Ministryně obrany rozetla gordický uzel – prapory 7. brigády se mohou těšit na CV90. Letectvo na F-35
Rozuzlení nákupu pásových BVP je mnohými očekávané a vítané, přesto formou a rychlostí rozhodnutí spíše nečekané. Vláda na dnešním jednání udělala zásadní rozhodnutí v oblasti akvizic a modernizace Armády ČR. Kabinet rozhodl o zrušení tendru na bojová vozidla pěchoty a následně pověřil ministryni obrany Janu Černochovou, aby zahájila jednání se švédskou vládou o pořízení bojových vozidel CV90. K podpisu smlouvy na nová BVP by pak mělo dojít do podzimu příštího roku. Ministryně rovněž dostala mandát pro jednání s americkou vládou o nákupu víceúčelových nadzvukových letounů F-35 Lightning II. Armáda České republiky, resp. především mechanizované prapory 7. mechanizované brigády by tak měly dostat do výzbroje švédské vozidlo CV90 od společnosti BAE Systems. Do cílové rovinky tendru, který fakticky skončil poté, kdy ostatní uchazeči odmítli nové podmínky ministerstva obrany, již Švédové nastupovali v roli favorita. Zřejmým důvodem byl úspěch jejich nabídky na Slovensku, přičemž ekonomická výhodnost jejich řešení z hlediska pořizovací ceny byla pravděpodobná již od začátku. V případě nadzvukového letectva se potvrzují informace, že MO a AČR dává přednost přezbrojení na letouny 5. generace od americké společnosti Lockheed Martin.
Foto: Vláda na dnešním jednání udělala zásadní rozhodnutí v oblasti akvizic a modernizace Armády ČR. Kabinet rozhodl o zrušení tendru na bojová vozidla pěchoty a následně pověřil ministryni obrany Janu Černochovou, aby zahájila jednání se švédskou vládou o pořízení bojových vozidel CV90. K podpisu smlouvy na nová BVP by pak mělo dojít do podzimu příštího roku. Ministryně rovněž dostala mandát pro jednání s americkou vládou o nákupu víceúčelových nadzvukových letounů F-35 Lightning II. | Jan Zilvar / CZ DEFENCE
Konkrétní podmínky a parametry akvizice budou teprve upřesněny. Očekávat lze určité změny až ústupky, díky kterým se konečná pořizovací cena vozidel přidrží původně zamýšlené částky necelých 52 miliard korun vč. DPH. Ta bude v platbách nepochybně rozložena do několika let.
Slovensko nedávno rozhodlo o pořízení 152 vozidel tohoto typu, ovšem s kanónem ráže 35 mm, a zaplatí za ně přibližně 1,668 miliardy eur vč. DPH, tj. asi 42 miliard korun. Slovensko a Česká republika se tím přidají k dosavadním sedmi uživatelům tohoto typu (Švédsko jich má přes 500 kusů, Finsko, Norsko a Estonsko přibližně po stovce, Dánsko 45, Nizozemsko na 150 a Švýcarsko bezmála dvě stovky) a mohou těžit z jejich zkušeností a vzájemné podpory při výcviku i údržbě vozidel během jejich životního cyklu.
Foto: Armáda České republiky, resp. především mechanizované prapory 7. mechanizované brigády dostanou do výzbroje švédské vozidlo CV9030CZ od společnosti BAE Systems. (ilustrační foto) | BAE Systems
Na rozdíl od Slováků, kteří si vybrali variantu s 35mm kanónem, se AČR z logistického hlediska racionálně přidrží ráže 30 mm, a kolová (Pandur II) i pásová (CV90) platforma tak budou sdílet stejný druh munice (30x173mm NATO) a stejnou zbraň, tedy Mk44 Bushmaster II.
Soutěž na pásová BVP běžela v České republice od března roku 2019 a zažila celou řadu odkladů a průtahů. Zásadním způsobem ji, podle očekávání mnohých, zkomplikovaly loňské sněmovní volby a výměna vlády. Po volbách na základě doporučení expertní komise vyřadil ministr obrany Metnar nabídky všech tří uchazečů, ale soutěž neukončil. Důvodem byly neúplné nabídky - žádný z uchazečů se dostatečně důkladně nevypořádal z vyplněním odpovědí na 9000 otázek týkajících se všech náležitostí nabídky. Šlo přitom o nedostatky spíše v řádu desítek, tedy relativně velmi malého počtu.
Tendr tím byl de facto pozastaven a očekávalo se rozhodnutí nové ministryně obrany. Jana Černochová nejprve zadala u advokátní kanceláře Havel & Partners vypracování právní analýzy stavu zakázky, a po jejím vyhodnocení bylo přijato rozhodnutí o úpravě podmínek. Na prvním místě pak platil požadavek explicitního souhlasu všech tří uchazečů s novými podmínkami, jinak by byl tendr zrušen. To se také stalo, když GDELS a Rheinmetall tyto upravené podmínky tendru odmítly.
Všeobecně bylo očekáváno oslovení všech tří výrobců (a možná i dalších - spekulovalo se o možnosti, že se do hry vrátí společnost PSM s vozidlem Puma), a zjednodušený proces výběru na základě upravených požadavků, na jehož konci by byla zahájena jednání o mezivládní dohodě a nákupu vozidel vybraného dodavatele. Namísto toho ministryně Černochová, nepochybně pod dojmem parametrů původní zářijové nabídky BAE Systems a také průběhu a výsledku slovenské akvizice, rozhodla o zahájení jednání s touto společností.
Výsledek akvizice pásových BVP možná do jisté míry předznamenává také budoucí nákup samohybných minometů ráže 120 mm. V současnosti AČR disponuje pásovým vozidlem PRÁM-S na podvozku BVP-1. Dosud nebylo rozhodnuto, má-li být nová zbraň na kolovém, nebo na pásovém podvozku, ale s ohledem na rozdíly mezi 4. brigádou rychlého nasazení a 7. mechanizovanou brigádou nelze vyloučit ani to, že by byly pořízeny dvě různé platformy – kolová pro 4. brigádu rychlého nasazení (logicky na podvozku KBVP Pandur II) a pásová pro 7. mechanizovanou brigádu (zde by na základě podobné logiky mohlo jít o vozidlo na podvozku CV90 – tedy švédský samohybný minomet Grkpbv 90 Mjölner).
Sloužit v AČR budou CV90 minimálně 20, ale spíše 30 a více let. V každém případě je rychlost, s níž ministryně obrany přistoupila k řešení v podstatě pozdě zahájené a neúměrně protahované modernizace výzbroje mechanizovaných praporů 7. brigády, překvapením. A to veskrze pozitivním. Zjednodušíme-li to, lze říci: stačilo opravdu chtít, zjednodušit proces a vybrat dodavatele. Vzít na sebe odpovědnost výběru, rozhodnout a armádě poskytnout to, co potřebuje. Z technického a taktického hlediska by 7. mb dokázala velmi dobře využít jakékoli ze tří nabízených vozidel. Důležitější pak z tohoto úhlu pohledu bude v rámci dalších jednání otázka průmyslové spolupráce při výrobě a zejména údržbě vozidel CV90 během jejich životního cyklu a způsob zapojení společností českého obranného průmyslu do jejich dalších modernizací.
V souvislosti s výše uvedeným jsme také požádali o vyjádření společnost BAE Systems, která reagovala následovně: "Jsme potěšeni rozhodnutím, které dnes oznámila Vláda České republiky, zahájit přímé jednání s vládou Švédska o nákupu vozidel CV90. Věříme, že CV90 MkIV je pro Českou republiku tou nejlepší možnou volbou a těšíme se, že české vojáky brzy přivítáme v rozšiřujícím se exkluzivním klubu uživatelů, až se připojí k dalším 7 evropským státům, které mají ve svých vozových parcích již 1 300 vozidel v 15 variantách.
BAE Systems je připravena podpořit vlády České republiky a Švédska v jejich diskusích s cílem zajistit úspěšnou realizaci projektu. Tento mezivládní program by přinesl zásadní výhody i českému obrannému průmyslu. BAE Systems investovala značné úsilí do budování vztahů s českými průmyslovými partnery a mnozí jsou již součástí našeho dodavatelského řetězce. Nyní máme příležitost tyto vztahy dále rozšířit."
Současně dochází k ohlášenému posunu v dalším z velmi sledovaných projektů. Ministerstvo obrany a Armáda České republiky preferují americké řešení pro nadzvukové letectvo, tedy letouny 5. generace Lockheed Martin F-35 Lightning II. V plánu je pořízení 24 strojů pro výzbroj dvou letek a Vzdušné síly AČR se tím zařadí po bok řady spojeneckých zemí, které tento letoun již ve své výzbroji mají, zařazují jej, nebo o jeho pořízení vážně uvažují. Parametry akvizice a detaily kontraktu zatím nejsou konkretizovány, a nelze než zopakovat, že jde o mimořádně ambiciózní projekt.
Foto: Ministerstvo obrany a Armáda České republiky preferují americké řešení pro nadzvukové letectvo, tedy letouny 5. generace Lockheed Martin F-35 Lightning II. | Shutterstock
Kromě finanční náročnosti samotného nákupu, provozu a údržby letounů F-35 přinese nezbytnost výrazných změn v logistickém zázemí, přeškolení a doplnění personálu, apod. Krok je nepochybně motivován vůlí k posílení transatlantických vazeb České republiky, jak se k němu přihlásila vláda ve svém programovém prohlášení.
Ministerstvo obrany v krátkém čase rozhoduje o množství zásadních, a také velmi nákladných akvizičních projektů. Sázka na švédskou cestu v případě pásových BVP může být kromě výsledku objektivního posouzení nabídky (resp. očekávatelné nové nabídky) také určitou formou "kompenzace" pro Švédsko z hlediska rozhodnutí přezbrojit nadzvukové letectvo americkými letouny F-35. Spolu s německými tanky Leopard 2 A7+, izraelským protiletadlovým systémem SPYDER a francouzskými samohybnými houfnicemi CAESAR tak bude Česká republika spoléhat v dodávkách nejnákladnější a technologicky nejnáročnější techniky na dodavatele z pěti zemí: USA (nadzvukové letouny a bitevní a víceúčelové vrtulníky), Izrael (SHORAD), Francie (děla), Německo (tanky) a Švédsko (BVP a PVO krátkého dosahu).