Jak vybrat ideální osobní vozidlo 4x4 pro armádní účely
Před několika dny jsme zde psali o tom, že Ministerstvo obrany (potažmo AČR) se rozhodlo s předstihem před původně planovanou dobou obměnit část automobilového parku. Konkrétně kategorii lehkých terénních vozidel, bez kterých si žádná armáda nemůže své fungování ani představit. V současnosti jsou v AČR tyto vozidla reprezentovány zastaralými automobily UAZ 469 společně s mladšími stroji Land Rover v několika modifikacích. Společně s potřebou nových vozidel pro naši armádu se rozpoutala veřejná diskuse, jaká vozidla vlastně vybrat, která jsou pro nás vhodná, která nikoliv a jaké požadavky by vlastně měly automobily splňovat.
Foto: UAZ 469B ve službách AČR | army.cz
V souvislosti s touto diskusí, zatím vedenou v „laické“ rovině, je vhodné zmínit zajímavý článek motoristického žurnalisty Jeremyho Clarksona známého především z pořadů Top Gear (později Grand Tour). Toto „zamyšlení“ je citací z jeho knihy Léta s Top Gear a rozhodně stoji za přečtení.
Pokud jste mladá, poněkud zmatená slečna, která si právě u kadeřníka přečetla něco o tom, jak její velké SUV zabíjí polární medvědy, skutečně není nic těžkého najít pro vás nějakou menší náhradu, která medvědy tolik zabíjet nebude. Váš stávající Range Rover je v podstatě pětimístný sedan, takže si můžete pořídit BMW řady 5, Audi A6, Audi A4, BMW řady 3, Mercedes třídy C, Mercedes třídy E, Ford Mondeo, Vauxhall Astra, Vauxhall Vectra, Ford Focus nebo kterýkoli z milionu Nissanů, Toyot, Škodovek, VW, Citroěnů či Fiatů. Pokud vám na medvědech záleží opravdu hodně, doporučuji pořídit si tramvajenku. Ano, chápu, žijete v Surrey, kde na silnici občas narazíte na ulomenou větev nebo námrazu, ale věřte mi, takové překážky dokážete překonat i v autě, které nemá pohon všech čtyř kol. Jo, vážně to jde. Na mou duši na psí uši. Určitě už jste taky slyšeli, že se prodeje vozů s pohonem na všechna kola v listopadu propadly o 15 procent a většina analytiků automobilového průmyslu odhaduje, že nejinak tomu bude i v roce 2007.
Foto: Nyní se ve službách české armády nachází cca 740 vozů Land Rover Defender v provedeních
Takže si myslím, že to výrobcům automobilů dříve či později taky dojde a přestanou je vyrábět úpině. To je špatná zpráva pro armádu. Přinutíme-li naše hochy vyměnit Land Rovery za. Renaulty Espace, bude to, jako kdybychom jim namísto bagančat dali vietnamky. Nebude to fungovat. Právě čtu knihu o historii britských jednotek zvláštního nasazení - je mnohem lepší než Atlas mraků, který zrovna čte moje žena a dozvěděl jsem se zajímavou skutečnost. Navzdory oblíbenému mýtu nebyla SAS nikdy součástí Long Range Desert Group. Vyšla z přepadových komand a LRDG využívali jenom jako taxikáře.
A mám jeden ještě zajímavější poznatek. Tihle kluci jezdili v klasických náklaďácích s pohonem na dvě kola a používali je i v poušti. Dnes přiznávají, že to bylo setsaframentsky ošemetné. To bych řekl. Zkoušeli jste někdy jezdit po poušti? Když se budete snažit držet co nejnižší otáčky a využít k tahu nízký krouticí moment, zapadnete do písku. Půjdete-li do vysokých otáček a necháte protáčet kola, zapadnete do písku. A jestliže otáčky udržíte kdekoli mezi tím, zapadnete do písku. Jezdit po písku autem s pohonem na dvě kola je jako snažit se zamést vzduch pomocí smetáčku a lopatky. Prostě to nejde. Ale tihle kluci to dokázali. Kopali, lapali po dechu, lopatami odhazovali písek a tlačili své náklaďáky přes měkké úseky, zatímco po břidlici přejížděli rychleji a doufali, že jim setrvačnost pomůže překonat další dunu. Ale nesmělo jí být zas tak moc. Kdyby totiž na vrcholek vyjeli příliš rychle, vyhodilo by je to do vzduchu. Jeden pině naložený náklaďák to prý nezvládl a letěl třicet metrů. A když přistál, zlomil řidiči páteř.
