Slovensko pořizuje izraelské radary
Po dlouhých letech neúspěšných pokusů se slovenskému Ministerstvu obrany podařilo vyřešit otázku modernizace radiolokátorů. Vláda Slovenské republiky odsouhlasila nákup 17 kusů 3D radarů (ELM-2084M-MMR, ELM-2084S-MMR a ELM-2138M ) od Izraele. Nabídka Izraele se ukázala být nejvýhodnější, celkově by Slovensko mělo za nové radiolokátory zaplatit 148 200 000 eur s DPH. Dohoda se Státem Izrael byla podepsaná mezi zástupci slovenského Ministerstva obrany a Ředitelstvím pro Mezinárodní Obrannou Spolupráci (SIBAT), která patří pod izraelské Ministerstvo obrany.
Foto: Prověřený radarový systém ELTA ELM-2084 (na obrázku je radar na platformě podvozku Tatra 6x6) je v operačním nasazení v rámci izraelského sytému protivzdušné obrany Iron Dome již deset let a díky zkušenostem z provozu je neustále vylepšován a zdokonalován | archiv společnosti Israel Aerospace Industries (IAI) / CC BY NC-ND
Nové 3D radiolokátory budou nakoupeny formou vláda-vláda (G2G). Podle informací, které ministerstvo obrany zveřejnilo, byla izraelská nabídka výhodnější než nabídky z Velké Británie a Francie, které nabízely nové radiolokátory za 193 487 995 euro, resp. 249 939 000 euro. Ministr obrany Jaroslav Naď ve svém prohlášení uvedl, že současná nabídka Izraele je výhodnější než ta, kterou Izrael nabízel Slovensku v neúspěšném tendru v roce 2019. Expertní tým ministerstva obrany, čítající 42 členů, kromě nejvýhodnější ceny hodnotil i další parametry, jako je například zapojení domácího obranného průmyslu. Podle dostupných informací by měla dosáhnout míra zapojení slovenského obranného průmyslu až 35 procent. Zároveň by se partnerem tohoto projektu měl stát některý ze slovenských státních podniků z oblasti obranného průmyslu. Kromě toho by mělo dojít i k transferu technologického know-how. Finální dohoda musí být podepsaná do 31. 3. 2021.
Radary ELM-2084
3D radary typu ELM-2084 vyrábí izraelská státní společnost Israel Aerospace Industries (IAI), konkrétně její divize ELTA Systems. Uvedený typ radaru je i součástí bojem ověřeného izraelského systému protivzdušné obrany Iron Dome. Sám radar ELM-2084 dokáže detekovat až 1100 různých vzdušných cílů na vzdálenost až do 470 km. Kromě toho je systém schopen sledovat činnost nepřátelského dělostřelectva, lokalizovat zdroj dělostřelecké palby a předvídat trajektorii dopadu dělostřeleckých granátů a střel. Mezi přednosti radaru patří i vysoká úroveň mobility, možnost rychlého nasazení a možnost dálkového ovládání. V souvislosti s tím můžeme zmínit, že radiolokátory ELM-2084 je možné převážet i na korbě vojenských vozidlech.
Radary ELM-2084 jsou už dnes nasazeny kromě Izraele například v Singapuru, v USA nebo v Kanadě. Z pohledu Slovenska je ovšem zajímavější to, že stejný typ radiolokátorů kupuje Česká republika a Maďarsko. Pro ilustraci, Česká republika zaplatí za 8 kusů 3D radiolokátorů ELM 2084 MMR (Multi-Mission-Radar) včetně příslušenství a zabezpečení logistické podpory 3,5 miliardy CZK (přibližně 125 000 000 eur). V případě Maďarska není přesný počet radarů znám, totéž platí o ceně zakázky. Co je však možné říct, je to, že akvizice stejného typu radarů, které budou využívat Česká republika a Maďarsko, zvýší nejenom obranyschopnost Slovenska, rovněž to přispěje k větší obranyschopnosti středoevropského prostoru a zvýší kompatibilitu vojsk. Akvizice stejného typu 3D by mohla i posílit ideu společného nákupu vojenské techniky v rámci V4, kterou se stále nedaří naplňovat.
Obecně lze vnímat výběr izraelských radarů pozitivně. Jde o radiolokátory, které jsou pořizovány některými členskými státy NATO a rovněž jsou kompatibilní se systémy velení a řízení protivzdušné obrany NATO. Kromě toho, možnost až 35procentního zapojení domácího průmyslu do dodávek nových radarů může slovenské ekonomice a obrannému průmyslu významně pomoci a přinést do země moderní technologie a know-how. Například v České republice je kromě státního podniku VTÚ hlavním partnerem při akvizici radarů ELM-2084 i soukromá společnost Retia. Nosnou platformu pro radary české armády budou tvořit nákladní vozy Tatra Force 8x8, které vyrobí automobilka Tatra Trucks. Slovensko by tedy mohlo, po vzoru České republiky, hledat partnery pro tento projekt i mezi slovenskými soukromými společnostmi z oblasti obranného průmyslu.