Sbírka leteckého muzea Kbely je bohatší o dva historické letouny
Vojenský historický ústav Praha má 2 nové přírůstky do expozice leteckého muzea Kbely. Jedná se o zrekonstruovaný vojenský proudový cvičný letoun Aero L-29 Delfín a cvičný bitevní letoun Avia CB-33 (Il-10), které byly původně umístěné v depozitáři muzea.
Foto: Letoun Aero L-29 Delfín | autor: Jan Zilvar
Letoun Avia CB-33 byl vyroben v pražské Avii, a to pravděpodobně koncem roku 1954. Jedná se o cvičnou variantu bojového letounu Avia B-33, který byl v padesátých letech vyráběn na základě licence originálního typu Iljušin Il-10. Cvičná verze se od bitevní odlišovala instalací plnohodnotného pilotního vybavení v původním prostoru střelce, kde byl umístěn pilot-instruktor.
Foto: Letoun Avia CB-33 | autor: Jan Zilvar
Foto: Cvičná verze se od bitevní odlišovala instalací plnohodnotného pilotního vybavení v původním prostoru střelce, kde byl umístěn pilot-instruktor. | autor: Jan Zilvar
Aero L-29 Delfín je pro změnu osmým kusem první série tohoto legendárního cvičného letounu. Zalétán byl v červenci 1962 a po převzetí vojenskou správou byl předán k VÚ 6989 v Prešově, později byl pak převeden k VÚ 9957 v Košicích. Právě od tohoto útvaru byl předán k Výzkumnému a zkušebnímu středisku 031 v Praze-Kbelích. Zde byl v únoru 1975 opatřen nátěrem speciálními syntetickými barvami „LERAN“, které měly schopnost pohlcovat tepelné vyzařování letounu a tím eliminovat jeho zachycení zbraněmi s infračerveným naváděním. Tyto barvy měly být použity především pro bojové letouny a vrtulníky a právě tento stroj byl určen k ověření jejich vlastností a stal se tak jediným kamuflovaným delfínem ve službách československého letectva. Protože se jedná o unikátní maskování letadla, renovátoři rozhodli o zachování tohoto unikátního nátěru.
Foto: Oficiální předání letounů do expozice leteckého muzea Kbely | autor: Jan Zilvar
Renovaci obou strojů realizoval podle původní dokumentace tým státního podniku LOM Praha a oba stroje slavnostně předal řediteli VHÚ brig. generálovi Aleši Knížkovi ředitel podniku Mgr. Jiří Protiva. Ten zároveň uvedl, že spolupráce při rekonstrukci exponátů pro Letecké muzeum je jednou z možností spolupráce mezi LOM Praha a VHÚ.
Oba výše uvedené letouny naší redakci blíže představil kurátor Vojenského historického ústavu Jan Sýkora. „Oba stroje byly ve výzbroji naší armády. Na Il-10 se cvičili naši bitevní letci v 50. letech a na Delfínech létala většina našich vojenských pilotů ve svých začátcích od 70. let až po nedávnou minulost. Iljušin je bitevní stroj, proto je letadlo těžce pancéřované, tomu odpovídala maximální rychlost 400 km/h. Letoun váží asi 3,5 tuny a je poměrně těžce vyzbrojen čtyřmi kanony. Delfín je dvoumístně letadlo pro výcvik vojenských pilotů, jeho horizontální rychlost byla kolem 500 km/h. Jedná se o lehký stroj, jeho váha je do 3 tun. Oba stroje nejsou momentálně letuschopné, ale kdyby revize obou strojů byla hlubší, tak by možná i létat mohly,“ uvedl Sýkora.