované pláty sloužící k ochraně proti výbuchům.
Foto: Nejnovější generace vozidel Piranha si už nyní našla zájemce v Dánsku, Rumunsku a Španělsku. | GDELS / Public domain
Z hlediska výzbroje může být vozidlo Piranha 5 vybaveno širokým spektrem zbraní počínaje kulomety ráže 12,7 mm, přes rychlopalné kanony středních ráží, až po kanony ráže 105 mm s nízkým zpětným rázem a různými dálkově ovládanými zbraňovými stanicemi a řízenými střelami. Vozidlo Piranha 5 disponuje vylepšenou mobilitou v porovnání se staršími verzemi. Výrazně se snížil poloměr otáčení, což přispívá k větší mobilitě vozidla, zejména v zúžených prostorech. Piranha 5 může být vybavena i hybridními pohonnými systémy.
Jelikož jde o novou generaci obrněného vozidla, je náročné hodnotit jeho výkon a zejména spokojenost zákazníků. Na druhé straně jsou starší verze vozidel Piranha využívány několika armádami světa, což svědčí o jejich spolehlivosti. Nejnovější generace vozidel Piranha si už nyní našla zájemce v Dánsku, Rumunsku a Španělsku. Ve všech třech zemích koncern GDELS do výroby nových vozidel ve velkém zapojuje i lokální společnosti, do nichž převádí technologie i výrobu a montáž, podobně jako v případě vozidel Pandur II v Česku. Tato skutečnost by mohla být pro Slovensko zajímavou příležitostí zapojit se do výroby vozidel Piranha 5 a případně i do dalšího vývoje tohoto stroje.
V článku jsme si stručně představili tři možná obrněná vozidla, z nichž každé by mohlo slovenskou armádu něčím oslovit. Osud akvizice obrněných vozidel 8x8 je prozatím nejasný, je však na místě uvažovat i nad scénáři, že by se celý tendr mohl znovu opakovat. V takovém případě by záleželo na konkrétních požadavcích slovenské armády na nová obrněná vozidla 8x8 a až na základě specifikací by se dalo uvažovat o konkrétních modelech obrněných vozidel.