Media Day v Tatře: Obrněnci TITUS a vize produkce Tatry pro 21. století
V kopřivnickém areálu jedné z nejstarších automobilek na světě se konal tradiční Tatra Media Day. Českým i zahraničním novinářům se představily novinky nejen v továrních halách, ale zejména na polygonu při dynamických ukázkách. Automobilka, které se díky unikátnímu řešení podvozku a dalším technickým specialitám svých vozů daří držet dobré jméno na světových trzích, je platným dodavatelem také pro státy NATO. Jmenujme zejména dodávky 897 vozů CF Military s pohonem všech kol pro belgickou armádu a či další dodávky pro Německo.
Video: Media Day v Tatře 2021 / YouTube
Dlouholetý tatrovácký technický klíč k úspěchu je, kromě motorů, specifické řešení podvozku s centrální nosnou rourou, která nese nezávisle zavěšené polonápravy. To tatrovkám dává výjimečné vlastnosti pro pohyb jak na silnicích, tak v těžkém terénu. V důsledku výše uvedeného je další výhodou vozidel Tatra vyšší životnost. Charakteristické pro vozy Tatra je také fakt, že vedle sériové produkce se velká část vozů vyrábí na zakázku. Motory také musejí splňovat přísné emisní limity a Tatra tyto nároky splňuje. „Pro armádu je tatrovácký vzduchem chlazený motor základ. Neustále jej vyvíjíme, nyní pracujeme na verzi, která bude splňovat emisní normu 7,“ doplňuje tiskový mluvčí Tatry Mgr. Andrej Čírtek.
Foto: Dlouholetý tatrovácký technický klíč k úspěchu je, kromě motorů, řešení podvozku s centrální nosnou rourou, která nese nezávisle zavěšené polonápravy. | Jan Zilvar / CZ Defence
V Kopřivnici se ale také zabývají vývojem vozidel na alternativní pohon a armádní technika pro 21. století s využitím takových řešení počítá. Ať už jde o přídavný hybridní systém vhodný pro tichý přesun na pozici nebo pro plné využití elektromobility. „V tuto chvíli se rozběhl projekt ve spolupráci s Ústavem jaderného výzkumu v Řeži a dalšími partnery, jehož cílem je vyvinout Tatru, kterou pohání elektromotor. Tento elektromotor si nebude brát energii z klasických lithium iontových baterií, ale z vodíkových článků. Kapacita energie na palubě Tatry bude daleko větší a v případě vozidla s alternativním pohonem vzhledem k jejím misím nelze spoléhat na to, že bude v oblastech s možností rychlodobíjení. Proto si Tatra poveze svou „elektrárnu“ s sebou,“ vysvětluje Čírtek.
Foto: Charakteristické pro vozy Tatra je fakt, že vedle sériové produkce se velká část vozů vyrábí na zakázku. Motory také musejí splňovat přísné emisní limity. | Jan Zilvar / CZ Defence
Spalovací motory pro armádní vozidla sice zůstanou z mnoha důvodů zachovány, armáda však potřebuje řešit tzv. „silent mode“, kdy jsou vozidla schopna jet bezhlučně 15 až 20 kilometrů, aniž by zanechala tepelnou stopu. „Paralelní hybrid, kombinace klasického naftového motoru a elektromotoru, je optimální řešení pro armádu,“ doplňuje ředitel marketingu Tatry Kamil Košťál. Cílem projektu je proto vývoj elektromotoru, který podle potřeby a podmínek bude schopen využívat jak klasický, tak alternativní pohon.
Foto: Pancéřované kabiny | Jan Zilvar / CZ Defence
Na loňském setkání s novináři jsme mohli poprvé vidět zblízka tzv. funkční vzorek, tedy předprototyp obrněnce TITUS 6x6 z produkce Tatra Defence Vehicle (TDV). V letošním roce má již tento vůz za sebou řadu zkoušek. V TDV už také dokončili stavbu prototypu dělostřelecké verze MKPP, který byl k vidění na Dnech NATO, a také spojovací verze KOVS, která se představila na letošním IDETu.
Foto: Obrněné vozidlo TITUS 6x6 | Jan Zilvar / CZ Defence
Do konce tohoto roku bude dokončena i zbývající čtveřice prototypů. Všechny tři verze vozidla TITUS pro AČR čekají podnikové, kontrolní a vojskové zkoušky, následně pak bude probíhat již sériová výroba.
Foto: Tatrovácký speciál s pancéřovanou kabinou z řady Force 8x8 | Jan Zilvar / CZ Defence