Oshkosh pro AČR: Místo pokusů ověřená platforma
Kromě potřeby nových terénních vozidel 4x4 pro AČR, které by měly nahradit již značně zastaralá vozidla UAZ 469 a LR Defender se zkusme také podívat na možnou náhradu lehkých pancéřovaných vozidel Iveco LMV. Tato kategorie vozů totiž bývá s blížícím se výběrovým řízením často skloňována.
Na více než stovku obrněných vozidel IVECO sloužících v naší armádě lze často přímo od vojáků zaslechnout kritiku, která se týká hlavně zdlouhavého servisu, nespolehlivosti vozidel a mizerné dostupnosti náhradních dílů, takže část techniky je nepojízdná. To může být způsobeno mimo jiné i tím, že v Čechách existuje pouze jediný autorizovaný dodavatel podvozků i oprav, který si určuje ceny i termíny. Kategorie lehkých víceúčelových, pancéřovaných vozidel zasluhuje obměnu, a proto se zkusme logicky zamyslet nad tím, jaký vůz by dosavadní Iveca dokázal reálně nahradit. Od případné nové platformy si vojáci totiž slibují kromě modernější konstrukce, vyššího výkonu a lepší ochrany osádky právě i lepší logistiku. Předem se vyhýbám fantasmagorickým představám, či vozidlům z Ruska. Dle dosavadní praxe víme, že tudy cesta nevede.
Foto: Vozidla Iveco LMV v Afghánistánu | militaryleak.com
Iveco LMV má čtyřdveřovou kabinu, která pojme v základním provedení celkem pět osob včetně řidiče, v zadní části vozidla je k dispozici nákladový prostor. Před kruhový průlez s poklopem ve střeše kabiny lze umístit věž s optickými přístroji napojenou na elektronický systém s obrazovkou umístěnou ve vnitřním prostoru vozidla. Věž je dále vybavena kulometem nebo granátometem. Celý věžový komplet lze ovládat bezpečně přes počítač joystickem, v boji tak střelec nemusí riskovat a stát při střelbě v poklopu u zbraně. Rozměry jsou DxŠxV 4790x2200x2050mm při hmotnosti 7 tun. Vůz pohání common-railový motor tovární výroby plnící Euro 3 s výkonem 140kW, což při hmotnosti vozidla není mnoho. Vozidlo má dojezd zhruba 500 kilometrů. V AČR jich slouží v různých konfiguracích celkem 120, přičemž první dodávka byla v roce 2009, jde tedy již o poněkud o „vousaté“ vozy staré více než 10 let. Vozy Iveco jsou využívány zejména v Evropě, přičemž jimi disponují i naši sousedé na Slovensku, kde však aktuálně probíhá tendr na nová vozidla kategorie J-LTV.
Foto: Pancéřované vozidlo Oshkosh M-ATV kategorie MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) v Sýrii, 2018 | Wikimedia Commons
Když se zamyslíme nad možnou reálnou náhradou, či doplněním vozového parku AČR, je v kontextu s dosavadními nákupy z USA, velkým favoritem americké bojové vozidlo Oshkosh JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Právě Oshkosh v americké armádě částečně nahrazuje vozy HMMWV (Humvee) a přichází se zcela novou platformou, která je špičkou na trhu. Jde o nový vůz, který vzešel z výběrového řízení ze dne 25. srpna 2015, kde oproti Oshkoshi neuspěla řada konkurentů věhlasných značek. Fakt, že vítězem tendru byla jednoznačně vyhlášena firma Oshkosh s obrněncem L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle), jenž z hlediska spolehlivosti a odolnosti porazil vozidla značek AM General a Lockheed Martin, znamená opravdu mnoho.
Foto: Oshkosh JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) | Wikimedia Commons
Vůz nabízí řadu konfigurací, možnost instalace mnoha zbraňových systémů včetně protitankových řízeních střel. Oshkosh není rozhodně brzdou provozu, disponuje výkonným motorem Gale Banks Engineering 866T, tzn. armádní modifikace 6,6litrového agregátu General Motors L5P Duramax. Produkuje výkon zhruba 254 kW, o jehož přenos na všechna čtyři kola se stará šestistupňová samočinná převodovka Allison 2500SP. Automobil o provozní hmotnosti okolo 4600 kg dosahuje max. rychlosti 110 km/h a palivová nádrž vystačí na 480 km jízdy. Oproti Ivecu jde o poměrně veliký vůz. Celková délka činí 6,2 m, na šířku L-ATV měří 2,5 m a na výšku po strop kabiny 2,6 m, takže je také o dost větší než rozměrný „Humvee.“ Osádka je dostatečně chráněna, nicméně v případě potřeby jde doinstalovat další přídavné pancéřování, které vůz mohou posunout až na úroveň vozů MRAP.
Foto: Oshkosh L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle) | Wikimedia Commons
Americká armáda má nyní objednány desítky tisíc kusů těchto vozidel, takže pokud budeme brát v potaz možnost nákupu od vozidel Oshkosh přímo od vlády USA cestou programu Foreign Military Sales, naše armáda by mohla výše uvedené vozy získat za stejnou cenu, jako je nakupuje americká vláda v objemu desetitisíců kusů. Co víc si může malá armáda s objednávkou desítek nebo stovek kusů přát, než získat podíl na obrovské množstevní slevě pro největší ozbrojené síly na světě? V České republice společnost Oshkosh Defence zastupuje firma STV GROUP, která vozidlo za velkého zájmu veřejnosti i vojáků prezentovala např. na veletrhu IDET 2019 v Brně.
Foto: V České republice společnost Oshkosh Defence zastupuje firma STV GROUP, která vozidlo prezentovala např. na veletrhu IDET 2019 v Brně. | FB STV GROUP