Ministerstvo obrany chystá u vozidel Iveco LMV opravy pancéřových skel za téměř 150 milionů korun
Ministerstvo obrany předložilo vládě k projednání veřejnou zakázku na opravy pancéřových skel u lehkých pancéřovaných vozidel Iveco LMV sloužících v AČR. Předpokládaná hodnota zakázky činí 148 760 331 Kč bez DPH. Dodavatelem by pak měl být Vojenský výzkumný ústav s. p.
Předmětem zakázky je provádění kompletních oprav pancéřových oken včetně kontrol s defektací, stanovení optimální technologie oprav, renovace rámů a prvků vyhřívání, a to celkem u 198 vozidel IVECO. Plnění rámcové dohody bude realizováno na základě skutečných potřeb a aktuálních požadavků AČR dle provedené kontroly a defektace pancéřových oken na vozidlech IVECO.
Pořízením služby na kompletní opravy pancéřových skel IVECO bude zabezpečena bojeschopnost pozemní vojenské techniky a zároveň dojde k úspoře nákladů, jelikož místo pořízení nových pancéřových oken dojde k jejich opravě, která bude ekonomicky výhodnější než pořízení nových oken, a to při dosažení stejné úrovně ochrany osádky.
Foto: Lehké víceúčelové pancéřované vozidlo Iveco LMV | Ministerstvo obrany ČR
Vojenský výzkumný ústav s. p. (VVÚ) podle resortu obrany jako jediný disponuje veškerými oprávněními potřebnými pro poskytování služby, tj. osvědčení ke kontrole a určení rozsahu služby a kontrolu jakosti pancéřových oken. VVÚ byl v letech 2014 – 2016 řešitelem projektu výzkumu „Pancéřová skla bojové techniky (PANCRSKLA)“. V tomto projektu byly úspěšně realizovány kompletní opravy vyhřívaných pancéřových oken LOV IVECO včetně renovace rámů. Opravená okna po kompletní opravě splňovala balistická, optická a technická kritéria stejná jako pro nová okna včetně shodných záručních podmínek. S předpokládaným dodavatelem jsou tedy podle Ministerstva obrany dobré zkušenosti, přičemž výběr jiného dodavatele by znamenal ohrožení kvality opravovaných oken z důvodu nedostatku jeho zkušeností a patřičného know-how.
VVÚ bude plně odpovědný za kvalitu opravy, bude provádět pravidelnou kontrolu kvality opravených pancéřových oken a dodá certifikát o shodě ke každé opravě, což jiný výrobce není schopen garantovat. Uvedenými činnostmi bude zabezpečena vysoká kvalita provedených oprav, zvýšená životnost pancéřových oken a garantovány balistické a optické vlastnosti stejné jako pro nová okna. Alternativní řešení z uvedených důvodů proto nebylo zvažováno.
Předpokládaná hodnota zakázky byla stanovena na základě cen reálně uskutečněných oprav realizovaných na základě předchozí smlouvy „Kompletní opravy vyhřívaných pancéřových oken“ v letech 2018 až 2021 (realizováno státním podnikem VVÚ).
Termín uzavření smlouvy se předpokládá do 31. ledna 2022. Délka trvání připravovaného smluvního vztahu je pak do 15. října 2025
Iveco LMV je lehké víceúčelové, pancéřované vozidlo nové generace od italské firmy Iveco. První prototyp vozidla byl dokončen v roce 2001 na základě zkušeností a potřeb z operací v různých geografických oblastech světa. Vozidlo se vyznačuje vysokou pohyblivostí v terénu a i strategickou mobilitou, Iveco LMV je přizpůsobeno k letecké přepravě pomocí letadel řady C-130 Hercules a transportními vrtulníky CH-47 a CH-53.
Foto: Vozidla Iveco LMV v Afghánistánu | militaryleak
Vozidlo umožňuje v případě potřeby instalaci panelů přídavného pancéřování včetně bloků s neprůstřelnými skly na pevný monoblok kabiny, tento způsob zajišťuje posádce vysoký stupeň ochrany před účinky projektilů z palných zbraní do ráže až 12,7mm. Proti účinkům protipěchotních min má Iveco speciálně zkonstruovanou spodní část kabiny, proti tlakové vlně je posádka chráněna sedačkami se systémem tlumení účinků výbuchu miny.
Foto: LOV 50 B - nejvíce zastoupená verze IVECA ve službách AČR | Wikimedia Commons / Public domain
Vozidlo je vyráběno ve dvou verzích s rozvorem náprav 3200 mm nebo 3500 mm a může být opatřeno standardní, otevřenou a nebo zkrácenou kabinou. Čtyřdveřová kabina pojme v základním provedení celkem pět osob včetně řidiče, v zadní části vozidla je k dispozici nákladový prostor. Před kruhový průlez s poklopem ve střeše kabiny lze umístit věž s optickými přístroji napojenou na elektronický systém s obrazovkou umístěnou ve vnitřním prostoru vozidla. Věž je dále vybavena kulometem nebo granátometem. Celý věžový komplet lze ovládat bezpečně přes počítač joystickem, v boji tak střelec nemusí riskovat a stát při střelbě v poklopu u zbraně.
Prvních 19 vozidel Iveco LMV zavedla Armáda České republiky do své výzbroje v roce 2008. V prosinci 2009 ministerstvo obrany objednalo dalších 79 vozidel se zbraňovou stanicí PROTECTOR M151 A2 a 11 vozidel se zbraňovou stanicí česko-slovenské výroby ZSRD-07 s kulometem ráže 7,62 mm. Více než tři desítky vozidel byly v rámci českého kontingentu bojově nasazeny v Afghánistánu.