L-39 Skyfox – první praktické zkušenosti pilotů-instruktorů z LOM PRAHA
Od října 2024 probíhá přeškolovací výcvik pilotů Centra leteckého výcviku (CLV) státního podniku LOM PRAHA na nové podzvukové proudové letouny L-39 Skyfox, které rozšíří stávající portfolio výcvikových letounů. Samozřejmě nás zajímaly i první zkušenosti pilotů-instruktorů s novým letounem, proto jsme se za nimi vydali, abychom se jich osobně zeptali.
Na úvod zmiňme, že Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA bude provozovat čtyři nové podzvukové letouny L-39 Skyfox (před oficiálním pojmenováním Skyfox měl letoun označení L-39NG) na základě kontraktu mezi výrobcem AERO Vodochody a státním podnikem LOM PRAHA, který byl podepsán v listopadu 2022 s možností opce na další čtyři stroje. Podpis smlouvy pro vodochodskou firmu znamenal především velmi důležitou referenci, LOMu PRAHA zase nákup nových cvičných letounů umožňuje pokračovat ve výcviku taktických pilotů AČR na stejné, avšak modernější platformě letounu L-39. Výroba čtyř letounů L-39 Skyfox určených pro Centrum leteckého výcviku byla zahájena v květnu loňského roku, první dva letouny by pak měl být do Pardubic dodány do konce letošního roku, zbylé dva stroje by se k nim měly připojit začátkem léta 2025 a následně by měl začít plnohodnotný výcviku na těchto letounech. Zavedení nového typu letounu do leteckého výcviku v CLV umožní postupné uzemnění předchozích typů L-39C, kterým postupně dobíhá jejich životní cyklus.
Předpokládaná hodnota zakázky bude činit 2,1 miliardy korun, z toho 1,3 miliardy tvoří samotné náklady na pořízení nových letounů. Zbytek ceny bude zahrnovat související produkty a služby, především jde o pozáruční podporu, jejíž cena je garantována až do roku 2028. Kromě letounů LOM PRAHA dostane speciální a výškovou výstroj, prostředky pro přežití, úvodní výcvik pilotů a pozemního personálu, pozemní vybavení, počáteční sady náhradních dílů a spotřebního materiálu, systémy pro plánování a rozbor letů a pozemní výcvikový systém.
Nové letouny L-39 Skyfox bude Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA využívat pro různé druhy výcviku (základní i pokročilý), při nichž se piloti budou učit principům použití proudových letounů při plnění bojových úkolů. Pořizované letouny budou primárně sloužit pilotům Vzdušných sil Armády ČR, ale počítá se s nimi i pro výcvik zahraničních pilotů.
V souvislosti s provozem nových letounů L-39 Skyfox proběhne také výstavba nového centra pozemní přípravy, kde se kromě jiného bude nacházet certifikovaný letecký simulátor (FMS – Full Mission Simulator) letounu L-39 Skyfox, který dodá firma VR Group, dceřiná společnost státního podniku LOM PRAHA. Dokončení hrubé stavby nového centra je plánováno na leden 2025 a od února by měla být zahájena instalace samotného simulátoru.
Jak bylo zmíněno v úvodu, s novým letounem L-39 Skyfox již třetí měsíc létají zkušení piloti-instruktoři Centra leteckého výcviku Tomáš Merta a Ervín Ehm, kteří jsou v CLV již instruktory na letounech L-39C a v rámci své předchozí služby ve Vzdušných silách Armády ČR působili jako instruktoři na stíhacích letounech JAS-39 Gripen. V souvislosti s příchodem nového výcvikového letounu L-39 Skyfox jsme oba piloty požádali o krátký rozhovor, kdy nás nejprve zajímalo, jak takový přeškolovací výcvik na nový letoun vypadá.
Výcviková část obou zmíněných pilotů-instruktorů se konala přímo u výrobce, tedy v areálu společnosti Aero Vodochody, a trvala zhruba 25 letových hodin. Přeškolovací výcvik se skládal ze základního výcviku, v rámci kterého piloti dosáhli statutu PIC (pilot in command – velitel letounu) a mohou tak samostatně létat se strojem ve dne v noci, za všech povětrnostních podmínek. Druhou částí byl pak vlastní instruktorský výcvik, na jehož konci piloti získali kvalifikaci instruktora, který může následně vyvážet nové instruktory či studenty v CLV. Přeškolování dalších dvou instruktorů pak bude probíhat od začátku roku 2025 již přímo v Centru leteckého výcviku v Pardubicích. Na jaře příštího roku tak bude CLV disponovat celkem čtyřmi vyškolenými piloty-instruktory na nový letoun L-39 Skyfox, avšak časem by se měl tento počet ještě rozšiřovat. Dodejme ještě, že výcvik v Aero Vodochody probíhal na dvou letounech L-39 Skyfox určených pro CLV, kdy se kromě výcviku pilotů-instruktorů na druhém stroji školil také technický personál.
