Leopard 2 a jeho speciální podpůrné verze – budoucnost pozemních sil AČR
Česká republika se v prosinci 2022 zařadila do dlouhého seznamu uživatelů německých tanků Leopard 2, když od Německa obdržela první zánovní obrněnec verze Leopard 2A4. Posléze se k němu připojily další exempláře, jichž má být celkem čtrnáct. To ale představuje pouze první krok, jelikož se od začátku předpokládala také pozdější modernizace těchto vozidel na novější provedení a rovněž pořízení zcela nových tanků. V květnu 2023 tak česká vláda rozhodla, že se Česko připojí k německé objednávce vozidel nejnovější varianty Leopard 2A8 a zakoupí až 77 vozidel v šesti provedeních. Kromě bojových tanků v užším smyslu slova půjde též o specializované verze, jež zastávají nepostradatelné podpůrné úkoly. Ve výsledku by tak Armáda ČR měla vlastnit kolem devíti desítek moderních tanků a dalších obrněnců, které vytvoří páteř těžké mechanizované brigády. Ta bude postavena na bázi soudobé 7. mechanizované brigády, jež disponuje převážně již nevyhovujícími stroji.
Volba tanků Leopard 2 pro Armádu ČR samozřejmě nebyla nijak překvapivá, neboť německý obrněnec dlouho patřil mezi favority. K rozhodnutí Prahy jít touto cestou pak výrazně přispěla válka na Ukrajině, resp. rozsáhlá česká pomoc napadené zemi, protože Německo přislíbilo, že Česku a některým dalším státům věnuje obrněnou techniku jako kompenzaci za vozidla, která byla poskytnuta Kyjevu. Právě na základě této dohody tudíž Česko obdrží oněch čtrnáct tanků Leopard 2A4, jejichž dodávky by měly být dokončeny letos, a k nim ještě jeden vyprošťovací obrněnec Büffel, který dorazí příští rok. Na tomto místě se hodí poznamenat, že ačkoli vozidla Leopard 2A4 pocházejí z konce 80. let, stále se jedná o obrněnce s vysokou bojovou hodnotou, která navíc disponují velkým modernizačním potenciálem. To dokazuje např. skutečnost, že většina obrněnců Leopard 2A5, 2A6 a dalších aktuálně zařazených v arzenálu Bundeswehru vznikla konverzí tanků, jež byly původně taktéž vyrobeny ještě v 80. letech.
Vedle nepochybných technických kvalit obrněnce Leopard 2 se hodí uvést významný fakt, že se jedná o prakticky standardní evropský tank, který se dnes nachází ve výzbroji celkem šestnácti členských zemí NATO a Evropské unie. Do tohoto skutečně impozantního seznamu se aktuálně řadí Česko, Dánsko, Finsko, Kanada, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Slovensko, Španělsko, Švédsko a Turecko. Obrněnce Leopard 2 si již v minulosti pořídilo též neutrální Švýcarsko a nejnovějším provozovatelem se stala Ukrajina, která obdržela tyto tanky od několika západních zemí. Kromě euroatlantického prostoru se tanky Leopard 2 uplatnily i v exotičtějších destinacích, protože je vlastní i armády Chile, Indonésie, Kataru, Singapuru a Spojených arabských emirátů, takže se v součtu jedná o 23 zemí. Plán koupit tanky Leopard 2 navíc nedávno oznámila Itálie. Rozšíření těchto vozidel v NATO a EU v každém případě představuje vysoce důležitý faktor, který zákonitě podstatně usnadňuje spolupráci, resp. vedení společných operací.
Německá společnost Krauss-Maffei Wegmann (KMW) nyní dodává nové obrněnce provedení Leopard 2A7 a 2A7+, avšak už se pracuje na další zdokonalené variantě 2A8. Právě tu si chce pořídit německá armáda a k její objednávce se připojilo rovněž Česko. Obdobná vozidla hodlá zavést do služby i Norsko a Itálie. Provedení 2A8 bude vycházet ze stávající verze 2A7, avšak samozřejmě přinese některá důležitá zlepšení. Mezi ta na první pohled dobře viditelná se bude řadit instalace systému aktivní ochrany Rafael Trophy izraelské výroby, jenž se již nachází na několika upravených vozidlech Bundeswehru, která se označují jako Leopard 2A7A1. Takový tank se objevil i na letošním veletrhu IDET 2023 v Brně. Verze Leopard 2A8 by měla obdržet i systém situačního povědomí, jenž bude pokrývat celé okolí tanku a bude zahrnovat kamery a další senzory, jejichž data se budou propojovat do jednoho obrazu. Plánuje se také mj. zvýšení odolnosti proti minám nebo zlepšení komfortu osádky.
Většinu z oněch 77 zamýšlených obrněnců pro Armádu ČR tedy nejspíše budou tvořit bojové tanky Leopard 2A8. Vedle nich se ale objevil i výčet pěti speciálních verzí, které budou zavedeny v menším počtu. Na prvním místě figuruje velitelský tank, přestože tato informace vzbudila velké diskuse, protože moderní západní tanky velitelské verze nemají, což reprezentuje výrazný rozdíl oproti tankům sovětské konstrukční školy. Ty totiž nabízejí menší vnitřní prostor, což při spojení s rozměry sovětské elektroniky nutně znamenalo, že bylo třeba vytvářet velitelské varianty, které obvykle dopravují menší zásobu munice. Ostatně také česká modernizace T-72M4 CZ má velitelskou verzi. Naopak u moderních západních tanků obvykle platí, že každý kus může sloužit i pro velení až do úrovně praporu. Zatím tedy není jasné, jaká přesně má být role oněch „velitelských“ tanků Leopard 2A8. Lze jen spekulovat, že by mohly sloužit mj. jako platformy k řízení většího počtu prostředků bez osádky, resp. průzkumných či bojových bezpilotních letadel nebo robotických vozidel.
V případě zbylých čtyř speciálních provedení naopak takřka žádné nejasnosti nepanují. Jedná se o vozidla výcviková, vyprošťovací, ženijní a mostní. Výcvikový obrněnec se označuje také jako Fahrschulpanzer (FSPz), což napovídá, že slouží pro přípravu řidičů. Místo klasické věže má pevnou nástavbu s velkými okny, ve které sedí instruktor a dva žáci. Nástavba je opatřena i maketou kanonu, aby se tak simulovaly rozměry tanku během jízdy.
Vyprošťovací obrněnec jménem Bergepanzer 3 (BPz 3) čili Büffel („Buvol“) zajišťuje zejména vyprošťování a tažení poškozených a zapadlých tanků a kromě toho i jejich údržbu a opravy. Do jeho výbavy náleží především naviják opatřený lanem o délce 180 m, který dokáže táhnout zátěž okolo 35 tun, za využití kladky dvojnásobek, což s velkou rezervou postačuje na manipulaci se všemi obrněnci řady Leopard 2. Na nástavbě „Buvola“ je instalován jeřáb schopný zvednout zátěž 30 tun a na přídi je umístěna buldozerová radlice o šířce 3,4 m.
Vozidlo Büffel tedy může provádět i menší zemní práce, avšak pro rozsáhlejší činnosti tohoto druhu slouží jiný obrněnec, a to ženijní tank Pionierpanzer 3 (PiPz 3) čili Kodiak. Jeho hlavní pracovní zařízení tvoří výložník o délce 9 m, na jehož konci se obvykle nachází bagrová lžíce o objemu 1 m3, s níž lze přemístit až 200 m3 zeminy za hodinu. Alternativně se dá na výložník připojit i široká škála dalších nástrojů, mj. drapák, bourací kladivo nebo řezač. Výložník může unést zátěž až 3,5 tuny. Vozidlo Kodiak dále disponuje dvojicí navijáků Rotzler, které nabízejí tažnou sílu okolo 9 tun, disponují lany o délce 200 m a slouží zejména k odstraňování různých překážek. Na přídi obrněnce je umístěna buldozerová radlice široká 3,4 m, která se dá opatřit nástavci, které šířku zvětší na 4 m. Místo radlice lze namontovat i odminovací zařízení, jež kombinuje pluh k vyorávání min a systém k aktivaci magnetických min. Obrněnec Kodiak je vybaven i systémem kamer pro panoramatický rozhled a mezi jeho zajímavé vlastnosti patří možnost ovládat téměř všechny funkce také na dálku.
Výčet speciálních účelových verzí tanku Leopard 2 završuje mostní tank Panzerschnellbrücke Leguan. Byl vytvořen dle požadavku plnit předpis MLC 80, což představuje schopnost mostu zvládnout zátěž o váze 80 „krátkých“ tun, tzn. okolo 72,6 metrické tuny. Na vozidle se nalézá dvoudílná skládací mostovka posuvné konstrukce, která má proti nůžkové koncepci výraznou výhodu v podobě minimální výšky při pokládání či skládání.
Mostovka sestává z dvojice dílů o délce 13 m, a tudíž celková délka mostu činí 26 m, což umožňuje překonat překážku o šířce 24 m. Položení či složení mostovky trvá okolo 6 až 8 minut. Alternativně může obrněnec vézt a pokládat i dva samostatné mosty o délce 14 m. Lze očekávat, že od každé z účelových verzí koupí Armáda ČR několik exemplářů, takže z celkového počtu max. 92 německých obrněnců může asi 70 kusů připadat na bojové a velitelské tanky Leopard 2. České tankové vojsko tudíž prodělá opravdu dramatickou proměnu a po dlouhé době bude konečně disponovat technikou, která bude plně odpovídat evropské a světové úrovni.