TADEAS – nový obrněnec na podvozku Tatra

 20. 09. 2024      kategorie: Téma

Kopřivnická společnost Tatra Defence Vehicle (TDV) před nedávnem dokončila stavbu prototypu nového pancéřovaného vozidla na podvozku Tatra 6x6, které nese označení TADEAS. Vozidlo se vyznačuje konstrukcí s velkou variabilitou, počítá se s řadou různých verzí a modifikací, přičemž je určeno jak pro ozbrojené síly, tak pro civilní použití.

Foto: TADEAS – nový obrněnec na podvozku Tatra | TDV
Foto: TADEAS – nový obrněnec na podvozku Tatra | TDV

TADEAS (zkrácené označení pro TAtra DEfence Armoured Solution) na podvozkové platformě Tatra 6x6 rozšiřuje výrobní portfolio TDV o vozidlo s široce variabilním použitím. Vzniklo na základě spolupráce TDV s tradičním partnerem, automobilkou Tatra Trucks. Design vozidla měl na starosti průmyslový designér Lukáš Taneček, který mj. připravil i designové řešení exteriéru a interiéru třetí generace Tatry Force, jejíž verze určená pro vojenské použití se poprvé představila na letošním veletrhu Eurosatory v Paříži. TADEAS využívá nejen podvozek a motory z třetí generace Tatra Force, ale rovněž novou palubní elektronickou platformu včetně řady shodných komponentů pracoviště řidiče a přístrojové desky.

Foto: MTV 6x6 Heron | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: MTV 6x6 Heron na veletrhu MSPO 2024. Jedná se o ekvivalent vozidla TADEAS v provedení pro polský trh | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Nová nástavba s vysokou odolností a prostorným interiérem

Vozidlo TADEAS je primárně určeno pro zástavby elektronických systémů a pro použití v rolích velitelských vozidel, ženijních prostředků, spojovacích a komunikačních vozidel, pancéřovaných sanitních automobilů, ale v neposlední řadě také jako speciální vozidla pro záchranáře, hasiče, policii atd. TADEAS spadá do střední až těžké váhové kategorie. Užitečná hmotnost může dle úrovně výbavy a ochrany činit až 10 tun, přičemž celková hmotnost může dosáhnout až 30 tun při délce více než 8 metrů se záďovými schránami pro převoz vybavení. 

U konstrukce nástavby konstruktéři využili výhody podvozku Tatra s centrální nosnou rourou tak, že zadní část nástavby nainstalovali přes příčníky přímo k podvozku. Díky tomu má interiér nástavby velkou vnitřní výšku při celkové výšce vozidla nepřesahující 2 900 mm za použití pneumatik 16.00 R20. Nástavba je svařovaná z pancéřové oceli, přičemž s pomocí přídavného pancéřování celková úroveň balistické ochrany dosahuje až level 4 dle STANAG 4569. Ve střeše mohou být dle potřeb uživatele umístěny průlezy, kruhová otočná lafetace, případně dálkově ovládaná zbraňová stanice (RCWS).

Foto: Druhá náprava je u vozidla TADEAS posunuta blíže ke třetí nápravě – rozvor tak činí 2 952 + 2 150 mm | TDV
Foto: Druhá náprava je u vozidla TADEAS posunuta blíže ke třetí nápravě – rozvor tak činí 2 952 + 2 150 mm | TDV

Vozidlo je řešeno jako dvouprostorové s motorem v přídi, který je krytý výraznou kapotou, jež může být opatřena balistickou ochranou. Pod kapotou jsou soustředěny i další systémy vozidla, jako např. kondenzér klimatizace, nádrž na hydrauliku (v případě montáže navijáku, opěrných noh atd.) a jiné, a to tak, aby byly v případě potřeby rovněž chráněny. Nástavba je jednoprostorová s optickým rozdělením na dvě části. V přední části s jedním párem bočních dveří je místo pro řidiče a velitele, případně i pro třetího člena osádky. 

