Současné i budoucí plány státních podniků ministerstva obrany

 01. 11. 2024      kategorie: CZ DIALOGY

Future Forces Forum letos přineslo velkou řadu inovací a odborných diskusí, stejně jako mnoho zajímavých produktů, řešení a technologií. Mezi vystavovateli byly i státní podniky ministerstva obrany, které na veletrhu demonstrovaly připravenost podílet se nejen na rozvoji českého obranného průmyslu, ale zejména schopnost poskytovat odpovídající servis a podporu Armádě České republiky. V této souvislosti jsme o rozhovor požádali všechny ředitele státních podniků resortu obrany, které se na letošním FFF prezentovaly – ředitele LOM PRAHA Jiřího Protivu, ředitele VOP CZ Vlastimila Navrátila a ředitele VTÚ Jiřího Kašpárka.

Video: Současné i budoucí plány státních podniků ministerstva obrany / CZ DEFENCE

Ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva ocenil velký zájem návštěvníků veletrhu o expozici státního podniku, zejména pak prezidenta republiky Petra Pavla nebo ministryně obrany Jany Černochové. O expozici státního podniku byl obrovský zájem také ze strany zahraničních delegací, například z Afriky. Delegáti se zajímali například o možnosti výcviku pilotů v CLV Pardubice. LOM PRAHA už totiž dávno nejsou jen opravny motorů. „My už necvičíme jenom piloty, neservisujeme a neopravujeme vrtulníkovou techniku řady Mi, ale rozšiřujeme se. Jdeme ruku v ruce s přezbrojováním Armády České republiky. Zapojili jsme se do programu H-1 vrtulníku Viper a Venom. Zapojili jsme se nedávno průmyslovou dohodou k letounu Embraer. A zároveň jsem moc rád, že jsme vlastně jako první v České republice podepsali průmyslovou dohodu s Lockheed Martin v programu F-35,“ uvádí v rozhovoru ředitel Protiva.

Kvůli novým aktivitám, například výcviku pilotů pro letouny 5. generace, je potřeba řadu věcí změnit, včetně výcvikových osnov a programů. S tímto faktem pak souvisí i větší využívání letišť, které LOM PRAHA provozuje. „Řekněme, že jsme obsadili jak Moravu, tak Čechy. V Pardubicích máme naše zázemí pro Centrum leteckého výcviku. Nicméně se ukazuje, že vzdušný prostor je tam relativně přetížený. Je to dáno tím, že česká armáda navyšuje požadavky na výcvik pilotů, co se týká počtu hodin. Proto zvažujeme, že bychom do budoucna více využili letiště v Přerově, se kterým disponujeme, a jsme vedeni jako provozovatel. Od 11. července letošního roku se můžeme chlubit tím, že jsme provozovatelem i letiště v Plzni-Líních, kde jsme napomohli k tomu zachovat do budoucna primárně provoz pro armádu, ale současně jsme umožnili, aby tam mohl zůstat provoz jako předtím,“ říká Jiří Protiva.

Foto: Prezentační stánek LOM PRAHA | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Prezentační stánek LOM PRAHA | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Spolu s přípravou na nový systém výcviku pilotů na letouny F-35 je naplánován také přílet nových cvičných proudových letounů L-39 Skyfox. „Když půjde všechno podle harmonogramu, tak očekáváme letoun někdy kolem Mikuláše. Následně budou pak přistávat v Pardubicích další tři letouny, které jsme koupili, a máme tam samozřejmě opci na další čtyři. Předpokládám, že do budoucna bude těch letounů potřeba více, protože nechceme jen reagovat na požadavky armády, ale chceme se více zapojit do aktivity NATO Flight Training Europe, a proto budeme potřebovat letounů víc, abychom uspokojili také požadavky zahraničních zákazníků,“ plánuje Protiva. 

Státnímu podniku LOM PRAHA se v oblasti rozvoje daří, kdy úspěšně reaguje na nové výzvy v rámci modernizace Vzdušných sil Armády ČR. „Jsem velmi rád, že táhneme za jeden provaz, a ono je to samozřejmě vidět i navenek. Státní podnik vykazuje kladné hospodářské výsledky a nebude tomu jinak ani letos. My předpokládáme zase o něco vyšší ziskovost státního podniku, a to nám samozřejmě dává možnost zpátky investovat finanční prostředky do jeho rozvoje. A možná na tomhle místě teď před koncem roku mohu říct, že máme ambici se přiblížit dvou miliardovým tržbám, což ve státním podniku LOM PRAHA nikdy nebylo,“ dodává ředitel státního podniku LOM PRAHA Jiří Protiva.

Foto: S ředitelem LOM PRAHA Jiřím Protivou | CZ DEFENCE
Foto: S ředitelem LOM PRAHA Jiřím Protivou | CZ DEFENCE

Trochu v jiné situaci je pak ředitel VOP CZ s.p. Vlastimil Navrátil. Ten po svém nástupu 1. září letošního roku musel především situaci v podniku stabilizovat. „Lidé tam byli tři čtvrtě roku bez jmenovaného ředitele. A na něj je v zákoně o státním podniku zvláštní paragraf, na jednu stranu má velké pravomoce, na druhou stranu samozřejmě odpovědnost a postižitelnost,“ říká nový ředitel VOP CZ. Ve státním podniku bylo hlavně zapotřebí celkově stabilizovat dosavadní situaci a poskytovat lidem informace o plánovaných postupech vedení. „Začal jsem se scházet se všemi lidmi, scházím se třeba s odbory, tam byla nějaká frekvence jednou za dva měsíce. Dneska se s nimi scházím každých 14 dní. Podle mě je důležité hlavně dávat informace online, aby věděli, co chci udělat nebo co dělám. To samé s dozorčí radou. V podstatě informuji dozorčí radu a ministerstvo jako vlastníka nad rámec toho, co musím dělat,“ vysvětluje Vlastimil Navrátil.

Foto: VOP CZ prezentoval svou novinku v podobě prototypu autonomního vozidla TAROS PYRO Explorer | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: VOP CZ prezentoval svou novinku v podobě prototypu autonomního vozidla TAROS PYRO Explorer | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Na letošním FFF státní podnik VOP CZ představil novinku v podobě autonomního robotického vozidla TAROS PYRO Explorer, které je určeno pro provádění pyrotechnického průzkumu v extrémně nebezpečných oblastech s možností rentgenové detekce nebezpečných objektů. Ředitel Navrátil je však celkově k projektu TAROS kritický. Tento původně unikátní výrobek totiž plně nevyužil svého komerčního potenciálu. „Předběhl svou dobu. Nicméně prodejní výsledky a místo na trhu si nachází v této podobě velice pomalu a náklady, včetně dotací a výzkumných prací a tak dále, jsou vysoké a podnik to bolí,“ přiznává ředitel Navrátil. Proto je podle něj důležité najít cestu, jak tento koncept v podniku i nadále udržet, avšak zároveň zajistit komerční efekt. „Do konce roku změníme koncepci. Čekám na přípravu strategie, kterou zjednodušíme. A bude sloužit více praktickým věcem, řekněme pro všechny, kdo o to budou mít zájem,“ plánuje Navrátil.

Důležitým momentem na FFF pak pro VOP CZ byl podpis memoranda s kopřivnickou Tatrou ohledně dodávky podvozků pro 29 kusů dílenských vozidel (v modifikacích pro údržbu, pásovou techniku a speciální výzbroj) v rámci projektu pořízení pásových BVP CV90 pro Armádu České republiky. Druhé podepsané memorandum mezi VOP CZ a státním podnikem LOM PRAHA se pak týkalo spolupráce v oblasti modernizace vojenské techniky Armády České republiky.

