Armáda nakupuje podvodní skútry pro příslušníky 601. skupiny speciálních sil
601. skupina speciálních sil generála Moravce potřebuje pro plnění svého určení exkluzivní vybavení, což potvrzuje i nedávno vypsané výběrové řízení, ve kterém se poptává šestice podvodních skútrů, které členům 601. skss umožní nepozorovaný rychlý pohyb pod vodní hladinou, a to zejména pro naplnění operačních potřeb a deklarovaných schopností AČR.
Foto: 601. skupina speciálních sil generála Moravce potřebuje pro plnění svého určení exkluzivní vybavení, což potvrzuje i nedávno vypsané výběrové řízení, ve kterém se poptává šestice podvodních skútrů. (ilustrační foto) | Seacraft
601. skupina speciálních sil je od 1. ledna 2015 součástí Armády České republiky. Tato jednotka poskytuje strategický nástroj, jenž svými jedinečnými schopnostmi významně přispívá k zabezpečení bezpečnosti a obrany naší země. Svojí bohatou historií a především vynikajícími výsledky si 601. skupina speciálních sil vybudovala značné renomé a to nejen v rámci ozbrojených sil České republiky, ale i v zahraniční komunitě speciálních sil. Svými schopnostmi, dovednostmi, přístupem k plnění zadaných úkolů a vysokou profesionalitou představuje tato jednotka také hodnotný a efektivní příspěvek České republiky do mezinárodních operací Severoatlantické aliance, případně jiných koaličních uskupení našich spojenců. I z tohoto důvodu jsou nákupy pro speciály většinou značně rozdílné oproti tomu, co je kupováno pro běžné armádní potřeby.
V rámci zmíněného výběrového řízení se konkrétně poptává 6 podvodních skútrů ve dvou provedeních – menším a větším. Menší skútr, kterého se pořizují 4 kusy, musí mít maximální hmotnost 16 kilogramů (bez navigačního zařízení) a větší skútr by pak měl mít hmotnost do 24 kilogramů (bez navigačního zařízení). Oba pak shodně nesmí délkou přesáhnout 90 centimetrů a musí utáhnout minimálně 140 kilogramů. Zatímco u menšího ze skútrů se požaduje provozní doba minimálně 45 minut (při provozu maximální rychlosti) a dojezd minimálně 4 km, u většího ze skútrů je požadován minimálně dvojnásobek obou hodnot. Pracovní hloubka by měla být pro oba skútry min. 100 metrů, a to v mořské a vnitrozemské vodě. Skútry by se měly pod vodou pohybovat rychlostí min. 4 km/h. Obě verze by pak mělo být možné vypouštět minimálně z pětimetrové výšky nad hladinou.
Skútry by měly být vybaveny LCD displejem. Poměrně zajímavým prvkem příslušenství je pak navigace, která by měla splňovat následující parametry:
- Elektronický hloubkoměr v rozsahu 0-300 m
- Modul pro měření ujeté vzdálenosti a rychlosti průtokoměrem
- Časovač se stopkami
- Elektronický kompas
- GPS přijímač
- Navigační systém se systémem GPS pro snímání polohy MGRS při plavání na hladině i pod vodní hladinou do hloubky nejméně 10 m
Samozřejmostí je vysoká odolnost skútru, možnost volby barvy z nabízených možností atd. Podle výše uvedených specifikací výběrového řízení je jisté, že podvodní skútry našim speciálům zajistí zas o něco efektivnější plnění zvláštních úkolů.
Zdroj: Ministerstvo obrany ČR