Za sedačkou řidiče je soustředěna veškerá elektronika, řídící jednotky a rozvaděč s jističi, ve spodní části jsou pak vozidlové baterie v uzavřené schráně přístupné zvenku, s ohledem na zjednodušení údržby a výměny jsou navíc montované na výsuvném držáku. Za velitelem je pak umístěn kompletní filtroventilační systém (s výměnou filtrů zvenčí vozidla) a nad ním pak systém klimatizace a topení. Prostor vpravo před sedačkou velitele je volný a je určen pro montáž zákaznické výbavy (notebooky, ovládání RCWS, či jiných systémů). 

Za předním (řídícím či technologickým) prostorem pak pokračuje prostor v základní verzi určený pro až 11členný roj vojáků nebo pro již zmíněné speciální vestavby. Do vozidla se nastupuje pomocí elektrohydraulicky ovládané sklopné zadní rampy. Prostor na zadním čele korby pak může být využit pro umístění skříní na nářadí a výbavu (v základním provedení vozidla), případně pro montáž speciální výbavy, jako jsou opěrné nohy, výsuvný stožár apod. Konstrukční záměr dělené korby umožňuje nabídnout i variantu s pouze přední částí kabiny pro osádku s tím, že zadní prostor bude využit jako plošina či základna pro umístění zbraňového systému, systému pro vypuštění dronů, případně pro cisternu na vodu, hasivo apod.

Tatrovácký podvozek a široký výběr pohonných jednotek 

Podvozek je klasické tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými polonápravami se vzduchovým odpružením. První a třetí náprava jsou řiditelné, přičemž poloměr zatáčení činí pouhých 7 metrů. Druhá náprava je posunuta blíže k třetí nápravě – rozvor tak činí 2 952 + 2 150 mm. Všechny nápravy mají nosnost 10 tun a jsou opatřeny systémem centrálního dohušťování kol za jízdy. U vozidla TADEAS jsou použity nápravy s redukcemi v kolech nové generace, které umožňují volbu buď bubnových či kotoučových brzd.

Foto: TADEAS vznikl na základě spolupráce TDV s tradičním partnerem, automobilkou Tatra Trucks | TDV
Foto: TADEAS vznikl na základě spolupráce TDV s tradičním partnerem, automobilkou Tatra Trucks | TDV

Konstrukce vozidla TADEAS (a to včetně neměnného tvaru přední kapoty a nárazníku) je navržena velmi univerzálně s ohledem na použití různých motorů. Základem nabídky jsou modernizované osmiválcové vzduchem chlazené motory Tatra řady T3-928 RE s elektronicky řízeným vstřikovacím čerpadlem o objemu 12,7 l ve třech výkonových verzích – 300 kW / 2100 Nm (Euro III), 340 kW / 2 250 Nm (Euro V) a 370 kW / 2 400 Nm (bezemisní). Ty doplňují kapalinou chlazené šestiválcové motory Caterpillar C9.3B o objemu 9,3 l s přepínatelným výkonem 395 kW / 2 000 Nm (Euro III) a 447 kW / 2 265 Nm (bezemisní – tzv. battle mode), případně Cummins ISL o objemu 8,9 l s výkony na úrovni cca 300 kW, a to jak ve verzi Euro III, tak Euro VI. Motory mohou být kombinovány s plně automatickými převodovkami Allison, nebo ZF Ecolife II, případně automatizovanou variantou ZF Traxxon. V podvozku je vždy zastavěna dvoustupňová přídavná převodovka Tatra s možností řazení neutrálu. 

Foto: Zadní prostor je v základní verzi určený pro až 11členný roj vojáků (na snímku) nebo pro speciální vestavby | TDV
Foto: Zadní prostor je v základní verzi určený pro až 11členný roj vojáků (na snímku) nebo pro speciální vestavby | TDV

Maximální rychlost vozidla činí 90 km/h při použití pneumatik o rozměru 16.00 R20, případně 110 km/h pro pneumatiky 14.00 R20. TADEAS je standardně vybaven dvěma oddělenými palivovými nádržemi (vlevo a vpravo) o celkovém objemu 400 litrů, což zajišťuje dojezd na silnici na úrovni až 700 km. Dvojice nádrží byla zvolena pro zvýšení bezpečnosti a akceschopnosti při poškození jedné z nich – nádrže navíc mohou být chráněny pancéřováním nebo mohou být opatřeny samozacelovacím (self-sealing) systémem.

 Autor: Michal Pivoňka

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP