Testovací jízda v novém Land Rover Defender
Nedávno jsme měli možnost si vyzkoušet jízdu v novém terénním vozidle Land Rover Defender, který byl v Čechách poprvé představen na začátku února. Základní informace o novém Defenderu včetně našich prvních pocitů z jízdy si můžete přečíst níže.
Land Rover si dal s vývojem novinky poměrně načas a tu dobu využil k opravdovému testování. Při testování najezdil 1,2 milionu kilometrů v nejtěžších terénech od pouští po velehory. Inženýři ho vystavovali extrémním teplotám, prachu a další zátěži. Dokonce ho promáčeli 85000 litry obarvené vody v simulátoru monzunových dešťů. Ale nový Defender je moderní auto, takže testy probíhaly třeba i na okruhu, aby konstruktéři vyladili chování a všemožné asistenční systémy pro jízdu na silnici.
Co se týče motorů, zákazníci si mohou vybrat ze dvou dieselových a dvou benzinových variant o výkonu od 200 do 400 koní. Jak je u Land Roveru zvykem, nabízí mnoho variant výbav. Zmíním zajímavé pakety, kterými si „Defíka“ přizpůsobíte svému životnímu stylu – Explorer, Adventure, Country nebo Urban Pack. Netradiční je pak uspořádání sedadel, kdy i krátká 90 nabízí řešení se šesti místy (třemi v první řadě). Dlouhá 110 pak může být až sedmimístná. Co se týče praktičnosti, za všechno mluví čísla jako 3,5 t taženého přívěsu, 300 kg nosnosti střechy nebo až 1076 l zavazadlového prostoru.
Foto: Land Rover si dal s vývojem novinky poměrně načas a tu dobu využil k opravdovému testování. Při testování najezdil 1,2 milionu kilometrů v nejtěžších terénech od pouští po velehory. | Jaguar Land Rover
Zajímavostí je také fakt, že Defender vzniká v novém závodě v Nitře. To může být důležité např. vzhledem k brexitu, rychlým dodávkám vozů/dílů nebo společným nákupům institucí ČR a SR. Jedná se o první a nejmodernější evropskou továrnu Jaguar Land Roveru mimo Britské ostrovy (kromě smluvní výroby elektromobilů v rakouském Magna Steyer).
My jsme se projeli ve verzi rozvoru 110, tedy v té nejpoužívanější. Kratší rozvor 90 se údajně chystá až příští rok. První, co vás poměrně mile překvapí, je vnitřní prostor vozidla. Při své výšce 187 cm jsem měl spoustu místa nad hlavou, což by samozřejmě ocenili například vojáci s helmami na hlavách. Vozidlo také mělo po obou stranách na středním sloupku masivní madlo, které jsem využil při nastupování/vystupování a jsem si jist, že ještě více by toto ocenili vojáci obtěžkáni všelijakou výstrojí.
Testovací Defender byl vybaven spoustou různých doplňků a asistentů jako je např. systém Terrain Response 2, kdy pomocí speciálního kamerového systému na displeji vidíte pouze přední kola vozidla a terén, takže to na vás opravdu působí, jako by byl zbytek auta průhledný. Předpokládám, že vojenská verze Defenderu by všechny různé vychytávky a asistenty ve své výbavě neměla, avšak i základní výbava vozidla je na velmi slušné úrovni.
Foto: Testovací Defender byl vybaven spoustou různých doplňků a asistentů jako je např. systém Terrain Response 2, kdy pomocí speciálního kamerového systému na displeji vidíte pouze přední kola vozidla a terén, takže to na vás opravdu působí, jako by byl zbytek auta průhledný. | Jaguar Land Rover
Nový Defender má samonosnou karoserii a hodně lidí tvrdí, že bez rámu není žádný offroad úplný. Já si to nemyslím, protože v tuhosti nové karoserie Defenderu problém opravdu není a jízdní vlastnosti měl velmi dobré. Chápu však fakt, že starší typy Defenderů měly tu výhodu, že se díky pevnému rámu mohly přizpůsobit konkrétním potřebám (pick-up, sanita, jeřáb apod.), což u samonosných karosérií prostě nelze. Více informací o novém Defenderu se můžete dozvědět v níže uvedeném videu.
Video: Testovací jízda v novém Land Rover Defender / YouTube
Stávající Land Rovery slouží v mnoha armádách po celém světě a s aktuální chystanou výměnou vozového parku naší armády se otázka nabídky nového Defenderu nabízí. Podle technických parametrů i prvních dojmů z testovací jízdy se zdá, že by naše armáda mohla o Defenderu přemýšlet jako o vhodném nástupci stávajících zastaralých vozidel UAZ a Defender. Jedná se o moderní auto, navazuje na vyzkoušené stávající vozy a vyrábí se na Slovensku se spoustou českých subdodavatelů. Vozidlo také objektivně splňuje parametry terénní, bezpečnostní, ekologické, logistické i sociálně ekonomické.