Rozhovor s generálem U.S. Army ve výslužbě Johnem Novalisem nejen o vrtulnících Viper a Venom pro AČR
Minulý týden jsme měli možnost uskutečnit osobní rozhovor s brigádním generálem U.S. Army ve výslužbě Johnem E. Novalisem II. John Novalis má za sebou bohatou vojenskou kariéru. Vojenskou akademii Spojených států amerických absolvoval v roce 1987, má bakalářský titul z ekonomie na Vojenské akademii Spojených států a magisterské tituly z lidských zdrojů na Websterově univerzitě a v oboru strategie národní bezpečnosti na United States National War College. Novalis byl pilotem bitevního vrtulníku Apache (AH-64D), na kterém nalétal přes 500 bojových hodin. Zúčastnil celé řady zahraničních misí, včetně humanitární mise na Haiti. Tři roky se účastnil bojových operací v Iráku, jeden rok v Afghánistánu.
Foto: Brigádní generál U.S. Army ve výslužbě John E. Novalis II | archiv Johna Novalise
Mezi Johnovy klíčové služební úkoly patřila funkce výkonného asistenta 18. předsedy sboru náčelníků štábů, kterému v letech 2015–2017 pomáhal s nezávislým vojenským poradenstvím v oblasti strategické politiky pro prezidenta Spojených států a ministra obrany. Jednou z jeho posledních armádních funkcí byla role zástupce náčelníka operačního štábu Mnohonárodního sboru Severovýchod (NATO) se sídlem v polském Štětíně, kde řídil společné operace sboru NATO a udržoval strategické imperativy USA v severovýchodní Evropě. Předtím byl zástupcem velitele u 101. výsadkové divize (Air Assault) a zástupcem velitele pozemních sil pro údržbu a výcvik v operaci Resolute Support v Iráku, kde řídil logistiku, údržbu a rozvoj základny. V současné době John Novalis pracuje pro společnost Bell Textron Inc. jako stratég pro globální vojenský prodej.
Foto: Česká republika si v rámci mezivládní dohody s USA v prosinci 2019 objednala dodávky 12 nových vrtulníků společnosti Bell – 4 kusy bitevních vrtulníků AH-1Z Viper a 8 kusů víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom (na snímku) | VHÚ Praha
Česká republika si v rámci mezivládní dohody s USA v prosinci 2019 objednala dodávky 12 nových vrtulníků společnosti Bell – 4 kusy bitevních vrtulníků AH-1Z Viper a 8 kusů víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom – za více než 17 miliard korun. Tyto vrtulníky nahradí dosavadní stroje řady Mi ze sovětské éry. Experti i resort obrany od začátku upozorňují, že se jedná pouze o první fázi nákupu. V únoru pak ministryně obrany Černochová řekla, že jsou zvláště u bitevních helikoptér (Viper) dosavadní počty nedostatečné a připustila, že by jich mělo být více. V budoucnu by tak mohlo dojít k nákupu 8 dalších vrtulníků Viper a 4 vrtulníků Venom, což by znamenalo celkem 12 Viperů a 12 Venomů ve službách vrtulníkového letectva Vzdušných sil AČR.
Foto: Nové vrtulníky pro AČR Venom a Viper dostanou kamufláž z dílny VHÚ | VHÚ Praha
Panu generálovi jsme, v souvislosti s pořízením nových amerických vrtulníků Viper/Venom pro AČR, položili pár následujících otázek:
V armádě máte dlouhou a bohatou kariéru včetně účasti na zahraničních misích (Irák, Afghánistán). Co bylo pro Vás na zahraničních misích největší výzvou?
Na tuto otázku bych rád odpověděl dvěma různými pohledy. Z hlediska osobního, lidského pro mě bylo velmi těžké dlouhodobé odloučení od mé rodiny. Nejtěžší to bylo hlavně na Vánoce, v době prázdnin či když měly mé děti narozeniny a já je nemohl osobně vidět.
Z vojenského pohledu bylo pro mě nejtěžší v rámci zahraničních misí jejich logistické zajištění jídlem, municí, palivem a dalšími zásobami. Mnoho armád logistiku podceňuje, jak můžeme vidět i na příkladu Ruska, které se stále potýká s velkými logistickými problémy v rámci bojů na Ukrajině.
Jak moc je podle Vás důležitá role bitevních a víceúčelových vrtulníků na bojišti 21. století?
Předem je nutno říci, že ze strategického hlediska nelze na bojišti efektivně operovat jen některými zbraněmi. Armáda musí především bojovat jako kombinovaná síla – vzdušné síly, pozemní síly a námořnictvo, pokud je k dispozici. Vrtulníky by měly operovat společně s nadzvukovým letectvem, tanky, PVO atd. Je důležité rozložit protivníkovu pozornost na různé cíle a donutit ho k těžkému rozhodování, na co se má primárně zaměřit.
V rámci vzdušných sil je pak u vrtulníků výhodou, že tyto mohou, na rozdíl od nadzvukových letounů, vzlétávat a přistávat mimo letiště, tedy např. na poli a mohou tak být před nepřítelem skryty. Během počáteční ruské invaze na Ukrajinu se Ruskové zaměřili na letiště, která postřelovali, což v podstatě znemožnilo vzlet ukrajinských letounů. Z poškozených ukrajinských letišť se tak nedalo operovat a pokud by ukrajinské stíhací letouny použily letiště jiné země, znamenalo by to pro danou zemi riziko konfliktu.
Česká republika si v prosinci 2019 objednala dodávky 12 nových vrtulníků (4 kusy bitevních vrtulníků AH-1Z Viper a 8 kusů víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom) společnosti Bell. V budoucnu by podle všeho mohlo dojít k nákupu pravděpodobně 8 dalších vrtulníků Viper a 4 vrtulníků Venom. Bylo by podle Vás 24 vrtulníků (12 Viperů a 12 Venomů) v rámci zachování a rozvoje schopnosti vrtulníkového letectva AČR dostatečným počtem?
Ano, pro zajištění mise je počet 20-24 strojů optimální. V roce 2006 jsem velel 24 vrtulníkům Apache, kdy jsem musel každý den po dobu jednoho roku plnit různé mise. Věřím, že kdybych měl tehdy méně strojů, mise by se nezdařila. Samozřejmě více souběžných misí by pak vyžadovalo více vrtulníků. Větší počet vrtulníků v AČR by byl nejen jasným pozitivním signálem pro NATO jako pro partnera, ale také by se jednalo o signál nepříteli, že berete svou obranu vážně.
LOM PRAHA s.p. začal v únoru stavět nový závod H-1, který bude určen pro opravy a servis vrtulníků Venom a Viper. Část leteckých mechaniků absolvuje přeškolovací kurz přímo u výrobce v USA, další letečtí technici se následně zaučí v Česku. Vznikne také nové simulátorové centrum (FTD - Flight Training Device), které vybaví dceřinná společnost VR Group. Jak hodnotíte dosavadní spolupráci s LOM PRAHA s.p.?
LOM bude vrtulníky opravovat a udržovat a my si dobře uvědomujeme důležitost obchodu společnosti Bell s podnikem LOM, zejména vzhledem k současné situaci. Co se konkrétně týče výcviku českých mechaniků, řada z nich bude vyslána do výcvikového střediska USMC, kde tito budou vyškoleni spolu s budoucími piloty nových vrtulníků. Zbytek pak bude vycvičen v Náměšti (22. základna vrtulníkového letectva Náměšť nad Oslavou, pozn. redaktora).
Co se simulátorového centra týče, LOM musí zajistit zázemí ve formě budovy, Bell pak dodá samotný simulátor. Doposud se však s výstavbou zázemí, ve kterém bude simulátor umístěn, nezačalo. Spolupráce s LOM je zatím na dobré úrovni. Společnost Bell hledá i další firmy, se kterými by mohla spolupracovat, a to nejen v oblasti vojenských projektů, ale i civilních.
Je druh a počet výzbroje budoucích českých vrtulníků podle Vás dostačující?
Nechci zacházet do podrobností. Česká vláda objednala standardní vybavení – kulomety, rakety Hellfire a další střely. Situace se však před několika dny výrazně změnila, což bude mít podle mě vliv i na budoucí čísla.
Kde všude slouží či budou sloužit vrtulníky Venom/Viper? Zaznamenal jsem, že na konci září minulého roku Bell vyrobil první bojovou helikoptéru Viper (z celkového cílového počtu 12 kusů) pro Bahrajn v rámci programu mezinárodní spolupráce Foreign Military Sales (FMS).
Ano, vrtulníky pro Bahrajn se vyrábějí. Pokud jde o další země, které jsou potenciálními kupci, mohu jmenovat tři: Německo, Polsko a Rumunsko. Osobně se domnívám, že pokud by si všechny tyto země vybraly stejný Viper, bylo by to z logistického hlediska levnější a zlepšilo by se i zabezpečení dodávek náhradních dílů v regionu, zlevnil by se i celkový výcvik. Pokud by k nákupu vrtulníků u daných zemí došlo, mohla by se pak Česká republika stát centrem výcviku pro všechny tyto země.
Jak hodnotíte současný ozbrojený konflikt na Ukrajině a jakým způsobem se tento dotýká společnosti Bell a její činnosti?
Putin jasně ukázal Evropě, že není v bezpečí. Ještě nedávno byly státy nacházející se v blízkosti Ruska, které se primárně zaměřovaly na vyzbrojování v rámci své obrany, terčem posměchu nebo byly označovány za rusofobní. Ale kdo se směje teď? Nyní se plnění závazků vůči NATO stalo pro mnoho států mnohem důležitější.
Bell nedávno zřídil krizový tým, jehož součástí jsem i já, nazvaný operace Svatý Michael (podle archanděla Michaela, svatého patrona Kyjeva). Účelem toho týmu je pomáhat operátorům Bell se vším, co by mohli potřebovat, což nezahrnuje jen budoucí nákupy, ale také logistiku, zabezpečení dodávek a jakékoli další problémy, se kterými by se jako operátoři Bell mohli v současné situaci setkat. Provozovatelé ruských strojů se pravděpodobně budou potýkat s problémy, bez náhradních dílů a údržby nepředpokládáme, že by tyto stroje létaly příliš dlouho.
Co by podle Vás Armáda České republiky potřebovala do budoucna?
Česká republika potřebuje armádu, která bude schopna nasadit kombinované síly, jež budou zajištěny moderním vybavením. Má smysl mít na své straně stejnou techniku jako mají ostatní země NATO. Je nutné se zbavit staré sovětské techniky, která by mohla být zaměněna s technikou nepřítele a mohla by způsobit problémy v podobě palby do vlastních řad (friendly fire).
LOM PRAHA s.p. – Přípravy na přechod k západní platformě H-1 je jednou z našich priorit
Vzhledem k současné situaci na Ukrajině jsme se zeptali tiskového mluvčího státního podniku LOM PRAHA, Mgr. Pavla Langa, zdali bude údržba stávajících vrtulníků řady Mi sloužících v AČR nějak ovlivněna. Bylo nám sděleno následující: „LOM PRAHA provádí podporu životního cyklu vrtulníků řady Mi v armádách NATO a EU. Co se strojů Mi-24 týká, tak s jejich vyřazením z provozu se počítá v letošním roce a podnik na tuto situaci bude adekvátně reagovat. Modernizované vrtulníky Mi-171Š mají sloužit ve Vzdušných silách AČR do roku 2035 a LOM PRAHA je připraven plnit požadavky zákazníka. Přípravy na přechod k západní platformě H-1 je jednou z našich priorit a činíme v tomto směru řadu konkrétních kroků. LOM PRAHA se bude na přezbrojení na západní platformu podílet podporou životního cyklu vrtulníků (servisní údržba) a podporou simulovaného výcviku. V těchto dnech již začíná firmou Trigema Building a.s. na základně v Náměšti nad Oslavou výstavba budovy, v níž budou simulační technologie umístěny.“
Detaily ohledně přeškolení českých mechaniků a pilotů
Redaktor časopisu Letectví+kosmonautika, Tomáš Souška, nám ohledně přeškolení českých leteckých mechaniků a pilotů potvrdil následující informace, které se objevily v jeho nedávném článku (LK 3/2022): „Přeškolení proběhne ve Spojených státech na základně námořní pěchoty Camp Pendleton. Již nyní se připravuje první skupina z 22. základny v Náměšti nad Oslavou. Bude v ní celkem 20 osob, mj. 7 příslušníků inženýrsko-letecké služby. Výcvik, včetně pilotů, má začít v srpnu tohoto roku a bude trvat cca půl roku. V Náměšti pak bude po dobu nejméně dvou let od dodání strojů působit americký mobilní výcvikový tým, který zajistí přeškolení dalšího českého personálu.“