Hodnocení hrozeb pro USA pro rok 2025 – inspirace pro Českou republiku
Na konci března bylo Úřadem ředitele národního zpravodajství zveřejněno roční hodnocení bezpečnostních hrozeb ohrožujících USA Annual Threat Assessment 2025 (ATA 2025). Odpovědnost za zpracování a vydání již nesla nová ředitelka Národního zpravodajství USA Tulsi Gabbardová.

Hlavní zjištění a strategické závěry ATA 2025
Dokument ATA 2025 je veřejně dostupný na stránkách Úřadu ředitele národního zpravodajství a každý si může tento třicetistránkový dokument podrobně prostudovat. Proto se v tomto článku nebudeme podrobně věnovat jeho obsahu, ale pouze si shrneme hlavní zjištění a strategické závěry obsažené v dokumentu.
Hlavní zjištění:
- Stále pokračující a rostoucí ohrožení od nestátních aktérů – zejména od teroristických organizací a transnacionálních zločineckých sítí, které se neustále adaptují na nové podmínky pro své působení, posilují své technologické schopnosti a využívají všechny možnosti pro zvyšování své strategické i operační efektivity (jsou klíčovou komponentou v oblasti hrozeb souvisejících zejména s nelegální migrací).
- Trvale narůstající potenciál hrozeb od států-rivalů (Čína, Rusko, Írán, KLDR – „osa zla“), které pro své působení využívají široké spektrum nástrojů (kybernetické útoky, dezinformace, vojenský tlak, ekonomickou expanzi apod.), které se trvale technologicky adaptují na maximální možnou úroveň, hybridizují do efektivních národních i mezinárodních struktur a snaží se stabilizovat svou pozici a maximalizovat svou váhu v nově vznikajícím multipolárním uspořádání globálního prostředí.
- Stále narůstá ohrožení prostřednictvím kybernetických nástrojů působení v národním i mezinárodním měřítku, a zejména se pak zvyšuje potenciál ohrožení různých prvků kritické infrastruktury.
- Stále rostoucí potenciál nelegální migrace zůstává negativním multiplikátorem z hlediska udržování mezinárodní bezpečnostní stability.
Klíčové strategické závěry:
- Nutnost komplexního přístupu ke konkurenci se státy jako Čína a Rusko, který bude vyžadovat trvalé udržování a rozvíjení vojenské síly, diplomatické aktivity a technologické převahy.
- Nutnost trvalého posilování kybernetické bezpečnosti, zejména pak zajištění adekvátní ochrany a obrany kritické infrastruktury.
- Nutnost modernizace zpravodajských schopností tak, aby byly schopné eliminovat globální hrozby včetně hybridního působení, a tím zvětšovat efektivitu eliminace hybridního působení.
- Nutnost integrace národních a mezinárodních bezpečnostních systémů v rámci vznikajícího multipolárního prostředí tak, aby byly schopné eliminovat globální hrozby včetně hybridního působení globálního charakteru.
I když výše uvedená hlavní zjištění a klíčové strategické závěry jsou především směřována na americkou bezpečnostní komunitu, jsou i vhodným doplňkem podobných úvah realizovaných jinými státy včetně České republiky.
Proces zajišťování bezpečnosti a role zpravodajských služeb
Proces zajišťování bezpečnosti státu lze rozdělit do 4 fází:
A. Analýza bezpečnostního prostředí (hrozby a rizika)
B. Tvorba bezpečnostní politika (cíle, zdroje)
C. Tvorba bezpečnostních schopností
D. Nasazení bezpečnostních schopností
Účast a role zpravodajských služeb v rámci jednotlivých fází může být různá – to bude záviset na působnosti konkrétní zpravodajské služby a jejích schopnostech.
Tento dokument je vytvářen na základě spolupráce jednotlivých zpravodajských služeb, které se podílí na analýze bezpečnostního prostředí, a je tak vytvářen jako zpravodajská syntéza velkého množství zpravodajských informací, které mají ale výhradně strategický charakter a význam (nejsou v něm žádné operační či taktické informace). V procesu jeho tvorby je vytvářen jako klasifikovaný (utajovaný) dokument, po jeho dokončení je deklasifikován a stane se z něj veřejně dostupný dokument.
Tento dokument je periodicky vytvářen každý rok, což je dáno vysokou dynamikou změn v bezpečnostním prostředí. Jde o dokument, který je vhodným základem pro diskusi a využití při tvorbě bezpečnostní politiky státu. To potvrzuje i Tulsi Gabbardová, která jasně v úvodu vymezuje obsah a formu použití tohoto dokumentu a říká, že dokument ATA 2025 je určen všem, kteří se podílí na formování bezpečnostní politiky USA.
Realizace fáze B zajišťování bezpečnosti státu musí v demokratické společnosti probíhat veřejně – což ale znamená jasné pochopení, čeho se taková veřejná diskuse může týkat. Předmětem takové diskuse může být:
- Hodnocení aktuálních ohrožení státu (hrozby a rizika)
- Formulace strategických cílů a priorit zajišťování bezpečnosti a obrany státu
- Zdrojové zajištění zajišťování bezpečnosti a obrany státu
- Právní rámec zajišťování bezpečnosti a obrany státu;
Pro takovou diskusi lze vytvářet různé vstupní podklady – jako je např. ATA 2025. Výstupem těchto diskusí pak mohou být různé strategické dokumenty.
Při realizaci fází C a D již nelze vést otevřené diskuse, které by mohly vést ke ztrátě strategických nebo operačních výhod vůči potenciálním protivníkům. V rámci těchto fází by diskuse (i dohled) měla probíhat výhradně v režimově utajovaném prostředí. Jedinou výjimkou může být situace, kdy je cílem veřejně prezentovat něco, co má sloužit k odstrašení potenciálních protivníků.
Inspirace pro Českou republiku
Dokument ATA 2025 jistě stojí za to, aby byl pečlivě prostudován a využit k poučení bezpečnostní komunity v České republice. V České republice se žádný otevřený dokument podobný ATA 2025 nevytváří. Optimalizace fungování národního zpravodajského systému zatím nepokročila do integrační fáze, která by mohla vytvořit reálné schopnosti pro tvorbu dokumentů podobných ATA 2025 v rámci českého zpravodajského systému. Je smutné, že jsme se o to ani nepokusili například prostřednictvím společné aktivity zpravodajského a akademického sektoru (tyto schopnosti totiž existují).
Strategická diskuse o zajišťování bezpečnosti a obrany České republiky tak zatím probíhá jen formou neproduktivního politického soupeření. Jestli a kdy se to změní, lze těžko odhadnout – současná hybridní politika odehrávající se v sociálně-bublinovitém prostředí nedává moc šancí pro hledání adekvátního společenského konsenzu v otázkách bezpečnostní politiky státu. To se nám v budoucnu může fatálně vymstít.
Zdroj: ATA 2025