Foto: Ředitelé podniků VOP CZ a LOM PRAHA včera podepsali memorandum o spolupráci v rámci modernizace vojenské techniky Armády České republiky | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Ředitelé podniků VOP CZ a LOM PRAHA po podpisu memoranda o spolupráci v rámci modernizace vojenské techniky Armády České republiky | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Druhé včerejší memorandum pak státní podnik VOP CZ podepsal s kopřivnickou Tatrou | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Druhé memorandum podepsal státní podnik VOP CZ s kopřivnickou Tatrou | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Dalším očekávaným pozitivem je podle ředitele Navrátila využití potenciálu spolupráce se společností Thales a očekávané zařazení vozidla Bushmaster do veřejné soutěže, kterou se chystá resort obrany vypsat. „Z našeho pohledu si armáda musí říct, jestli ho chce nebo nechce a za jakých podmínek. Ale my se nemůžeme spoléhat jenom na zakázky z české armády. Vím, že o Bushmaster má zájem Velká Británie. Je tady možnost dodávky stovek možná tisíců těchto vozidel na Ukrajinu. My jsme připraveni to dělat nejen pro českou armádu, ale pro každého, kdo bude mít zájem,“ říká ředitel VOP CZ.

Klíčovým tématem pro státní podnik je průmyslová spolupráce na projektu CV90 pro AČR. V současnosti se podnik snaží splnit všechny závazky, které má vůči švédské společnosti BAE Systems Hägglunds.

Foto: Momentka z rozhovoru s ředitelem VOP CZ Vlastimilem Navrátilem  | CZ DEFENCE
Foto: Momentka z rozhovoru s ředitelem VOP CZ Vlastimilem Navrátilem | CZ DEFENCE

Třetím osloveným státním podnikem byl Vojenský technický ústav (VTÚ), který se také může pochlubit množstvím uzavřených projektů se zahraničními partnery, kdy funguje jako subdodavatel určitých komponentů. „Jsou to většinou projekty, které jsou spojeny s firmami Rafael nebo Elta, kde jsme jak subdodavatel – řekněme velitelských a řídících kontejnerů, tak se staráme i o tu byrokratickou část věci. To znamená, že se snažíme projekty zabezpečit po stránce certifikace, abychom je mohli provozovat v utajeném režimu,“ říká v rozhovoru ředitel VTÚ Jiří Kašpárek.

Lákadlem expozice VTÚ bylo lehké evropské vozidlo (LEV) Sabre od společnosti Arquus, na jehož vývoji se státní podnik podílel. „My jsme vyvinuli vozidlo, které bylo primárně určeno pro výsadkové vojsko a ucházeli jsme se v původním tendru a budeme se snažit ucházet i v tom tendru, který bude následovat. Samozřejmě máme ambice prodávat i jiným partnerům než jenom české armádě,“ říká ředitel Kašpárek.

Foto: Lehké evropské vozidlo (LEV) Sabre od společnosti Arquus, na jehož vývoji se  VTÚ podílel | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Lehké evropské vozidlo (LEV) Sabre od společnosti Arquus, na jehož vývoji se podílel VTÚ | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Jedním z působišť VTÚ je střežené pracoviště v areálu ve Vrběticích, kam byla přesunuta například výroba granátů pro AČR od společnosti Colt CZ Defence Solutions z holdingu Colt CZ Group. Jak se mohli čtenáři CZ DEFENCE dočíst, budovy i celý jejich provoz prošly náročnou a precizní rekonstrukcí, a ty tak splňují ta nejpřísnější kritéria pro výrobu granátů. 

Foto: Momentka z rozhovoru s ředitelem VTÚ Jiřím Kašpárkem | CZ DEFENCE
Foto: Momentka z rozhovoru s ředitelem VTÚ Jiřím Kašpárkem | CZ DEFENCE

Ředitel Kašpárek dále v rozhovoru zmínil důležitost vzájemné spolupráce a podpory mezi státními podniky. Pokud mají například státní podniky nedostatek výrobních kapacit, primárně hledají volné kapacity právě ve VTÚ. Vojenský technický ústav může také nabídnout servis v oblasti zkušebnictví. Dozvěděli jsme se, že státní podnik v současné době dokončuje zajímavý armádní projekt v podobě polní kuchyně. „Předpokládáme, že je to zlomový projekt v oblasti armádní logistiky, že se konečně přejde na moderní techniku, například na podvozku Tatra. I to samotné vybavení, které v té kuchyni bude, by mělo odpovídat 21. století,“ plánuje ředitel státního podniku VTÚ Jiří Kašpárek.

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP