Soutěž o dodávku lehkých útočných vozidel pro výsadkáře byla zahájena
V Národním elektronickém nástroji (NEN) pro administraci a zadávání veřejných zakázek byla nedávno zveřejněna dlouho očekávaná veřejná zakázka Lehké útočné vozidlo - nákup, tedy pořízení lehkých útočných vozidel (LÚV) o hmotnosti do 9,5 tuny, v první fázi pro potřeby 43. výsadkového pluku, kde nová vozidla nahradí dosluhující Land Rover Defender 130 Kajman. Armáda požaduje přepravitelnost vrtulníkem Boeing CH-47 Chinook.
Foto: Potřeba nových LÚV pro výsadkový pluk je nezpochybnitelná. Vozidla LR Defender Kajman jsou stará a své si již odsloužila. | 43. výsadkový pluk
Celkem jde o 159 kusů v šesti modifikacích (celkem 75 bojových vozidel LÚV-B, 27 velitelských LÚV-V s kapacitou 6+1, a 17 spojovacích LÚV-S, 18 nosičů PTŘS Spike LR II - LÚV-PTŘS, 13 nosičů minometu Expal M-86 - LÚV-MIN, 9 průzkumných LÚV-Pz s kapacitou 4+1) včetně zbraňové zástavby, 13 kusů valníkových přívěsů (pro LÚV-MIN) a munice, a dále pořízení náhradních dílů a dílenských prostředků k provádění údržby a oprav; průvodní a provozní dokumentace; a zaškolení určených osob včetně předání učebních pomůcek.
Dodávky mají proběhnout ve čtyřech etapách: I. etapa do 15.10.2023 - po jednom vozidle od každé modifikace, II. etapa do 15.10.2024 (17 bojových, 7 velitelských, 4 spojovací, 8 nosičů PTŘS, 6 nosičů minometů, 4 průzkumná), III. etapa do 15.10.2025 (16 bojových, 10 velitelských, 7 spojovacích, 4 nosiče PTŘS, 6 nosičů minometů, 4 průzkumné) a IV. etapa do 15.10.2026 (41 bojových, 9 velitelských, 5 spojovacích a 5 nosičů PTŘS).
Vozidla dodaná v I. etapě projdou kontrolními zkouškami provedenými Vojenským technickým ústavem s.p. (VTÚPV ve Vyškově) a vojskovými zkouškami u určeného útvaru. Na dodaná vozidla, přívěsy a dílenské prostředky bude uplatněno státní ověřování jakosti.
Foto: Průzkumné vozidlo dlouhého dojezdu – Long Range Patrol Vehicle (LRPV) – Gepard vychází z platformy legendární Toyoty Land Cruiser řady 70. | Jan Zilvar / CZ DEFENCE
Pro všechny modifikace platí následující společné požadavky:
"Je požadováno vozidlo s uspořádáním náprav 4x4, s otevřenou kabinou avšak s možností konfigurace ochrany osádky před nepříznivými povětrnostními vlivy v chladných klimatických podmínkách, chráněnou ochranným rámem a s užitečnou hmotností min. 2 000 kg. LÚV je vybaveno odnímatelnou přepravní plachtou. Vlastnosti vozidla musí umožnit plnohodnotné vedení bojové činnosti výsadkových sil a průzkumných jednotek, tj. musí zajistit přepravu požadovaného počtu osob, umožnit zabudování zbraní zajišťujících dostatečnou palebnou sílu a realizaci úprav vozidla pro zabezpečení požadované úrovně balistické, protiminové ochrany a jízdní vlastností dle níže požadovaných parametrů. Vozidlo musí být koncipováno tak, aby bylo možné provést modulárně přestavbu jeho balistické ochrany dle aktuálního stupně ohrožení, a to jen vlastními silami osádky vozidla a při použití běžných dílenských prostředků v poli."
Dále je požadována jednotnost podvozku, modularita systému balistické ochrany, komplexní integrace výzbroje, komunikačních a informačních technologií a pomocného vybavení výsadkových sil pro samostatné plnění bojových úkolů mimo základnu po dobu minimálně 2 dnů, a jednotný systém základní údržby, oprav a logistické podpory.
Technické parametry vozidel nejsou překvapením a odpovídají tomu, jak byl záměr dosud prezentován (nejpozději od března 2020, kdy byl zahájen průzkum trhu):
- Uspořádání náprav: 4 x 4
- Maximální délka (mm): 6 500
- Maximální šířka (mm): 2 100
- Maximální výška přepravní (mm): 1 900
- Maximální výška bojová (mm): 2 600
- Minimální nájezdový úhel – přední: 40°
- Minimální nájezdový úhel – zadní: 30°
- Minimální užitečná hmotnost (kg): 2 000
- Maximální poloměr zatáčení (m): 15
- Maximální rychlost minimálně (km/h): 110
- Minimální dojezd na silnici (km): 700
- Minimální měrný výkon motoru při plném provozním zatížení a s balistickou ochranou STANAG 4569, Ed. 3 Level 2: 24 kWt-1
- Maximální celková hmotnost – balistická ochrana STANAG 4569, Ed.3 Level 2: 9 500 kg
- Elektrický systém vozidla: 24 V
- Minimální brodivost bez přípravy (mm): 700
- Minimální stoupavost:55 %
- Minimální boční náklon: 22°
- Převodovka: Manuální nebo automatická s ruční předvolbou
Výsledkem zmíněného průzkumu trhu z roku 2020 bylo 14 možných řešení od 12 z 20 oslovených společností. Jejich seznam nebyl oficiálně publikován, ale je pravděpodobné, že mezi vozidly byla vozidla z Izraele (Plasan SandCat), ze Švýcarska (MOVAG Eagle), ze Spojených států (Oshkosh JLTV), Saúdské Arábie (Nimr SOV Mk2 Ajban), ale i z České republiky v podobě vozidel Gepard od společnosti Toyota Dajbych nebo vozidlo vyvíjené společností Zetor. Velmi diskutované a výše uvedeným parametrům stále odpovídající je nejtěžší z možných platforem: vozidlo HMT 400 4x4 Jackal od společnosti Supacat. Černým koněm soutěže se pak může stát Flyer 72 od amerických společností General Dynamics a Flyer Defense LLC, který v množství více než tisíce kusů nasazuje Special Operation Command armády USA (pod označením M1288 GMV 1.1), a který byl k vidění na letošních Dnech NATO v Ostravě-Mošnově.
Foto: Lehké útočné vozidlo Flyer 72 Heavy Duty | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Lhůta pro podání žádostí o účast je 8. listopadu do 9:00. Po případném vyloučení uchazečů, kteří nesplní požadovanou kvalifikaci, budou zbývající vyzváni k podání nabídek. Ministerstvo dosud pracovalo s předpokládanou částkou 5,5 miliardy korun.