První praktické osobní zkušenosti s letounem L-39 Skyfox hodnotí pilot Tomáš Merta následovně: „Já jsem velmi spokojen. Když to porovnám s L-39C, tak nový Skyfox disponuje full glass cockpitem – dvěma velkými barevnými displeji, průhledovým displejem či systémem HOTAS. Celkově je kokpit letounu moderní a uživatelsky přívětivý. Součástí výbavy je i moderní výstroj pilota jako například anti G kalhoty, vesta a maska, což bude pro studenty skutečný krok do moderního letectva.“ Ohledně výkonnosti a aerodynamiky letounu L-39 Skyfox nám Tomáš Merta sdělil, že přestože je motor v novém letounu téměř stejně výkonný, jako je v předchozí generaci „C“, tak se díky jiným charakteristikám motoru se nový letoun zdá pocitově daleko silnější. „Můžeme si dovolit akrobatické obraty nad výškou 4 kilometrů, což s céčkem prostě nešlo a díky nové avionice je létání ve složitých povětrnostních podmínkách či snížené viditelnosti více přívětivější,“ pokračuje Merta s tím, že se díky tomu snižuje nárok na pilota, protože mu systém napovídá, co má dělat. „Letoun je také velmi živý, tedy rychle reaguje na změny polohy řídících pák, má lepší akceleraci, deceleraci a rozhodně splňuje všechny prvky požadované pro novou výcvikovou platformu pro budoucí bojové piloty,“ hodnotí pilot-instruktor své praktické zkušenosti s L-39 Skyfox.
Jako obrovský benefit pak Merta vidí ve virtuálním výcvikovém systému (virtual training system), kterým nový výcvikový letoun disponuje. V praxi to znamená, že přestože letoun nemá radar fyzicky, díky zmíněnému systému ho má alespoň virtuální, takže pilot může zachytit cíl či provádět vzdušné boje na velkou vzdálenost, což letoun L-39C neumožňoval. S virtuálním radarem tak instruktor dokáže nastavit například imaginární cíl ve velké vzdálenosti, který letí na výcvikový letoun, a žák se pak musí v této simulaci naučit ovládání radaru, aby daný cíl našel, zamkl a následně na něj může dělat přepad, a to bez nutnosti dalšího stroje ve vzduchu. Virtuální výcvikový systém umožňuje kromě virtuálních cílů na virtuálním radaru v praxi automaticky sledovat i další letící stroje L-39 Skyfox díky spojení datalinkem. Pokud je datalinková stanice na zemi a propojena se simulátorem, mohou cvičit společně jak piloti na zemi, tak ve vzduchu. Ve virtuálním výcvikovém systému lze cvičit i pozemní hrozby, jako je například raketové vojsko. „Za mě se jedná skutečně o ohromný skok dopředu,“ uzavírá první zkušenosti s letounem L-39 Skyfox pilot-instruktor Tomáš Merta s tím, že nový letoun usnadní přechod na letadla 4,5 generace a vyšší.
Na internetových diskusních fórech se někdy objevuje mylný laický názor, že nový letoun L-39 Skyfox je pouze facelift původního letounu L-39C. Zeptali jsme se tedy Tomáše Merty, jaký rozdíl mezi oběma letouny vidí jako profesionál. „Je to, jako byste porovnávali starou Škodu Octavia z roku 2000 se zcela novou Octavií. Tvar je samozřejmě podobný s určitým faceliftem, ale uvnitř jsou moderní displeje, dotyková obrazovka a řidič má mnohem lepší pohodlí při řízení a podobně. Vnitřek je tedy úplně jiný,“ popisuje Merta.
Vzhledem ke zvýšené poptávce Vzdušných sil Armády ČR po nových pilotech taktického letectva by se podle Tomáše Merty v budoucnu jistě hodilo rozšíření flotily čtyř letounů L-39 Skyfox o další kusy.
Na první zkušenosti s letounem L-39 Skyfox jsme se zeptali také druhého pilota-instruktora Ervína Ehma. „Zatím mám velmi pozitivní zkušenosti a myslím, že letadlo je velmi vhodné pro výcvik mladých pilotů. Letoun jde takzvaně za pákou, nemá tedy několikavteřinové zpoždění, tak jak tomu je u letounu L-39C s motorem AI. Letoun je lehčí a velmi dobře se ovládá i ve větších výškách,“ popisuje Ehm, kterému u cvičného letounu trochu chybí funkce autopilota a autothrottlu, aby se pilot mohl více věnovat taktické situaci či práci s radarem.
V rozhovoru s Ervínem Ehmem jsme také diskutovali význam leteckých simulátorů, které podle něj značně urychlují a zefektivňují výcvik. „Na co jsme kdysi potřebovali ve vzduchu 150 letových hodin, tak za mě nyní potřebujeme například jen 100 hodin, přitom část výcviku na simulátoru je i díky glass cockpitu plnohodnotná. Na pilota trénujícího v simulátoru navíc můžeme vyvíjet mnohem větší tlak bez rizika nehody či zranění pilota a platí tak pravidlo „těžko na cvičišti, lehko na bojišti“. Pilot si danou misi prostě nadriluje v simulátoru, takže je naživo při reálné misi v letadle již velmi dobře připraven,“ říká Ervín Ehm. Tento trend širšího využívání simulátorů je prý běžný i u pilotů letounů 4+ generace a výše. „Dnes jsou ty simulátory tak dokonalé, že piloti stráví například 100 hodin na simulátoru a pak 100 hodin ve vzduchu, což se v minulosti nedělo,“ uzavírá pilot-instruktor Ervín Ehm. V CLV se prozatím optimální poměr mezi letovými hodinami na novém simulátoru a ve vzduchu dolaďuje, avšak zatím převládají reálné letové hodiny.