Foto: Land Rover Defender 110 SOV II
SAS měla celou řadu důvodů, proč se zbavit LRDG, a nejvýše na seznamu byla jejich náchylnost ke krádežím. Dokázali z armádních zásob ukrást cokoli, mezi jiným ale i pár nových modelů amerických džípů. Namontovali na ně dvojici kulometů, jeden dopředu, druhý dozadu, a vyrazili do pouště, kde na zemi vyhodili do povětří víc italských a německých letadel, než by ve vzduchu dokázal sestřelit i ten nejlepší pilot.
Když to trochu zjednoduším, náhon na všechna čtyři kola pomohl Británii vyhrát válku v severní Africe. A využívají ho i dnes v boji proti Talibánu a povstalcům v Iráku. Ale zatímco Američané se nebrání pokroku a nahradili své džípy novými Humvee, Británie ještě stále používá vůz postavený na starožitnosti z druhé světové války. Land Rover Defender. Loni v Basře se mi dostalo cti řídit armádní Land Rover a bylo to, jako kdybych vstoupil do časového portálu a vrátil se o dvě sté let zpátky. Už jsem viděl stromy, které rostly rychleji. A těžiště má výš než bedla. K velkému pobavení Američanů jim říkáme Snatch Vehicles a jejich hlavním úkolem je dostat vojáka co nejrychleji na bitevní pole a zase zpátky. Fakt dobrý. Když se v nich pokusíte o jakýkoli rychlejší pohyb, převrátí se, a jediné, co jim v tom může zabránit, je ten nejmenší motor na světě.
Posadili mě za volant a předstírali útok na auto vedle nás. Zabrzdil jsem tak prudce, až pneumatiky zakvílely, vojáci zezadu vyskákali, z druhého vozu vytáhli „zraněného" a do auta hodili granát, aby nepadlo do rukou nepříteli. A když seržant zabouchával zadní dveře našeho auta, řval na mě, jak to umějí jenom v armádě: "Jed', jed', jed'". Snažil jsem se. Fakt jsem se hrozně snažil. Ale vyrazili jsme rychlostí, kterou by i Jane Austenová nazvala vycházkovou. Když jsem se v té šnečí rychlosti snažil otočit a dostat nás do „bezpečí", myslel jsem, že se převrátíme a rozmačkáme muže, kteří se vykláněli z věžiček na střeše a kryli nás shora.
Foto: Land Rover Defender 130 Kajman
Prý dostává Británie na jihu Iráku pěknou nakládačku a mě to vůbec nepřekvapuje. Zapomeňte na lepší lepší vesty a lepší nemocnice — to všechno je sice důležité — ale naši vojáci potřebují lepší, rychlejší a vyváženější transportéry. Na mysl se mi pořád dere Bowler Wildcat vybavený plamenomety a kulomety. Po tom by nejspíš sáhla SAS, kdyby se psal rok 1943 a oni bojovali s Rommelem. Pak je tu můj Land Rover s osmiválcem o objemu 3,9 litru. Ten by armáda dostala, kdyby byla Británie císařstvím, kterému vládne císařovna, nebo alespoň královstvím, kterému vládne král. My jsme dnes ale zemí, které vládne, no, ehm, muž, takže na to můžeme zapomenout.
V současnosti je plán takový: nahradit Land Rovery vozem nesoucím název Panther. Vypadá jako mini Humvee a navrhli ho výhradně pro vojenské účely, takže na radaru vrhá jen nepatrný stín, jede celkem rychle a dá se na něj namontovat tolik pancíře, kolik se jen pánům velitelům zlíbí. Zní to skvěle, ale vyrábí ho Iveco, které vlastní Fiat, což je samozřejmě v pořádku... alespoň prozatím. Bohužel není Fiat momentálně ve velmi dobré kondici, takže je docela dobře možné, že ho někdo koupí. A to by mohl být problém. Kdo ho koupí? Číňani? Libyjci? Severní Korejci? Třeba je napadne, že nejlepší pancíř je z lepenky.
Pravda je taková, že britští vojáci by měli používat britské výrobky. Měli by jezdit v Land Roverech a Land Rover by měl už dnes pracovat na novém Defenderu. Místo toho se ale snaží přežít ve světě, ve kterém zmatené ženštiny posedlé medvědy už dál nechtějí jezdit v Range Roverech. Nejspíš už brzy budeme po našich vojácích chtít, aby svou vlast bránili v severokorejských Fiatech Uno. Až sem jsme to tedy dopracovali. Vypadá to, že nás čeká závod. Zabijeme polární medvědy dříve, než dostanou šanci zabít oni nás?
Zdroj: Jeremy Clarkson. 4x4