Pandur II 8x8 EVO či Morana 2 aneb inovace a budoucí projekty společností skupiny Czechoslovak Group

 05. 11. 2024      kategorie: CZ DIALOGY

Největší prezentaci vojenské techniky, systémů, munice a inovativních řešení měla na letošní akci Future Forces Forum (FFF) Czechoslovak Group (CSG), která byla zároveň také generálním parterem této události. Tato dlouhodobě rostoucí skupina nesází pouze na tradici českého průmyslu, jakou je například vývoj vozidel Tatra, ale zabývá se i vývojem inovativních technologií, které reflektují současné i možné budoucí hrozby. Níže vám přinášíme rozhovory s vybranými zástupci jednotlivých společností skupiny CSG.

Video: Pandur II 8x8 EVO, Morana 2, and Future Projects of the Czechoslovak Group / CZ DEFENCE

Obchodní ředitel společnosti Excalibur Army Jiří Doležel v rozhovoru pro CZ DEFENCE uvedl, že Excalibur Army a celá skupina CSG v posledních letech ušla obrovský kus cesty. „Vyvinula se v podstatě od opravce starších vojenských vozidel, po výrobce nové techniky a dodavatele munice,“ řekl Doležel. Toto tvrzení dokládá například vlastní vývoj v segmentu dělostřeleckých systémů a houfnic. Zatím posledním výrobkem je houfnice Morana, která reprezentuje nejpokročilejší a nejmodernější firemní systém ráže 155 mm s hlavní o délce 52 ráží. Přidanou hodnotou je automatické nabíjení, inerciální navigace, nejmodernější systém řízení palby či čidlo na snímání úsťové rychlosti tak, aby posádka byla schopna po každé ráně provádět korekci na balistickém počítači a docílit precizního zásahu. Jedním z dalších benefitů je i mobilita houfnice. „Tím, že je Morana na osmikolovém podvozku Tatra, tak dosahuje standartních rychlostí tatrováckého podvozku,“ říká obchodní ředitel Excalibur Army. Morana váží zhruba 33 tun a je schopná se přemísťovat rychlostí až 110 km/h. „Díky podvozku 8x8 jsme schopni dodržet vysokou mobilitu v terénu. Samotná příprava systému ke střelbě po dosažení střeleckého stanoviště je méně než 1 minuta. Je to zhruba 50–53 vteřin. Přijede, vystřelí, přejde do pochodové konfigurace a zmizí.

Foto: Samohybná kolová houfnice Morana na podvozku Tatra 8x8 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Samohybná kolová houfnice Morana na podvozku Tatra 8x8 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

V rámci ochranných prvků aplikovaných na současnou techniku se musí počítat také s rizikem útoku dronů. Tuto změnu taktiky potvrzuje jak ukrajinské bojiště, tak konflikt na Blízkém východě. Společnost Excalibur Army se proto ochranou proti bezpilotním vzdušným prostředkům intenzivně zabývá, ale řeší i vývoj samotných dronů jako bojových prostředků. „Jednak je to ochrana proti dronům, a je to samozřejmě i aktivní využití dronů. Pokud jde o aktivní užití, tak sesterská firma MSM Group se spolupodílí na vývoji a vyrábí muniční části do dronů. Co se týče ochrany proti dronům, tam máme třeba zajímavý společný projekt, který krásně demonstruje spolupráci v rámci skupiny a synergii mezi firmami jako je Retia, Tatra a Excalibur Army. Na podvozkové platformě firmy Tatra postavíme nástavbu pod hlavičkou Excalibur Army, dáme do ní radar a antidronové řešení, které vyrábí firma Retia a doplníme to zase o nějaké hard-kill solution na eliminaci dronů,“ popisuje synergii v holdingu CSG obchodní ředitel Excalibur Army Jiří Doležel. V rozhovoru (video v úvodu tohoto článku) se můžete dále dozvědět více o vývoji houfnice Morana 2, o budoucích plánech společnosti, například při výrobě děl Caesar 8x8, nebo o rozsahu pomoci firmy při odstraňování následků povodní na severní Moravě, například instalací mostních konstrukcí.

Další dceřiná společnost skupiny CSG, firma Tatra Defence Vehicle (TDV) přivezla na letošní pražskou výstavu obrněné vozidlo TITUS 6x6 v modifikaci určené pro zahraničního zákazníka. Obchodní ředitel TDV Robert Vent na úvod rozhovoru zmínil, že Armáda České republiky převzala v červnu letošního roku všech 62 vozidel TITUS ve třech variantách, které byly požadovány. Dalším očekávaným výsledkem práce TDV je projekt Pandur II 8x8 EVO. „Je to nástupce současné varianty, to znamená Pandur II 8x8. Jde o vylepšenou verzi, která ve všech parametrech překonává současné vozidlo, které využívá například Armáda České republiky. V tuto chvíli naši konstruktéři a technologové pracují na všech úpravách tak, abychom do půlky příštího roku byli schopni představit první prototyp, který bude splňovat veškeré požadavky na vozidlo 21. století,“ vysvětluje Vent. Součástí řešení je také otázka zbraňové nástavby. Podle Roberta Venta mají v TDV vyzkoušeny celkem 4 varianty. Dalšími změnami je pak povýšení vlastností stroje. „Například balistická ochrana dosahuje až levelu 4, kdežto současná varianta dosáhla maximálně levelu 3. Samozřejmě se zvýšila i hmotnost samotného vozidla, a tím pádem se musely vylepšit veškeré jízdní parametry, které jsou daleko lepší než u současného vozidla. Je to dáno i tím, že rozdíl mezi současným vozidlem a předcházejícím jsou pomalu dvě dekády. Za tu dobu se spoustu věcí vyvinulo,“ říká v rozhovoru obchodní ředitel TDV.

Foto: Pandur II 8x8 EVO s věží UT30MK2 a systémem aktivní ochrany | Tatra Defence Vehicle
Foto: Pandur II 8x8 EVO s věží UT30MK2 a systémem aktivní ochrany | Tatra Defence Vehicle

Velké pozornosti se těší také nové obrněné vozidlo TADEAS na podvozku Tatra 6x6, které je primárně určeno na export. „Vycházíme z konceptu typu vozidel, jako je třeba TITUS. Díky tomu, že se udělaly některé úpravy, jsme docílili většího prostoru uvnitř vozidla. Díky přídavným schránkám, které jsme posunuli z vnitřku do vnějšku vozidla, se opravdu výrazně zvětšil objem. Vozidlo už je například prodané do Polska, kde máme zákazníka a jednáme aktuálně s dalšími zeměmi o dalších objednávkách,“ popisuje zájem o vozidlo TADEAS Robert Vent.

Společnost TDV také dodává firmě Tatra Trucks pancéřové kabiny, včetně zcela nových zodolněných kabin pro vozidla Tatra Force 3. generace. TDV bude dodávat také kabiny pro nová děla Caesar určená pro Armádu České republiky. Podobně společnost plánuje participaci na výrobě tanku Leopard 2A8, a to nejen pro AČR. „Jednáme s výrobcem o spolupráci. Nechci zatím říkat úplné detaily, ale řekněme, že jsme na dobré cestě k tomu, abychom pro tuto společnost byli schopni zajišťovat určitou část produktu, a to nejenom pro Českou republiku, ale celosvětově tam, kam tato společnost svoje produkty dodává,“ řekl pro CZ DEFENCE obchodní ředitel TDV Robert Vent.

Další dynamicky se rozvíjející částí skupiny CSG je slovenská firma MSM Group. Ta se zabývá mimo jiné výrobou velkorážové munice. „V našem holdingu máme tři firmy věnující se munici. Prvně bych rád připomněl ZVS Holding. Na Slovensku máme dvě výrobní továrny, kde vyrábíme 155mm velkorážovou munici. Dále máme ve skupině VOP Nováky. Ta se zaměřuje na výrobu cvičné munice a také na životní cyklus munice. A třetí firma zaměřená na výrobu munice je FMG Granada ve Španělsku. Tam se zaměřujeme na výrobu tankové munice 120 mm a 105 mm munice,“ představuje výrobní portfolio obchodní manažer MSM Group Jakub Fedor. 

Slovenský holding v rámci rozšiřování svých aktivit investoval 32 milionů eur do nové výrobní linky v závodě ve Snině. „Zmodernizovali jsme výrobní prostory, zautomatizovali jsme části výroby, které jsme mohli zautomatizovat, a také jsme vytvořili lepší podmínky pro personál. Těmito investicemi jsme otevřeli desítky nových pracovních míst,“ říká v rozhovoru Jakub Fedor a doplňuje, že o efektivitu této investice se nebojí, protože poptávka na obchodním trhu po této produkci je veliká. „My se snažíme uzavírat dlouhodobé kontrakty na období 3, 5 a 10 let abychom pokryli i navýšení kapacit,“ doplňuje Fedor. MSM Group je globální hráč, a proto dodává munici do celého světa. Také v tomto případě se vyplácí firemní synergie. Zvlášť když součástí holdingu je španělská munička Fábrica de Municiones de Granada, známá pod zkratkou FMG.

Foto: Portfolio munice společnosti MSM Group | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Portfolio munice společnosti MSM Group | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Další důležitou součástí holdingu MSM Group je továrna ve městě Nováky, která se zabývá životním cyklem munice. „Máme klienty, kteří chtějí zrevidovat munici. My na to máme stroje a odborníky, kteří umějí určit, jestli ta munice je vhodná na demilitarizaci nebo na obnovu. To nedělá na světě mnoho firem,“ upozorňuje Fedor.

MSM Group se však kromě výroby velkorážové munice zabývá také vývojem. „Je to firma Vývoj Martin, která je zaměřena na mobilní letištní věže a kontejnery. Jejich hlavním produktem je specializovaný kontejner v provedení, které už používají armády v Evropě včetně členských států NATO. Dalším významným produktem jsou mobilní věže letového řízení pro malá polní letiště nebo v případě mimořádného řešení pro větší letiště,“ doplňuje obchodní ředitele MSM Group Jakub Fedor.

Poslední rozhovor jsme pak vedli se zástupcem společnosti Karbox, která je předním českým výrobcem kontejnerů a kontejnerových a skříňových nástaveb. Tato dceřiná společnost skupiny CSG se spojila s ČVUT UCEEB (Univerzitní centrum energeticky efektivních budov ČVUT) v rámci řešení grantového projektu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Vzniklo tak zařízení na získávání vody z prostředí suchého a horkého vzduchu nesoucí název EWA (Emergency Water from Air). Právě tento systém na Future Forces Exhibition 2024 vyhrál cenu Innovation Awards 2024, která se uděluje nejlepším inovačním výrobkům či řešením. „Tento výrobek, který získal na Future Forces Foru cenu za nejlepší inovaci, je v podstatě zmenšený produkt původního řešení, které se jmenovalo S.A.W.E.R. a které bylo hlavním exponátem České republiky na Expu v Dubaji. Je to zařízení, které je opravdu inovativní oproti dosud běžným zařízením kondenzačních typů, které dokáží získat vodu v prostředí, jako je mořské pobřeží nebo tropická oblast. Toto zařízení ale dokáže odseparovat nebo získat vodu ze vzduchu, který je suchý a horký.

Foto: Unikátní zařízení na výrobu vody z pouštního vzduchu | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Unikátní zařízení na výrobu vody z pouštního vzduchu | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Týká se to oblastí pouště, kde není co kondenzovat,“ řekl v rozhovoru pro CZ DEFENCE technický specialista společnosti Karbox Miroslav Nosek. Systém EWA v závislosti na podmínkách, ve kterých působí, je schopen vyrobit úctyhodné množství vody. „Já to můžu říct na příkladu v Austrálii, kde jsme prováděli testování, hodnota objemu vody ve vzduchu byla 4,5 gramu vody na jeden kilogram vzduchu, a to zařízení nám za den dávalo 30 litrů vody. A to je jen tohle malé zařízení EWO,“ dodal Miroslav Nosek.

Kompletní rozhovory s vybranými zástupci skupiny Czechoslovak Group můžete zhlédnout v úvodu článku.

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP