Vojenská mobilita je stále velkou výzvou

 05. 09. 2024      kategorie: Téma

Když se ponoříme do historie, tak pravděpodobně první, kdo pochopili, že „silnice má takový význam jako obě místa, která spojuje“, byli Římané. Pro vojenské účely to platí dvojnásobně, kdy je potřeba vybudovat komplexní a efektivní dopravní systém, který musí odpovídat požadavkům dané doby a musí umožnit volnost pohybu ozbrojených sil. Požadavky na vojenskou mobilitu vycházejí jak z vojenských potřeb, tak z reálných možností vynaložit dostatečné zdroje k zabezpečení této mobility.

Dopravní infrastruktura

Důležitou ambicí členských zemí NATO a EU je vytvořit dopravní infrastrukturu s dostatečnou kapacitou, která umožní přesun vojenských vozidel bez omezení plynulosti civilní dopravy. Důležitou součástí opatření budou také postupy a pravidla pro přesuny a přepravu nadměrné techniky a nebezpečného nákladu přes území cizího státu. V této souvislosti je také nezbytně nutné sladit požadavky při překračování státních hranic.

Vytvořením komunikační a železniční sítě však vyžaduje také následné udržování v řádném stavu včetně rekonstrukcí v souladu s novými požadavky, jako například požadavky na vyšší nosnost mostů nebo železničních vozů. Vzhledem ke stavu komunikací, zejména mostů a podjezdů, budou přesuny těžké bojové techniky velkou výzvou. I když se stav dopravní infrastruktury v České republice (ČR) za poslední léta zlepšil, řada nedostatků stále přetrvává a zároveň přibývají nové požadavky, jako je vyšší nosnost mostů a přepravních prostředků.

Foto: Hodnocení plnění kvalitativních požadavků | ŘSD
Foto: Hodnocení plnění kvalitativních požadavků | ŘSD

Příkladem aktuálního požadavku na přepravu nové techniky v AČR, pro kterou je požadována vyšší nosnost, než tomu bylo dříve, je zabezpečení pohybu nedávno pořízených tanků Leopard 2A4 s hmotností 55,2 tun. Pokud je přepravována tato technika na podvalníku, bude nutné počítat s ještě větším zatížením.

V souvislosti k potřebě zabezpečit přesuny spojeneckých tanků a nyní nově obdržených tanků Leopard 2A4 se již netrpělivě očekává pořízení nových doprovodných mostů s MLC 80 („Military Loading Capacity 80“), určených pro pásová vozidla do hmotnosti 72,58 tuny a kolová vozidla do hmotnosti 83,45 tuny.

Vojenská mobilita v ČR

V době míru dopravní infrastruktura významně napomáhá ekonomickému rozvoji, avšak neměli bychom zapomínat na potřeby ozbrojených sil. Zejména v souvislosti s úkoly vyplývajícími ze systému kolektivní obrany je nutné při plánování a realizaci úprav stávající silniční a železniční sítě počítat s požadavky, které vyplývají z technických a taktických charakteristik bojové techniky národních a spojeneckých vojenských jednotek. Je zřejmé, že se tyto požadavky mohou výrazně měnit i se změnou bezpečnostní situace. Vzhledem k současnému konfliktu na Ukrajině a na základě vyhodnocení trendů dalšího vývoje je potřeba počítat zejména s přesuny spojenců přes naše území za účelem posílení východního křídla.

Vojenská mobilita je pro evropskou bezpečnost a obranu zásadní. Ozbrojené síly členských států NATO a EU musí být schopny rychle a v dostatečném rozsahu reagovat na krize, které propuknou v zájmovém prostoru těchto států. Konflikt na Ukrajině dokládá, jak důležitá je schopnost co nejrychleji a nejefektivněji přepravovat vojenskou pomoc. K plnění úkolů v této oblasti bude potřeba udržovat nejen komunikační a železniční sítě, ale také infrastrukturu pro doplnění pohonných hmot (PHM) a maziv. K vytvoření požadovaného stavu by mělo přispět vybudování sítě logistických uzlů pro přepravu a podporu operací.

Foto: Příkladem aktuálního požadavku na přepravu nové techniky v AČR, pro kterou je požadována vyšší nosnost, než tomu bylo dříve, je zabezpečení pohybu nedávno pořízených tanků Leopard 2A4 s hmotností 55,2 tun. | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Příkladem aktuálního požadavku na přepravu nové techniky v AČR, pro kterou je požadována vyšší nosnost, než tomu bylo dříve, je zabezpečení pohybu nedávno pořízených tanků Leopard 2A4 s hmotností 55,2 tun. | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

K bezproblémovému přeshraničnímu přesunu vojenského personálu a prostředků bude nutné optimalizovat, tedy i zjednodušit legislativu a související procedury. Nemělo by dojít k tomu, aby zejména v době krize bylo narušováno plnění úkolů kvůli nepromyšlené byrokracii.

Další postup a vývoj

I v oblasti vojenské mobility se počítá se zapojením nových technologií k zabezpečení vojenských přesunů. Jedním z příkladů je zapojení aditivní výroby (AM), která může poskytovat pro zabezpečení vojenských přesunů náhradní díly a umožňovat provádění některých oprav. 

Další posun vpřed je podmíněn, a to zejména v mezinárodním měřítku, vytvořením a přijetím společných standardů.

Česká republika se v souvislosti se zabezpečováním strategických přepravních kapacit aktivně zapojila do několika významných programů, projektů a iniciativ, pomocí kterých se jí daří či plánuje zabezpečit chybějící strategické přepravní kapacity.

ČR také prověřuje procedurální a regulatorní postupy při zabezpečování mezinárodních tranzitních přeprav, přesunů vlastních a cizích sil. K tomu se využívá rovněž zapojení do mezinárodních cvičení, během nichž se prověřuje také interoperabilitu mezi členskými státy NATO a EU. Pozorně jsou rovněž vyhodnocovány zkušenosti z konfliktů, zejména současného konfliktu na Ukrajině.

V souvislosti s konfliktem na Ukrajině vyvstaly nové otázky týkající se potřeby propojení dopravních cest se sousedními zeměmi východního křídla NATO a EU.

S ohledem na značný nárůst požadavků a tím i finančních prostředků na budování dopravní infrastruktury je potřeba maximálně podporovat a realizovat projekty dvojího užití („dual use“), které integrují civilní potřeby s požadavky na vojenskou mobilitu. 

Host Nation Support

Vojenská mobilita nesouvisí jen se samotnou komunikační a železniční sítí, popř. leteckou přepravou, ale také s logistickým zabezpečením přesunujících se jednotek. V případě spojeneckých jednotek jde o zabezpečení hostitelským státem, tzv. „Host Nation Support“ (HNS). V rámci HNS bude nutné zabezpečit např. dostatečné zásoby pohonných hmot (PHM), munice, připravit místa k odpočinku, opravárenská zařízení, zabezpečit zdravotní péči či zásobování potravinami a dalšími požadovanými službami. V souvislosti s HNS a zabezpečením plynulosti přesunů vojenského materiálu a personálu je potřeba také úzké spolupráce s NATO a dalšími partnery včetně zřízení dopravních uzlů na zvolených trasách.

Závěrem

Manévr vojsk včetně přesunů bojové techniky, materiálu a vojáků na delší vzdálenosti je jedním ze základních požadavků pro úspěšné vedení bojových operací. Přesuny vojsk musí být realizovány organizovaně s potřebným zabezpečením a s bojovou připraveností odpovídající situaci.

Zdroj: Armáda ČR, Ředitelství silnic a dálnic

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP